Hej!
Nu har jag fått problem, hur skall jag göra?
Deet är så att jag fått tillfälle att köpa en snöslunga till halva priset, jag har att välja på en Stiga Snow Blizzard eller en Partner PSB 300, vilken skall jag välja? Det kommer att skilja ca 2000 Kr i pris till Stigans favör.

Jag bor ute på landet i Stockholm har en infart på ca 60 meter och en plätt framför dubbelgaraget som måste röjas.
Det finns lite mer finesser på partner, tex elektrisk justerbar utkastare och automat växel och lite större motoreffekt, men är det värt de extra pengarna? Hur är kvaliten?

Stiga_Snow_Blizzard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
partner_psb300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en mcculoch slunga som motsvarar partner slungan och jag är inte alls nöjd med kvalitet/finesser. Den är omöjlig att dra igång manuellt, de superklena vajerstyrarna till den sk power steeringen var trasiga vid leverans, inmatarvalsen är endast upphängd i glappa plastbussningar, sidoregleringen av utkastet är väldigt trögt pga vajerstyrning (ej elektriskt! Tror inte partnern har det heller.) Dock så är den stark och lättmanövrerad men jag hade väntat mig mer. Jag tittade på Stiga slungorna innan jag köpte denna och kan inte säga att jag blev imponerad av dem heller. De verkar ha en storlek mindre motorer än motsvarande från Husqvarna koncernern.
 
Hej
Jag har köpt en blizzard begagnad 2010:a. Har dessutom en gammal(80-tal) Ariens 826 att jämföra med. Så här tycker jag om Blizzarden.
+Lättstartad(anv. aldrig elstarten), lätthanterlig/lättsvängd(kolla att den du tittar på har diff-fanns förut bara på den som hette unlimited), bra slunglängd i varje fall jfrt med min gamla men säkert inte bättre än andra nya i samma storlek.

- FÖR lätt, kliver upp på snön.(kanske skulle bli bättre med kedjor), känns inte bra kvalitetsmässigt, tunn plåt, elstarten hoppar ur.
Angående Partnerns "automatlåda" är det väl bara att de skippat de fasta lägena för drivhjulet. I övrigt är det väl samma stenålderskonstruktion som alla slungor utom Honda har haft sen Adam var länsman(om nån vet bättre får ni gärna rätta).
Jag fortsätter nog att drömma om en Honda.

/LOB
 
Japp Partnern har inte automat växel snarare steglös växling. Jag var skeptisk till den sk friktionshjuls växlingen men det verkar funka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.