Har ett förråd med betonggolv (källargolvet). Där går avloppstammarna ner från ovanvåningen.

Ska göra rummet till en tvättstuga. Min idé är att sätta in en golvbrunn på något sätt och ansluta den till stammen, sedan flytspackla upp till rätt nivå.

Alternativet att bila upp golvet orkar jag inte genomföra. Är det en gångbar lösning att flytspackla?
 
De lägsta golvbrunnarna ligger på runt 10cm och sen måste du ju ha fall också. Fallet bygger sen på höjden ytterligare.
Att flytspackla så högt går väl, men är onödigt.

Jag skulle bila, ja, det är inte kul men det går rätt fort ändå och då blir det betydligt bättre samt att du inte behöver höja golvet så mycket (bara för fallet).

//Anders
 
Att bila fram en anslutning är mindre jobb än att försöka sig på att flyta 15 cm. Samt mycket billigare.
 
Att köpa en billig "riktig"bilningshammare är billigare än att köpa en massa flytspackel/betong. Bauhaus har en billig bilningshammare för ca 2000kr http://www.bauhaus.se/toolson-pro-ah-bilningshammare.html
Med en sådan blir det mindre damm än vad det blir med en "liten" borrhammare och det går fort att bila upp ett spår för avloppsrör i 1,5dm tjock betong.
 
Redigerat:
Och att hyra verktyg är ännu billigare ;)
 
Du måste väl ändå bila för att kunna ansluta till stammen?
 
norrbottenstorpet skrev:
Och att hyra verktyg är ännu billigare ;)
Ja om man bara behöver använda den under en arbetsdag, om man behöver den under tre-fyra utspridda dagar är det billigare att köpa den.

För många år sedan så hyrde jag en Hilti borrhammare (några timmar), nästa gång jag behövde en borrhammare så köpte jag en billig sak för mindre än vad jag hade hyrt Hiltin för, den billiga borrhammaren använde jag under flera år, nu har jag köpt en lite bättre borrhammare, den har oxå betalats sig jämfört med att hyra.

Bilningshammare har jag använt till två olika små projekt och jag tror (misstänker) att den kostnaden är intjänad jämfört med att hyra en vid två tillfällen.
 
Hur är det prismässuigt jämfört med att be någon bila åt mig? Känns svårt, stor risk för katastrof ;)
 
Men hur högt har du i tak? Du får nug räkna med att du måste bygga upp golvet 10 cm för att få in en brunn. Här är ett exempel: http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-golvbrunn-rot/

Om du nu har möjlighet att bygga så mycket, är golvet isolerat? Det vettigaste måste väl vara att lägga frigolite och sen flyta ett tunnare lager med armerat flytspackel ovanpå.
 
Det är 230, inser att det inte blir så bra.

Inte isolerat golv.
 
En variant för dig är ju då att köra 7cm cellplast och sen 3cm fiberarmerat flytspackel. Kanske tom går att gjuta in elgolvvärme. Rotbrunnen i min länk ovan kan man ju bila ned lite precis där den sitter eftersom avloppet sitter högt.

Då får du ju ett billigare och varmare golv.... Ett alternativ kan vara att gjuta EPS betong (med frigolitkulor i). Om du ändå skall höja golvet så bör du ju få lite isolering iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.