Vårt husbygge börjar närma sig installation av kök och kakling i detta. En för oss lurig fråga har dock dykt upp, om var och hur vi ska avsluta kaklingen.

Vi ska sätta stora plattor, 60 x 60. Först hade vi tänkt att avsluta i nivå med överskåpen, enligt 3D-bilden nedan. Alternativet är att fortsätta ut en bit till, kanske fram till bänkskåpen, kanske hela vägen ut till bänkskivan på "halvön"?

Om vi håller plattorna okapade skulle de sluta i nivå med bänkskåpen, se röd markering i bilden nedan.

Fördelen med att sluta vid överskåpen är att vi då bara behöver "dölja" en kant på kaklet. Fortsätter vi förbi så måste även kaklets övre kant snyggas till. Jag kan inte se framför mig hur detta blir? Vad använder man normalt, kaklar in en kvartslist eller drar silikon?

Tips och råd mottages tacksamt och gärna bilder som matchar vårt dilemma. Jag försökte googla fram något liknande men lyckades inte.

kok_kakel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kok2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lukemc
  • Laddar…
Börja i den kant som syns och ha eventuella sågningar av kakel inne i hörnet. Oavsett hur långt ut ni tänker gå på väggen.
 
Eviljava: Japp, det var sådana jag menade med att "kakla in en kvartslist". Jag skulle dock gärna se lite bilder.

Absolut Pinebar, det ska vi självklart göra, jag var inte tydlig med det. Om det ska kapas så blir den kapade plattan in mot väggen.

Öppen fråga: Var skulle DU sluta, hur skulle DU gjort och varför? :)
 
man sätter kakel för att skydda vägg från slask och stänk. beroende på hur du använder kök bör du placera skydd. Det är bara du som vet var den behövs :).
Jag skulle sluta där väggskåp slutar ... om halvön ska användas som matplats.
gaia
 
Hm, spontant skulle jag fortsätta med ett öppet överskåp lika långt som underskåpen går och kakla hela vägen mellan skiva och överskåp. Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker annars.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Här kanske kan vara en lösning, jag "trappade" kaklet i ett kök jag byggde för några år sedan. Kan bli schysst lösning på tveksam yta, och utan en lång ful kakelkant.

Kök höger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Personligen hade jag slutat där överskåpen slutar då det är tänkt som stänkskydd och det behövs ju inget på resterande delen...

INGEN silikon i kanten av kaklet mot målad yta om du någon gång vill måla om väggen då inte färg fäster på silikon.
en liten fin latexfog att fylla springan med och måla kakelkanten med väggfärgen.
 
Tack för alla svar - och bild! Det lutar helt klart åt att avslut blir i kant med överskåpen. Däremot så insåg vi att vi helt missat att tänka på högra sidan - hur vi ska göra där. Där känns det mer vettigt att ha kakel så det får väl bli en platta där.

Eftersom vi har valt 60x60 cm plattor så blir det svårt att "trappa".
 
Hade garanterat inte satt något på högra väggen.
så pass långt från spis och vask så det inte känns nödvändigt utan blir bara klumpigt tycker jag.
mer stilrent på bara bakre väggen.
 
Paul, jag tänkte på diskmaskinen, vi har ju den där. Troligtvis hamnar en del disk ovanför den (en del slarvar ju med att få in det i själva maskinen, inga namn nämnda) och risken finns att det kan bli en del skvättande där?

Jag håller annars med dig om att det blir mer stilrent att bara ha på bakre väggen...

Beslutsångest!
 
Hemmakatten
Vad ska ni ha på resten av väggen i köket? Blir det målat eller tapeter? jag håller med Paul,dvs. inget kakel på kortväggen. Hur mycket slabbar man egentligen?

På våra kortväggar har vi en våtrumsfärg som är blankare än en vanlig målarfärg och den är avtorkbar. Våra övriga väggar är vita och målade med vanlig väggfärg, men just vid dessa kortsidor har vi våtrumsfärgen, naturligtvis bruten i samma (vita) kulör som övriga väggar. Mot ena kortväggen har vi en diskho 25 cm från väggen och mot den andra väggen har vi en gasolhäll 30cm från väggen. Vi har inte haft några som helst problem med våra målade kortsidor. De torkas av nästan dagligen och har gjorts så sedan köket installerades för snart 6år sedan.
 
Ja det blir målat i övrigt. Pratade med kakelkillen idag och han tyckte också att vi skulle strunta i kortväggen så det lutar väl åt det!

Vi bestämmer oss när köket har monterats... :)
 
Vi har tapet på sidan och alldeles bredvid diskmaskinen och visst, ett par små fläckar är det nu efter 2 år, men är väggen målad är det inget problem alls känns det som!
 
Kakla inte kortväggen.
Börja med kaklet inne i hörnet och gå så långt du kan åt vänster du kan längs bänken.
Tycker du att det blir konstigt med avslutet, sätt dit en träbit(eller något annat som bryter av) som håller upp en hylla, kanske en smal hylla som avslutar kaklet uppåt.
Där kan det fina fiskfatet stå, eller kort på familjen, eller den vansinnigt snygga vasen etc.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.