Min bankbank föreslår att jag delar upp lånet i ex. tre delar, även om jag avser att ha allt i 3-mån? Någon som vet syftet, mer än att jag om ex. 1 år kanske vill binda en viss del så kanske handläggningstiden är kortare. Någon annan för-/nackdel?
 
Banken vill binda dina lån. Eftersom de inte lyckats övertala dig denna gången, så vill de kratta gången frammåt. Delar du upp lånet, kommer du få förslag framgent att binda något/några av dessa.

Tror du att rörligt är bäst över tid, så finns det ingen anledning att dela upp lånet.
 
Någon som vet om det går att dela upp ett 3-månlån i fler delar när som helst? Funderar just på det där med om man slipper ev. uppläggningsavgifter mm längre fram om man nu skulle dela upp lånet i fler delar redan nu.

Finns det några nackdelar, som jag inte ser, med att ha två eller tre 3-månlån (förutom att banken kommer försöka övertala mig längre fram)?

Personligen tror jag just nu på att rörligt är bäst över tiden, men det är klart att man kan komma att ändra sig i framtiden eller vill köpa "försäkringen" med bundet.
 
Nordea sa till mig att vill jag binda längre fram, och dela upp lånet skulle det minst ta en bankdag.
Jag tror inte du har någon nackdel med att tex ha det i 3 lika stora delar.
 
En annan fördel är ju att man kan amortera på endast en del av lånet. På så sätt kan man ju rent utav betala av ett lån inom överskådlig framtid.
 
Jag ser ingen som hellst nackdel med att dela upp lånet i flera delar! Så länge du inte har avi-avgifter eller andra månatliga avgifter då det ska hanteras/betalas ! Underlättar bara i framtiden om du vill låsa vissa delar, och vill du köra på rörligt på alla är det bara göra det!
 
fredl skrev:
En annan fördel är ju att man kan amortera på endast en del av lånet. På så sätt kan man ju rent utav betala av ett lån inom överskådlig framtid.
?!

Vad är det för skillnad att betala av 1.000:- på ett av tre 100.000 kr-lån mot att betala av samma summa på ett 300.000 kr-lån?
 
Nyfniken skrev:
?!

Vad är det för skillnad att betala av 1.000:- på ett av tre 100.000 kr-lån mot att betala av samma summa på ett 300.000 kr-lån?
Troligen en psykologisk effekt att det känns lättare att få bort ett mindre lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.