Man ser ibland annonser med gamla affärslokaler som säljs som möjliga att konvertera till lägenheter. Som jag förstått behöver man då bygglov för ändrad användning. Brukar det vara standard att den nyblivna ägaren ansöker om det bygglovet, eller är det något som görs av föreningen? Känns ju spontant som att föreningen borde göra det, eftersom köparen som man så ofta brukar höra "inte äger lägenheten"...

Måste man förresten bifoga en detaljerad ritning i så fall på hur det kommer se ut? Det är jobbigt om man inte vill bygga tillgängligt.
 
Redigerat:
Du måste bifoga ritning eftersom du måste bygga tillgängligt!
 
Antag att lokalen har ett gammalt men fungerande kök, och en toalett som inte är handikappanpassad. Resten av lokalen är i princip öppen, med fönster lite varstans. Räcker det att i bygglovsritningen då rita in ett badrum (tillgängligt) och ett sovrum? Då borde man ju uppfylla kraven, och sen kan man inreda resten som man vill efteråt?
 
Eller kan man göra följande manöver:
- Medan den fortfarande är affärslokal bygger man ett badrum enligt de normer som finns, samt ett sovrum. Det torde inte kräva bygglov, eftersom det är mindre ändringar i en bostadsrätt.
- Sedan ansöker man om ändring av användning, och då behöver man ju inte få några ritningar godkända eftersom allt redan finns i form av badrum, kök, matplats, umgängesyta och hygienutrymme.
- Sedan har man en vanlig bostadsrätt, och då kan man ju inreda lite som man vill. Dvs man kanske kan bygga planlösningen av den råa ytan på ett sätt som byråkraterna skulle ha synpunkter på...

Låter som den smidigaste lösningen tycker jag!
 
Nja,alltså, i ett flerfamiljshus så gäller generellt bygglov för ändrad planlösning. Undantaget är icke bärande innerväggar, om dessa "enkelt" går att återställa igen. Detta förutsätter i princip att man endast ändrar/flyttar väggar kring vanliga rum. Såfort det är fråga om kök eller badrum, blir det ju betydligt svårare att "backa", därmed är det att betrakta som "väsentlig förändring".

Det är innehavaren som ansöker om bygglov, och man ansöker på ritning redovisad blivande planlösning. När dett välgått igenom, går man till föreningens styrelse, och ansöker om att få genomföra förändringen enligt beviljat lov. Styrelsen (föreningen) får inte riskera föreningens pengar och skall inte ägna sig år ombyggnationer, så till vida detta inte är beslutat av stämman och det finns särskilda skäl. (Kan ju vara så att en förening har svårt att få sin/sina lokaler uthyrda, och därför själva drar igång en bygglovsprocess. Men här verkar det ju snarare vara så att det är du själv som ser denna möjlighet, därmed skall du då ta risken med bygglovet/arkitekt).

Styrelsen säger ja eller nej, men tar ändå hela ärendet i stämma, eftersom det är stämman som beslutar. Stämman har att ta ställning för eller emot styrelsens förslag (åsikt).

Vid ja i stämma, så är det sedan styrelsen som beslutar på detaljnivå, avseende ansvar, betalning, entreprenadform et c, allt i sammarbete med dig som byggare/ägare till bostadsrätten.

Hej hopp!
 
Niclas Jonsson skrev:
Nja,alltså, i ett flerfamiljshus så gäller generellt bygglov för ändrad planlösning. Undantaget är icke bärande innerväggar, om dessa "enkelt" går att återställa igen. Detta förutsätter i princip att man endast ändrar/flyttar väggar kring vanliga rum. Såfort det är fråga om kök eller badrum, blir det ju betydligt svårare att "backa", därmed är det att betrakta som "väsentlig förändring".

Det är innehavaren som ansöker om bygglov, och man ansöker på ritning redovisad blivande planlösning. När dett välgått igenom, går man till föreningens styrelse, och ansöker om att få genomföra förändringen enligt beviljat lov. Styrelsen (föreningen) får inte riskera föreningens pengar och skall inte ägna sig år ombyggnationer, så till vida detta inte är beslutat av stämman och det finns särskilda skäl. (Kan ju vara så att en förening har svårt att få sin/sina lokaler uthyrda, och därför själva drar igång en bygglovsprocess. Men här verkar det ju snarare vara så att det är du själv som ser denna möjlighet, därmed skall du då ta risken med bygglovet/arkitekt).

Styrelsen säger ja eller nej, men tar ändå hela ärendet i stämma, eftersom det är stämman som beslutar. Stämman har att ta ställning för eller emot styrelsens förslag (åsikt).

Vid ja i stämma, så är det sedan styrelsen som beslutar på detaljnivå, avseende ansvar, betalning, entreprenadform et c, allt i sammarbete med dig som byggare/ägare till bostadsrätten.

Hej hopp!
Ok, gäller det överallt att man ska ha bygglov för flytt av kök? Här i Stockholm vet jag ingen som sökt bygglov för det, utan min uppfattning är att processen brukar vara 1) fråga styrelsen och sen 2) köra om det är ok.

Grejen är att det är föreningen som säljer. Det gör att man kan anta (ska ringa och snacka med styrelsen idag för att verifiera) att samarbetet kommer flyta smidigt. Jag tänkte även ringa stadsbyggnadskontoret och kolla, har ingen lust att ta en så stor risk för att sen stå där med en oanvändbar lokal vid avslag.

I prospektet står givetvis ingenting om att bygglov skulle krävas, men om det visar sig att så är fallet (att föreningen inte redan sökt bygglov och tagit stämmobeslut) kommer jag upplysa mäklaren och samtidigt informera om att dennes skyldighet enligt mäklarlagen att informera om detta. Om jag vill gå vidare med detta finns det ju en poäng med att andra köpare är medvetna om denna försvårande omständighet...
 
O
Om du köper, se till att skriva in i köpeavtalet att du får häva köpet om du inte får bygglov, för ändring av lokal till lägenhet.
 
Ok, gäller det överallt att man ska ha bygglov för flytt av kök?
I flerfamiljshus med fler än två lgh, är detta en lovpliktig åtgärd. Ofta kan det räcka med en bygganmälan, bifoga i så fall styrelsens godkännande för smidigare hantering.

Hur det i verkligheten ser ut (i STHLM eller annorstädes) är en helt annan femma!
 
jonmo skrev:
I prospektet står givetvis ingenting om att bygglov skulle krävas, men om det visar sig att så är fallet (att föreningen inte redan sökt bygglov och tagit stämmobeslut) kommer jag upplysa mäklaren och samtidigt informera om att dennes skyldighet enligt mäklarlagen att informera om detta. Om jag vill gå vidare med detta finns det ju en poäng med att andra köpare är medvetna om denna försvårande omständighet...
Har svårt att tänka mig att mäklaren är skyldig att upplysa om att bygglov krävs vid ändrat användande. En mäklare varken kan eller ska informera om alla lagar och förordningar vi har här i landet.
 
-MH- skrev:
Har svårt att tänka mig att mäklaren är skyldig att upplysa om att bygglov krävs vid ändrat användande. En mäklare varken kan eller ska informera om alla lagar och förordningar vi har här i landet.
Fastighetsmäklarinspektionen skriver på sin hemsida att enligt nya fastighetsmäklarlagen §16, under rubriken "Rådgivnings- och upplysningsskyldighet", gäller att
En fastighetsmäklare är skyldig att informera köparen om förhållanden rörande fastighetens skick som kan antas vara av betydelse för köparen. Skyldigheten gäller förhållanden som mäklaren iakttagit eller annars känner till eller med hänsyn till omständigheterna har särskild anledning att misstänka. Vid besök på fastigheten antas mäklaren iakttagit brister som framgår redan vid en ytlig undersökning. Det föreligger dock ingen skyldighet för mäklaren att mer ingående undersöka fastigheten.


Att det inte finns bygglov och att lokalen därmed inte får användas som bostad, och det dessutom inte är uppenbart att man får bygglov, och framförallt inte för de föreslagna planritningarna som finns med i prospektet, borde väl rimligen "antas vara av betydelse för köparen".
 
Om man säljer en affärslokal, behöver mäklaren imte upplysa om allt man inte fåe göra. Om dren säljs som en bostad, räcker det att nämna att man måste ändra användningsområde. Vad står det i prospektet?
 
Det står typ ingenting mer än att det kan bli ett drömboende. Mer specifikt
underbar sekelskifteslokal som kan omvandlas till ett unikt drömhem. Bostaden har en fantastisk studiokänsla
Oklart med andra ord. Jag har talat med stadsbyggnadskontoret, och dom är antagligen lite negativa i överkant för att inte lova för mycket. Dock tog kvinnan upp lite omständigheter som var försvårande i det här fallet, som talade emot möjligheten att få bygglov. Ska bli intressant att följa det här. Jag har kontaktat mäklaren och ställt lite öppna frågor, så vi får se vad hon svarar.
 
Och det står alltså ingenstans att man måste ändra användningsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.