Skall renovera min tvättstuga. Har hamnat i lite ventiations och värme dilemma.
Tvättstugan ligger i källaren, med ett fönster och har utsug från mekanisk frånluft och en vattenburen radiator. Frågan är bara hur dessa bäst placeras för att tvättstugan skall fungera bäst?

Bifogar 2 bilder som försöker beskriva detta:

Bild1) Idag är radiatorn placerad på innervägg (fel). Utsuget ovanför denna.
Luften som kommer in genom dörren sugs direkt ut, utan att pasera tvätten.

Bild2) Visar hur jag funderar på att att flytta radiator och ventilation. Placera radiatorn rätt under fönster. Utsug så att luften går in diagonalt genom rummet och passerar tvätten.
Men är detta rätt? Varmluften från radiatorn kommer då gå rätt upp till utsuget.

Är det försvarbart att flytta radiatorn med de kostnader och arbete det medför?
Är det bättre att ha kvar radiatorn som den är på innerväggen idag och bara flytta utsuget?
Vad är era förslag?

tvätt_dörr.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tvätt_vägg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle i förstaläger investera i en avfuktare.
 
Jag har avfuktare och utsug enligt bild 1, radiator enligt bild 2, vilket jag tycker funkar bra. Har dörren stängd när tvätten torkar. Skulle förmodligen funka lika bra med radiator och utsug omkastade, men det känns bra att inte suga ut den varma luften som stiger från radiatorn.
 
Med andra ord, flytta utsuget, men inte radiatorn.
 
Tackar för alla svar. Luftavfuktare är bra. Jag har en själv men eftersom det torkar bra redan idag i tvättstugan, så använder jag den inte så ofta.

Vad jag är ute efter är att en radiator egentligen bör sitta på ytterväggen. För att värma från den kallaste sidan. För mig känns det lite fel annars...

Men om jag flyttar den och sätter utsuget där så försvinner väll mycket go uppvärmd luft. Så hur gör man egentligen detta rätt? Nästa fråga är om det är värt jobbet att ändra... (tvättstugan skall ändå renoveras nu)
 
Redigerat:
Är väl främst av komfortskäl man sätter radiatorerna på ytterväggarna, men det ger förluster också eftersom en del värme går direkt från radiatorn och ut genom väggen. Kan vara rätt bra med en svalare sida i torkrummet om man har utsuget där, så skickar man inte ut den varmaste luften. Ställer man avfuktaren där behöver den inte jobba så hårt för att fukten ska kondensera heller.
 
Om du flyttar utsuget men inte radiatorn så kommer luften passera radiatorn och föras över rummet till den bortre änden.
Värmen kommer gå ut då med, men det blir inte direkt från radiatorn och ut, utan passerar rummet först.
 
Men att ha en radiator på ytterväggen är väll alltid bäst? Det värmer den kalla väggen och den kalla luften.

Men var skall man då sätta utsuget så man inte suger ut varmluften direkt????
 
dra iväg utsuget till innerväggen, det funkar o kostar nästan inget.
 
Vår tvättstuga, som ligger i källaren, har tilluften på vänster (ytter) vägg, frånluften på höger (inner) vägg (bredvid dörren) och radiatorn på den övre (innervägg) om man använder er skiss som grund att jämföra med. Funkar jättebra på vintern med stängd dörr vid torkning. Väggen nedåt i sin skiss är också yttervägg hos oss.

På sommaren kör vi med stängd frånluft och avfuktare vid torkning. I övrigt står alltid dörren och frånluften öppen, när man inte torkar alltså.
 
Det funkar bra med att bara se till att luften cirkulerar i tvättstugan......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.