Hej,

Jag har hittat en plats i skogen där jag vill ställa en stuga. Kommunen ser inte några hinder för mig att bygga där. Närmaste granne ligger ca 1 km bort.

Från kommunen har jag fått uppgifter om vem som äger marken.
Vilka valmöjligheter har jag nu?
Kontakta markägaren och frågan han om han vill:

1) Skilja ut en tomt. Vilka kostnader uppkommer då?

2) Upprätta arrendeavtal. Hur går det till?

3) Kan man skriva ett servitut?

4) Finns det andra alternativ?

Tacksam för svar
 
Kontakta markägaren och försök att köpa tomten det är det bästa i längden.
 
BalooMannen skrev:
Kommunen ser inte några hinder för mig att bygga där.
Exakt vad menar du med det? Har du fått förhandsbesked? För annars är det troligen det du ska börja med att söka (efter att du fått markägaren med på dina planer, givetvis). Kommunen vill säkerligen att du redovisar hur du tänker lösa det med vatten och avlopp, och att det finns en farbar väg fram till ditt hus. Sen vill de veta hur stort du tänkt bygga och vilken typ av hus.
 
Han jag fick markuppgifterna skrev att han inte såg några hinder för att bygga där men som du skriver ska det givetvis sökas bygglov. Vatten transporteras fram i dunk, hoppas dom accepterar BDT avlopp typ BioBox, (sjukt smidig lösning).

Väg kommer inte finnas, är det ett problem?
 
Innan du faktiskt köper tomten så bör du begära och få ett förhandsbesked från kommunen om bygglov. Det är en form av "bygglov light". När du har ett förhandsbesked så vet du att det går att få bygga någonting på tomten.

För att man skall få stycka av en tomt så krävs en del förutsättningar. Dels måste det finnas en väg fram till tomten, det behöver inte betyda att vägen faktiskt byggs, men du måste ha mark som behövs för att bygga väg fram till en befintlig väg. Om den befintliga vägen är enskild, så måste du ha servitut, eller medlemsskap i vägförening eller annat som ger dig rätt att nyttja vägen.

Vägen fram till din tomt behöver du som sagt inte bygga, men du måste ha område för en väg, antingen som ingår i din tomtmark, eller ett servitut som ger dig rätt att bygga vägen genom skogen.

Jag tror inte att du måste ha vatten, men du måste ha en avloppslösning, som är godkänd för den plats där stugan skall ligga.

Jag är inte helt säker på att man slipper bygga sin väg, med nya PBL (Plan o ByggLagen) som trädde i kraft för 1 1/2 år sedan, så han man skärpt upp saker som att ett bygge måste bli helt färdigt innan man tar det i bruk. Tidigare kunde man lite mer låta bli att göra vissa saker som ingick i bygglovet. Nu får du ex. inte övernatta i din stuga innan du fått slutbeviset från kommunen (kostar typ 22 000 i att bryta mot den regeln).
 
Nu har jag snokat runt lite och sett lite vad andra betalar för att skilja av en tomt och man blir ju mörkrädd! Alla papper å avgifter kommer att kosta mer än vad jag har beräknat att min lilla stuga ska kosta. F-n jag vill ju bara ha ett litet ställe i skogen... :thumbdown:

Tror jag köper ett armé tält med kamin å ställer på stranden istället så kan dom köra upp sina avgifter, skatter å strandskydd där solen inte skiner!
 
  • Gilla
Yngwie74
  • Laddar…
Om jag snackar med markägaren och han går med på att jag bygger en liten stuga där mot en mindre avgift.
Vad är bästa (läs billigaste) sättet att dokumentera min rättighet att ha stugan där?
Jag vill ju inte att han kör bort mig om 2 år eller om en ny ägare dyker upp...
 
  • Gilla
lassenisse
  • Laddar…
BalooMannen skrev:
Tror jag köper ett armé tält med kamin å ställer på stranden istället så kan dom köra upp sina avgifter, skatter å strandskydd där solen inte skiner!
Räkna kallt med att kommunen kommer att utfärda vite och kräva att du river det.
 
BalooMannen skrev:
Om jag snackar med markägaren och han går med på att jag bygger en liten stuga där mot en mindre avgift.
Vad är bästa (läs billigaste) sättet att dokumentera min rättighet att ha stugan där?
Jag vill ju inte att han kör bort mig om 2 år eller om en ny ägare dyker upp...
Du var tidigare inne på arrendeavtal vilket nog kan passa dina förutsättningar. Jag har en fiskestuga med arrendeavtal, jag tror att det löper på 20 eller 25 år. Under den tiden som det löper så känner i alla fall jag mig trygg, även om markägaren skulle bli någon annan. Jag tror också att när mitt avtal ska förlängas så finns det lite regler för arrende så att de inte kan säga upp det hur som helst, så att jag har lite skydd i alla fall.

Jag tror också att det finns regler om vilka möjligheter man har att överlåta ett arrende till en annan om man skulle vilja sälja sin stuga. Men jag känner det ändå som ett osäkert kort vad som sker vid ev försäljning och vad en ev köpare är beredd att betala för en stuga på ofri grund.
 
Som sagt arrende låter som det mest rätta i ditt fall. Men arrende innebär en del formella "falluckor", jag kan inte detaljer. Det finns olika scenarior där markägaren i praktiken kan ta över din stuga. Men man skall komma ihåg att det finns massor med framförallt fritidshus i Sverige som finns med arrende som grund. Så risken verkar inte vara jättestor.

Men du nämner strandskydd i inlägget? Om platsen du tänker dig ligger inom strandskyddsområde (oftast 100 m från någon form av vatten) så gäller strandskyddet oavsett om du köper tomten eller bara vill bygga där.
 
Jag ska försöka få till ett avtal med markägaren. Platsen ligger inte innom strandskyddat område.
Man kanske skulle kunna få in en möjlighet till att köpa tomten i framtiden i avtalet. Vi får se hur det går...

Finns det mallar till arrendeavtal?
 
Ett avtal om framtida överlåtelse (option) kan du inte få giltigt med stöd i Jordabalken.

Mitt tips är att bita i sura äpplet och ta alla kostnader en gång för alla. Annars kan du helt strunta i saken. Vill du verkligen ha en primitiv stuga på arrendetomt ute i skogen så finns det sådana på andrahandsmarknaden. Deras hemlighet är att de tillkom under en tid med enklare lagstiftning.
 
Jag vet inte hur stort du har tänkt dig men en huggarkoja/husvagn/byggbod på hjul som du "parkerar" där kanske kan vara ett alternativ?
 
Vilket land funderar du på att skaffa tomten i? Måste det vara just den platsen. Kommer du ut en bit från storstäder så kan det vara ganska billigt att köpa ett färdigt ställe. Särskilt om det är ett ruckel till bostad. Men det är en avstyckad tomt med en befintlig byggnad som ju alltid går att renovera ifrån grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.