Efter denna vinter så kommer jag nog att byta ut min vedpanna och delar av systemet.

Just nu har jag en trebema ved 30kw med tryckande fläkt. 1500liter acc uppdelat på tre tankar a 500liter.
Mycket dålig gång i denna panna, övertändningar, dålig förbränning, dålig laddtemp. Värmer inte som jag vill med de modifikationer jag gjort.


De vedpannor jag tittat mest på är följande:

Orlan Nordic 40kw
Ladan 40kw
Maga 41e.


Vilken panna ger mest Bang For The Buck?
Vill gärna ha ner min förbrukning lite.

Efter ha läst lite i Åskar´s tråd "Modifierad Orlan"
Så verkar ju detta vara en fin manick.

Det jag tänkt med systemet är att byta pannan. In med Ny laddomat, troligtvis 21-60/100.
2000liter ackvolym till.

Under denna vinter har min vedförbrukning legat runt (Hittils)
42kbm stjälpt mått. Blandved mest björk och al.
Uppvärmd yta är ca 360kvm. varav 130 av dessa (källare) vill jag kunna hålla kring 10-15Grader. Har ett stort konvektorelement i källaren som ska kopplas in på systemet.
 
Varför inte bara komplettera din befintliga anläggning med en rökgasfläkt?
 
Jag har inte dåligt drag. 11.5m skorsten och bra luftinsläpp.

Jag är trött på att behöva elda konstant under -20grader. Och min panna kräver nästan 4-5 fulla inlägg med perfekt timing vid -10 grader för att värma huset plus 1500liter. Och om man då har 20grader inne när man går och lägger sig (80grader genom tankarna) Så är tankarna nere på 15-20grader på morgonen. Då tar det lång tid att fylla tankarna.
 
Är inte riktigt insatt i hur din panna ser ut, hur stort vedutrymme har du?

Tyckte bara det låter som att du tittar på pannor med precis samma problem som du vill slippa...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag kör en maga 41e. Helt klart prisvärd panna, Inga övertändningar. Funkar fint. Men kanske 1500liter är i minsta laget.
 
kulle
Med den förbrukningen skulle det kanske va ide´att se över isolering o fönster, då kanske det räcker med den utrustning du har för o värma kåken.
 
analog skrev:
Är inte riktigt insatt i hur din panna ser ut, hur stort vedutrymme har du?

Tyckte bara det låter som att du tittar på pannor med precis samma problem som du vill slippa...
Vedutrymmet är jag osäker på. Ska mäta.

Men en primärluftmoddad orlan 40 värmer ca 3m3 till 100grader på ett inlägg torrgran enl åskar. Och det, skulle aldrig min panna klara.
 
emil_yttervik skrev:
Jag kör en maga 41e. Helt klart prisvärd panna, Inga övertändningar. Funkar fint. Men kanske 1500liter är i minsta laget.
Jag tror med att den är prisvärd. Hur stora ackar har du och hur snabbt värmer du dem?
 
kulle skrev:
Med den förbrukningen skulle det kanske va ide´att se över isolering o fönster, då kanske det räcker med den utrustning du har för o värma kåken.
Jag kommer att se över isoleringen framåt sommarn.

Men jag vill endå ha modern och bekväm eldning. :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ska du värma 360kvm i -20grader så behöver stort vedutrymme, stora tankar och hög effekt.
min 5m3 ack, 50kw-80kw panna med minst 200l gärna 3-400liter ved.
mina 5cent

kolla på baxi 50, gasell 70
budget polen import, orlan 80, atmos gsx50, atmos 75sf, atmos 100dc
 
Jag håller Elffors. Om man ända ska hålla på och krångla med pannbyte så vill man ju bli nöjd med funktionen. De pannor du tittat på är ju såklart bättre än din nuvarande. Men jag tror att du måste ha en ännu större panna och ännu mer tankvolym om du verkligen vill ha en bekvämare eldning.
 
Håller med elffors, ska du värma 360kvm utan att springa ihjäl dig i källartrappen så ska det vara något ordentligt..
byta panna är något man bör fundera noga på, du ska dras med den dom närmsta 20 åren och man får väl vad man betala för..

själv skulle jag nog aldrig köpa en ny panna och börja bygga om den för att öht få den att funka tillfredsställande.. Köp något ordentligt, en anläggning som ska värma 360kvm kostar en slant.

hör dig om lite, ta gärna dit ett par olika rörmokare som har koll på läget och se vad dom har för förslag.
 
Tack för reflektionerna och inputsen.
Ska ta mig en funderare :)

Ackumulatortank tänkte jag bygga av en 10kbm cylindrisk oljetank. Så ackvolym blir inget problem.
 
Calmar V30 har ju inte ens en riktig konvenktionsdel utan rökgaserna går ju mer eller mindre rakt ut i skorstenen. Finns väl endast några typ plattjärn som ska tvinga rökgaserna mot baksidan av pannan innan de når skorstenen? Sedan har pannan ett rappel till direktspjäll som sällan håller tätt. Så än vad du köper så kommer det bli bättre!

Mest panna för pengarna sett till funktion, effektivitet och användarvänlighet tycker jag är ETA sh eller kanske någon annan Österrikare, Fröling, Hargassner? Spaksotning och tändlucka underlättar eldningen även för resten av familjen. Med en Orlan eller Ladan kommer elpatronen gå för fullt de dagar du är borta, då frugan din efter ett par eldningar med gengassmällar och rökindränkta kläder kommer att bojkotta pannrummet.
 
Redigerat:
Själv har jag en maga MA 20 till 1500 L ack tankar värmer 180 kv/m totalt så du skulle minst ha 3000L om du nu ska göra en tank själv av en 10 kubiks oljetank så är väl inte utrymmet så begränsat.. satsa på en Maga MA 80 så du behöver bara elda en gång www.af_energiteknik.se kolla här väldigt prisvärd panna o a är väldigt nöjd med min
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.