Hej!
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Vi köpte ett hus oktober 2012 som är byggt 1935 och som är i 3 plan."oinredd källare" Förra ägarna har haft huset uthyrt under en längre period. Men har där emellan stått tomt ungefär 6 månader.I beskrivningen eller i besiktningsprotkollen framgår det inget fel på avloppssystemet.
Såklart har vi gjort en egen besiktning utav huset.
Huset har ny installerad trekammarsystem ikl forforfälla med infiltration.
Efter ca 2-3 veckor efter inflyttningsdatumet så började vi få problem med att det trycker upp avloppsvatten i golvbrunnen i källaren. Och att det är totalstopp i lilla toaletten på mellan planet. Vi började diskuterar problemet med de förra ägarna och det kunde inte förstå vad det kunde vara för problem. Vi kan inte köra tvättmaskin och diskmaskin samtidigt för då trycker det upp en massa vatten ur golvbrunnen.
Tillslut så rensar vi avloppet själva med en högtrycks tvätt och detta värkar funka. Vi blir överlyckliga och tänkte inte mer på det. Men 1 vecka senare så är problemet där igen. Vi pratar med förra ägarna igen men vi kommer inte fram till något vettigt.
Så till slut tar vi ut en vvs firma som kommer och spolar rent samt filmar. De märker att det är stopp och trångt men det värkar gå loss. Han avslutar med att filma och upptäcker då att det står vatten kvar i röret. Han börjar mäta och påstår då att vi har ett bakfall på ca 3 cm
och han säger att man kanske måste gräva upp för att tunnan har rest sig.
Okej säger vi och tar kontakt med förra ägaren igen. Vi får reda på vilken vvs firma som utfört jobbet och har idag kontaktat dem.

Detta svar fick vi.
Det kan inte vara något fel på det, det är nygjort. Står det vatten i röret? Bakfall jasså? Nää
Det måste vara något annat eftersom huset har stått tomt ett tag. Kanske skit som samlat i hop sig. Vi måste komma ut och spola eller suga rent!!!! Vi försöker att förklara att vi redan gjort det men de värkar inte ge sig. Så tillslut ger vi eller mest jag upp och säger kom ut och spola. Min sambo ska vara hemma på fredag och vara med. Undra vad det kommer fram till?

Hur ska vi gå tillväga om det säger att det inte är något fel? Den ena tycker så och den andra si.
Men om de skulle komma fram till att det är bakfall? Hur gör vi då, räknas detta som ett dolt fel? Jag menar om det är bakfal och behöver göras om så kommer detta kosta en del? Vi hade ju aldrig köpt huset för den summan om vi vetat om detta?
Någon där ute som har alla råd och tips vi kan få så är vi tacksamma:):confused:
 
Om man börjar med den faktiska frågan. Huruvida ett sådant fel går som dolt fel är vanskligt att säga. Men OM felet alltså är på den nya delen av installationen, och det int finns något annat som indikerar att något kanske är fel. Då låter det som ni har ett skapligt (fast osäkert) case om dolt fel.

Man skall inte behöva ta till filmning av avlopp för att fullgöra sin undersökningsplikt. Såvida det inte fanns något tecken på fel. För då skall man göra en fördjupad undersökning, och i en sådan är nog filmning det lilla.

Sedan tror jag att det är lite tveksamt om ett bakfall på 3cm verkligen ger den typ av stopp som ni råkat ut för.
 
Nej dolt fel är det ju inte för ni har ju sett det på filmningen,men ni har väl en DVD från filmningen så då är det bara att fä säljaren att ställa upp på en reklamation av arbetet om det är ny gjort. Vill inte firman kännas vid bakfallet så gå till ARN med säljaren som den som reklamerar jobbet.
 
Det är väl klart det går som dolt fel. Man kan ju omöjligen upptäcka bakfall i avloppsrör under en besiktning.
Beroende på hur bakfallet påverkar utlopp kan det ju ställa till med stopp. Samlas tjockare avfall "på hög" utan att spolas ut bygger det ju upp en effektiv propp efter ett tag...
 
anders07 skrev:
Det är väl klart det går som dolt fel. Man kan ju omöjligen upptäcka bakfall i avloppsrör under en besiktning.
Beroende på hur bakfallet påverkar utlopp kan det ju ställa till med stopp. Samlas tjockare avfall "på hög" utan att spolas ut bygger det ju upp en effektiv propp efter ett tag...
Varför skulle det gå som dolt fel när det går att upptäcka utan förstörande åtgärder, det är endast en ekonomisk fråga och då är det som vanligt vill jag betala grundlig undersökning eller vill jag ta smällen när den kommer.
 
cecar33 skrev:
Varför skulle det gå som dolt fel när det går att upptäcka utan förstörande åtgä. rder, det är endast en ekonomisk fråga och då är det som vanligt vill jag betala grundlig undersökning eller vill jag ta smällen när den kommer.
Om säljaren som i detta fallet säger att det är nygjort med en behörig firma behöver man inte filma för att fullfölja sin undersökningsplikt. Och när det är så pass nygjort kommer förmodligen säljaren se till att det hamnar på företaget som gjorde jobbet. Har säljaren ägt fastigheten privat?
 
Ett dolt fel är ett fel som fanns vid försäljningen men inte kunde upptäckas vid en noggrann undersökning/besiktning av huset. Mig veteligen finns det INGEN besiktningsman eller något protokoll som skulle ta upp bakfall i avloppsrör.

Det finns ju en gräns för vad man kan förväntas undersöka och den är passerad om man måste ha special kamerautrustning och börja undersöka lutning på avloppsrör.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
huggan skrev:
Om säljaren som i detta fallet säger att det är nygjort med en behörig firma behöver man inte filma för att fullfölja sin undersökningsplikt. Och när det är så pass nygjort kommer förmodligen säljaren se till att det hamnar på företaget som gjorde jobbet. Har säljaren ägt fastigheten privat?
Det är precis det jag påtalar i mitt första inlägg #3 bara att läsa igen, men i mitt inlägg #5 påpekar jag det igen att något dolt fel är det inte för i normalfallet så kan man kolla och gör man inte det så är det något man köpt det. Filmning av avlopp är idag en helt naturlig och vanlig undersökning och inget märkvärdigt med det, varje större spolbil har sådan utrustning.
 
anders07 skrev:
Ett dolt fel är ett fel som fanns vid försäljningen men inte kunde upptäckas vid en noggrann undersökning/besiktning av huset. Mig veteligen finns det INGEN besiktningsman eller något protokoll som skulle ta upp bakfall i avloppsrör.

Det finns ju en gräns för vad man kan förväntas undersöka och den är passerad om man måste ha special kamerautrustning och börja undersöka lutning på avloppsrör.
Nej det finn egentligen ingen annan gräns en förstörande åtgärder. Kolla in Jordabalksbesiktning så ser du att om det sätts gränser så är det man själv som gör det och står därmed också en betydande risk.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Thomas59
cecar33 skrev:
Nej det finn egentligen ingen annan gräns en förstörande åtgärder. Kolla in Jordabalksbesiktning så ser du att om det sätts gränser så är det man själv som gör det och står därmed också en betydande risk.
Jag är tämligen säker på att du har fel vad gäller omfattningen av undersökningsplikten enligt JB. Filmning av avloppsrör är inte en normal åtgärd vid en vanlig (JB eller ej) besiktning. Filmning kan dock komma på fråga om någon indiktation på problem visar sig vid den normala besiktningen. Att man KAN filma betyder således INTE att man måste göra det för att uppfylla undersökningsplikten.
 
cecar33 skrev:
Det är precis det jag påtalar i mitt första inlägg #3 bara att läsa igen, men i mitt inlägg #5 påpekar jag det igen att något dolt fel är det inte för i normalfallet så kan man kolla och gör man inte det så är det något man köpt det. Filmning av avlopp är idag en helt naturlig och vanlig undersökning och inget märkvärdigt med det, varje större spolbil har sådan utrustning.
Hade dom sett filmen innan köpet så hade jag hållt med dig men så är inte fallet.
 
En mer praktiskt fråga. Är det vattensjukt på tomten?

Det kan vara så att man strax efter att huset blev "tomställt" gjort en tömmning av avloppet, och då haft en sugbil som medsig innehållet i 3kammar delen.
Om det är vattensjukt, och glasfiber/plasttunna kan den resa sig av vattentrycket. Men då är det ordentligt vattensjukt, om det ska hända.

Mer troligt är att det är dåligt arbete.
Kan du se spår av andra översvämmningar i källaren? Nymålat kanske?
Skulle det gå att finna hyrsgästerna och fråga ut dom?
 
Tack för alla för råd och tips och tankar ni kommer med.
Vi har nu fått veta att de tömde avloppssystem/brunnen innan vi flyttade in. Så där kan felet vara, eftersom huset inte har använts kontinuerligt
Men det är en sak jag inte förstår. cecar33 säger att det inte kan vara ett dolt fel. Men om ingen har påpekat att fel finns hur ska vi då kunna veta förens vi börjar använda diskmaskin/dusch/tvättmasik/toalett osv. Detta var ju precis inget man märkte när man spolade i toaletterna på visningen? Så fort vi belastar avloppet med ex diskmaskin och tvättmaskin samtidigt så blir det stopp. Det är ju inget man kan veta förens man flyttat in? När felet uppstod första gången tog vi ju tag i sken och gjorde en ordentlig undersökning? Kan någon då förklara vad dolda fel är om inte detta är det? Man ska väll inte behöva undersöka avloppet innan man flyttar in bara för att de an vara något fel???? Eller?
 
Thomas59
jossan1 skrev:
Tack för alla för råd och tips och tankar ni kommer med.
Vi har nu fått veta att de tömde avloppssystem/brunnen innan vi flyttade in. Så där kan felet vara, eftersom huset inte har använts kontinuerligt
Men det är en sak jag inte förstår. cecar33 säger att det inte kan vara ett dolt fel. Men om ingen har påpekat att fel finns hur ska vi då kunna veta förens vi börjar använda diskmaskin/dusch/tvättmasik/toalett osv. Detta var ju precis inget man märkte när man spolade i toaletterna på visningen? Så fort vi belastar avloppet med ex diskmaskin och tvättmaskin samtidigt så blir det stopp. Det är ju inget man kan veta förens man flyttat in? När felet uppstod första gången tog vi ju tag i sken och gjorde en ordentlig undersökning? Kan någon då förklara vad dolda fel är om inte detta är det? Man ska väll inte behöva undersöka avloppet innan man flyttar in bara för att de an vara något fel???? Eller?
Cecar33's tvärsäkra uttalande får du nog ta med ett par nypor salt. Filmning av avloppet ingår definitivt inte i den normala underökningsplikten. Endast om det funnits indikationer på att något är fel med avloppet kan filmning anses som en rimlig åtgärd då en utökad undersökningsplikt då finns.

Jo avloppet måste undersökas. Att filmning inte ingår i den normala undersökningsplikten betyder inte att avloppet kan undantas från undersökning. Visuell inspektion och provspolning av avloppet får anses ingå i en normal undersökning. Huruvida man ska provspola med alla kranar öppna, diskmaskin, tvättmaskin och alla toaletter spolandes är väl möjligen en gränsdragningsfråga men troligen inte.

Det faktum att stoppet uppstod så fort avloppet belastades kan dock medföra att en UTÖKAD undersökningsplikt uppkom och då är väl filmning en rimlig åtgärd.

Dolda felproblematiken är inte helt enkel/solklar så säker kan man aldrig vara.
 
  • Gilla
Danielolofholm
  • Laddar…
En fråga som dök upp i mitt huvud: Om huset är byggt 1935, har dom bytt stammarna? Om inte så är dom alltså nästan 80 år gamla. Dom har alltså satt dit en ny 3-kammarbrunn med tillhörande infiltration och fosforfälla så i besiktningen finns det ju inget skäl att anta att det finns fel på den installationen. Men om rören i huset och stammen fram till den nya 3-kammarbrunnen är snart 80 år gamla så finns det verkligen fog för en grundligare undersökning.
En videoinspektion hade varit på sin plats om man vill försäkra sig om funktion och skick. Sedan så tolkar jag dig som att du har haft stopp helt stopp på en toalett medans resten av husets avlopp har fungerat? I sådana fall så har det ingenting med ett bakfall nere vid brunnen att göra, stoppet sitter inne i huset. Jag skulle rekommendera er att göra en grundlig hetvattenspolning av stammarna från köket och tvättstugan. Troligtvis (typ alltid) så sitter det en hel del härdat fett i sticket från köket vidare ner i den stående stammen och ev. vidare en bit i den liggande samlingsstammen i källargolvet. Är rören riktigt ingrodda och av gjutjärnstyp så kan beläggningarna vara så hårda (långa längsgående klackar med en smal ränna i mitten) att inte ens en hetvattenspolning kan få bort dom utan man behöver mekaniskt fräsa bort dom. Detta är riskfyllt då man med så gamla stammar inte vet hur mycket gods det finns kvar. Stor risk att det går hål på rören alltså. Detta borde den som filmade rören kunna upplysa om. Eftersom att fastigheten stått tom en tid så skulle jag säga att stoppen troligtvis beror på detta då gamla saker torkar fast samt att gjutjärnsrör "dröser" dvs släpper ifrån sig mycket rosflagor när dom står oanvända och sedan tas i bruk igen. Dessa bromsar upp och ger stopp. Mycket vanligt.
Summa sumarum, problemet bör gå att lösa av en duktig spolbilschaufför med kameran och hetvatten. Det bakfall som finns nere vid 3-kammarbrunnen är ju inte bra men det är någonting som måste tas med den entreprenören och jag tror inte utan att kunna säga säkert att det har varit orsaken till problemen i det här fallet. Om det sedan är så att stammarna i huset ej är bytta, så utgår jag från att pengar till att göra det är medtaget i kalkylen för husköpet.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.