Hej,

Vi skall bygga nytt Eksjöhus i sommar (från Egnahemserien) och det slog mig just hur det är med coax-dragning? Detta är ju lite på vischan så jag kommer behöva ha parabol och vill gärna slippa dra ner kablar genom fönster och på väggar.

Nån som tidigare byggt med Eksjöhus som vet om det ingår någon form av dragning av detta? Gäller väl egentligen bara till ett utav rummen för vår del.

Om det inte ingår, vad händer när jag exempelvis beställer ett viasatpaket och dom kommer ut och monterar? Hur är det tänkt att dom drar coax-kabeln då från parabol och ner i hus?

Vol
 
När du skrivit på entreprenadkontraktet borde du få en elritning och en tv/ipritning.
Vi bygger ett moddat balans och så var det för oss iaf.

I vårt fall innebar detta 1koax per sovrum samt i vardagsrum, allrum och kök.
 
troja skrev:
När du skrivit på entreprenadkontraktet borde du få en elritning och en tv/ipritning.
Vi bygger ett moddat balans och så var det för oss iaf.

I vårt fall innebar detta 1koax per sovrum samt i vardagsrum, allrum och kök.
Ah OK, då förstår jag! Och detta antar jag inte är något ni beställt/betalt något extra för - utan det ingick i själva huspaketet?

Vol
 
Helt korrekt. Inget extra beställt öht.
 
troja skrev:
Helt korrekt. Inget extra beställt öht.
Hur var det med nätverk, ingick även det?
 
Volatyle skrev:
Hur var det med nätverk, ingick även det?
Japp, minst ett uttag i varje rum, förutom toaletterna. 2-3 uttag runt tv. Tanken är väl egentligen att några av uttagen skall vara till telefon men jag sa åt dem att sätta RJ45or överallt så plockar jag ut telefon där jag vill ha det.

Men det gick ju att lägga till hur många uttag som helst, dock till en kostnad.
 
Tänk på att Canal Digital vill ha två koax till sin inspelningsbara box. Det går att lösa med en kabel men det kostar extra i form av annat dyrare huvud på parabolen.
 
troja skrev:
Japp, minst ett uttag i varje rum, förutom toaletterna. 2-3 uttag runt tv. Tanken är väl egentligen att några av uttagen skall vara till telefon men jag sa åt dem att sätta RJ45or överallt så plockar jag ut telefon där jag vill ha det.

Men det gick ju att lägga till hur många uttag som helst, dock till en kostnad.
Snyggt! Bra att veta, hade räknat med att få betala detta. Tack för upplysningen!
 
Volatyle skrev:
Om det inte ingår, vad händer när jag exempelvis beställer ett viasatpaket och dom kommer ut och monterar? Hur är det tänkt att dom drar coax-kabeln då från parabol och ner i hus?
Montörerna för ViaSat/CanalDigital gör oftast det som är enklast, det är oftast från parabolskål nedför väggen på utsidan å sedan genom ett hål rakt in.
 
Demmpa skrev:
Montörerna för ViaSat/CanalDigital gör oftast det som är enklast, det är oftast från parabolskål nedför väggen på utsidan å sedan genom ett hål rakt in.
Nja har man byggt en lösning som avser att kabel från parabol skall in i ett mediaskåp och har avsett tomrör för detta, så är det väl detta de skall göra? Blir inte så speciellt mycket merjobb? Inte så kul med borrhål och synlig kabeldragning i ett nytt hus. Kankse bättre i så fall att installera parabolen själv? Det gjorde jag i våran sommarstuga, inga problem.

/S
 
troja skrev:
Japp, minst ett uttag i varje rum, förutom toaletterna. 2-3 uttag runt tv. Tanken är väl egentligen att några av uttagen skall vara till telefon men jag sa åt dem att sätta RJ45or överallt så plockar jag ut telefon där jag vill ha det.

Men det gick ju att lägga till hur många uttag som helst, dock till en kostnad.
En till fråga, är allt samlat sedan i nån form av mediaskåp? Har tittat igenom min orderspecifikation precis och hittar inget om detta :(. Kan väl knappast skilja sig mellan säljarna / ort hos Eksjöhus?
 
Volatyle skrev:
En till fråga, är allt samlat sedan i nån form av mediaskåp? Har tittat igenom min orderspecifikation precis och hittar inget om detta :(. Kan väl knappast skilja sig mellan säljarna / ort hos Eksjöhus?
vi byggde för drygt 2,5 år sen och då ingick inget mediaskåp eller nätverk endast telenät och coaxkabel till tv.. vi satt ett nätverk i huset med 13 uttag med dubbla cat6or och dubblar coax till varje uttag detta kostade drygt 16 000 kr om jag inte minns fel..
 
Volatyle skrev:
En till fråga, är allt samlat sedan i nån form av mediaskåp? Har tittat igenom min orderspecifikation precis och hittar inget om detta :(. Kan väl knappast skilja sig mellan säljarna / ort hos Eksjöhus?
Jag hade samma fråga, syntes ingen i ngn beställning. Jag ringde elektrikern och han lugnade mig, det ska vara ett garo-skåp till mediaprylar.
Jag antar att detta är standard även för egnahem-serien. Det verkar inte ha varit med i eksjöhus-delen av kontraktet utan ligger med i entreprenadkontraktet.

Det kanske kan skilja från entreprenör till entreprenör?
 
troja skrev:
Jag hade samma fråga, syntes ingen i ngn beställning. Jag ringde elektrikern och han lugnade mig, det ska vara ett garo-skåp till mediaprylar.
Jag antar att detta är standard även för egnahem-serien. Det verkar inte ha varit med i eksjöhus-delen av kontraktet utan ligger med i entreprenadkontraktet.

Det kanske kan skilja från entreprenör till entreprenör?
Intressant. Dom borde ju vara konsekventa kan man tycka. Får man fråga vart du byggde?
 
Om ni ska få ett mediaskåp , se då för bövelen till att det gåt tomrör, helst 2*20, därifrån och upp till vind eller ut på fasad. Det har hänt mig ett flertal gånger att det bara är uttagen som är dragna till centralen utan någon kanalisation ut på vind eller fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.