Vi köpte hus i höstas, betonggolv i källaren skulle det vara och vi har börjat ta fram detta betonggolv så sakteliga genom att slita bort laminat, I ett av rummet upptäckte vi dock att det under plastmattan inte låg betong utan ett snyggt uppreglat trägolv.

Jag har googlat och det är inte direkt rekommenderat... Jag har också ringt Anticimex och pratat med en domedags-farbror som inte har något positivt att säga. Men samtidigt så känns det dumt att riva ut ett snyggt furugolv i vårt blivande tv-rum bara för säkerhets skull.

Vi har dränerat, isolerat utvändigt med pordrän, tagit bort vidriga isolerade gipsväggar i rummet så det är isåfall bara golvet i det här rummet som är "fel".

Vad är era erfarenheter? Hur ska man kontrollera om det är fukt därunder? Hur kan man bli av med de miljoner vidriga kryp som antagligen bor där nere? Vi hittade en silverfisk och 6 spindlar i isoleringen i väggarna när vi rev dessa. Nasty! Någon annan som sitter på ett uppreglat trägolv i källaren? Huset byggt 51 och eftersom det är lägre golvnivå i just detta golv så planerades det och sattes in ett sådant golv redan då.
 
Vi hade trägolv med plast under och vi hade väl inga direkta problem förutom att de hade byggt igen en golvbrunn. Där var det lite mögel , huset är byggt 76. För våran del blir det nivellgolv då våran platta inte är plan
 
Har ett likadant golv i min gillestuga (hus från 1953). Betonggolv i övriga källarplanet, men uppreglat i just gillestugan. Det ligger en betongplatta under, men på en lägre nivå (för att få plats med reglarna).

Fukt kan man enklast kontrollera genom att försöka lyfta på någon bräda eller list (om möjligt) och försöka lukta. Finns det fukt under golvet känner du det. Det bästa är om du kan ta bort så mycket så att du även kan känna och titta.

Går det inte att lossa på någon bräda kan man eventuellt borre ett hål och föra ner en kamera eller fuktmätare.

Har golvet legat där sedan huset byggdes och du inte känner att det luktar fukt/mögel så är det kanske ingen panik att åtgärda. Det är dock en riskkonstruktion och du bör eventuellt ställa in sig på att det kan orsaka problem?

I mitt fall är en rivning inplanerad det kommande året. Jag anser nämligen inte att organiska material hör hemma i min källare, varken stilmässigt eller byggnadstekniskt.
 
Puda: Aha, byggt igen en golvbrunn, och plast, det låter ju som ett ännu värre alternativ än vad jag har. Jag har googlat lite på nivellgolv idag men jag har inte riktigt hunnit smälta att vårt betonggolv är där nere.. Måste tänka mer.

Eviljava, vad ska ni göra med golvet då? Ska ni fylla upp så att det blir samma höjd på golvet i gillestugan som i resten av källaren? Med vilket material fyller man isåfall? Vad ska ni klä golvet med då?

För oss ställer det till det en del, vi har tänkt att riva en vägg i källaren och bygga en ny mitt i gillestugan men vi kan ju inte bygga den ovanpå det uppreglade trägolvet. Det dyker alltid upp något nytt precis när vi tror att vi börjar få lite koll på huset...
 
Vi hade också delar med plast och sen uppreglat... Det luktade inget vidare när man drog bort plasten... Jag for omdelbart och köpte gasfilter till min Sundström halvmask innan jag fortsatte... :surprised:

Vi har Nivellgolv nu istället!
Då vet man att det är säkert och sunt!

Mvh,
Anders
 
nojanne skrev:
Eviljava, vad ska ni göra med golvet då? Ska ni fylla upp så att det blir samma höjd på golvet i gillestugan som i resten av källaren? Med vilket material fyller man isåfall? Vad ska ni klä golvet med då?
Japp, jag hade tänkt fylla upp. Det blir gisningsvis betong. Har funderat på EPS-betong eftersom det har en viss isolerande effekt. Sedan jämnar jag av förmodligen av med lämpligt flytspackel?

Som ytskikt blir det nog en diffusionsöppen epoxifärg

Jag har även funderat på att köra slipad betong, men jag vet inte vad det skulle kosta? Jag har dock sett en del golv av slipad betong och jag har gillat utseendet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.