Anledning att jag frågar är att jag just hade ett intressant samtal med vår ordförande i föreningen och han berättade för mig att vår fastighet aldrig är stambytt utan att de endast har utför relining.

På visningen så frågade jag om just stambytet och hon svarade mig att det stambyttes i början på 2000-talet och att badrummet gjordes samtidigt.

Enligt ordföranden så är mitt badrum renoverat -93 (kaklade väggar och plastmatta) och i praktiken så har jag ett badrum som är minst 7 år äldre än vad jag trodde och möjligen sjunger på sista versen.

Så min fråga är, bör jag vara orolig för att jag måste renovera badrummet snart? I sådana fall så lär jag behöva kasta om mina köksplaner helt och fokusera på badrummet istället...
 
Redigerat:
Om det inte finns mögel, luktar illa eller har gått sönder på något sätt så håller det väl "hur länge som helst". Jag tycker det är mycket en smakfråga när man själv tycker att ett badrum har gjort sitt. Tycker du att det är OK så håller det säkert 10 år till. T ex så byggde mina föräldrar ett badrum i slutet av 70-talet. Det badrummet byggdes om förra året, efter ca 30-35 år. Minns jag rätt så är bara duschblandaren utbytt en gång.
 
Hur menar du med luktar illa? För det är någon konstig lukt i badrummet som jag mest har försökt åtgärda genom att rensa avloppet. Jag har aldrig tänkt tanken på att det skulle kunna vara badrummet det är fel på eftersom jag trott att det var stambytt (med besiktning) av föreningen i början på 2000-talet. Jag har letat rätt på min objektbeskrivning och där står det klart och tydligt att det är stambytt..
 
Vi hade ett badrum byggt -86 i vårt hus. Renoverades 2011 utan anstiftan till den minsta lilla fuktgenomträngning i underlaget.

Smakmässigt hade det gjort sitt någon gång i slutet av 80-talet. Det var tallbarskvistar med vidhängande kottar avbildade på mintgrön plastmatta. Brr...
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Badrummet kan väl hålla mer eller mindre hur länge som helst. Det är väl mest problem om du har horisontellt liggande gjutjärn eller galvaniserade rör? Det är ju tickande bomber.
 
Ja det är ju gjutjärnsrör vi har i föreningen dock relinade (?) i början på 2000. Jag är väl mest less just nu, först hela avloppsstammen bakom garderoberna sen ett 7 år äldre badrum än vad man tror och nu så verkar det heller inte stämma med att tillstånd finns för att riva köksväggarna (stod också i objektbeskrivningen). Hurra för mig!

Hur som helst, tack alla för era svar! Jag ska avvakta med badrummet och lägga krutet på att få fram mitt tillstånd att riva köksväggarna (även om ordföranden är väldigt skeptisk till detta).
 
När jag bodde i bostadsrätt så gjorde vi stambyte och badrumsrenovering när badrummen var ca 45 år gamla.
 
Vi har endast bytt blandare (handfat och dusch) i ett av våra badrum där huset är byggt -66.
Inga sprickor, lukt eller annat obehagligt, golv och väggar är kaklade. Nu ska dock hela rasket rivas och ett nytt badrum skall fixas, det ska bli spännande att se vad som ligger bakom och hur det ser ut....
 
  • Gilla
Fuser
  • Laddar…
Enligt moderna försäkringar så håller ytskiktet max 20 år i ett badrum.
Men det är enligt dom det.
 
patrikke skrev:
Enligt moderna försäkringar så håller ytskiktet max 20 år i ett badrum.
Men det är enligt dom det.
Och vi lämnar inte mer än 10års garanti på utfört tätskikt.
 
JohPaj skrev:
Anledning att jag frågar är att jag just hade ett intressant samtal med vår ordförande i föreningen och han berättade för mig att vår fastighet aldrig är stambytt utan att de endast har utför relining.
Jag trodde att relining var likvärdigt med ett "riktigt" stambyte? Tydligen trodde mäklaren det också?
 
malg01 skrev:
Jag trodde att relining var likvärdigt med ett "riktigt" stambyte? Tydligen trodde mäklaren det också?
Vid en relining täcker man ju bara insidan av avloppsrören med nån plast (hur långlivat och bra det är kan säkert diskuteras), men den viktigaste skillnaden är att vattenledningarna gör man ju inget åt. Alltså kan man inte säga att det är likvärdigt. Om föreningen har gamla järnrör för vattnet så kanske de ändå skulle behöva bytas innan det blir vattenläckor i dem.
 
Vårt badrum var från 51, vi rev det för några månader sedan. Det såg helt ok ut, luktade fräscht, inga läckor, dock några silverfiskar som hade gömt sig bakom en tvättmaskin som var från 80-talet. Det värsta med vårt badrum var "uppfräschningen" som gjordes på 70-talet när man klädde de putsade väggarna med brun plastmatta (som vi nu får spendera åratal på att skrapa bort och sen putsa om väggarna, grrr) Men det här badrummet var iofs i en källare av betong så inga fuktproblem där inte.
 
Föräldrarnas toalett är inte gjort något med sen huset byggdes -80. De har bytt blandare en gång. De luktar helt okej men det rosa porslinet och den rosa plastmattan gör att man mår illa ändå ;)
 
Man brukar ha en gränsdragning i BRF-föreningar!
Vanligtvis ovan färdigt golv, kolla vad som gäller i föreningen.
Vattenburna element och tillhörande ledningar brukar man låta ingå i föreningens åtaganden.
Avloppen borde gå på föreningen samt försäkring beroende på gränsdragning.

MVH
Roland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.