Lägenheten är från 1925 och ligger i Gamla Enskede.
Jag vet inte hur gamla föreningens uppgifter om de 57 kvm. är, eller vilket mätmetod som använts vid uppmätningen.

Jag undrar om den nya mätmetoderna SS 021053 kan innebära att man kan ha chans till att den mäts upp till fler kvm?

Jag har ett svagt minne om att den nya metoden även räknar garderober som yta -till skillnad från äldre mätningsmetoderna- men här finns inga fasta garderober, så det gör ju ingen skillnad.

Någon som vet och kan rekomendera mig till att göra det, eller strunta i det?

Undrar Malin
 
Mät upp den själv enligt nya reglerna och se om du "tjänar" yta på det.
 
Det är nog inte osannolikt att du tjänar ett par m2 på den nya mätstandarden, gör som Hubbe2 föreslår och mät själv först innan du tar in en mätfirma.
 
Vår lägenhet i Vasastan växte 2 kvm när vi mätte upp den på nytt. Det tjänade vi på i alla fall.
 
O
Glöm inte bort att berätta för styrelsen om lägenheten är större :p
 
Föreningens ekonomiska plan ändrar man inte bara för att ngn. mäter om en lägenhet.
 
O
väldigt sant.... Men det roliga är att egentligen så ska man väl anmäla att man har fler kvm...

Min högst personliga och totalt ogrundade åsikt gällande mätning av lgh är att det inte lönar sig....

Hoppa inte på mig om ni anser att jag ha fel...:p
 
Tack alla ni som svarat :) Jag trodde att jag skulle få mail, när svar kom, så jag har missat att ni svarade. Jag struntade i att mäta då Styrelsen i alla fall -som ni riktigt påpekade- inte ville ändra sina uppgifter.
 
under vissa förhållanden på platser som Stockholms innerstad, tror jag det lönar sig ganska mycket.

Vår lägenhet var 59 m2 enligt den gamla standarden, men blev 63 m2 enligt det nya mätprotokollet när vi sålde för ett par år sen. Ligger kvadratmeterpriset runt 60.000 kr i området och det är budgivare som tittar på pris/m2 så tror jag de väger in det i beslutet. Och om man som i vårt fall hamnar över en "gräns" - man kan tänka sig att många söker efter lägenheter på Hemnet som är t.ex. minst 60m2, och då hade missat vår lägenhet när den var 59m2 - så borde det också väga in.

Sen är det självklart en massa andra faktorer som väger tyngre, men jag tror mätningen gick på 2.500kr, homestyling (vi bodde utomlands och lägenheten var tömd på möbler) 19.000kr, tredubbelt boende under 6 månader xxx kr osv. så i det sammanhanget är det en mycket liten utgift som jag tycker man kan unna sig. Får man ett eller två bud till har det betalt sig flera gånger om.

Huruvida styrelsen ändrar nåt spelar ingen roll alls, mätbeviset från mätfirman räcker.
 
O
Personligen så tror jag inte att det spelar så stor roll att mäta lägenheten.
Jag är utav den åsikten att ett par kvm mer eller mindre spelar någon roll.
Men borde inte kvm priset bli lägre med en större lgh? eller är jag som vanligt ute å flyger....
Troligtvis är det mäklaren som tjänar mest på att mäta lgh...
 
precis Odjuret, lägre kvadratmeterpris kan kanske få köparen att tycka att lägenheten är värd ett högre bud. Fler kvadratmeter kan få köparen att föredra lägenhet 2 framför lägenhet 1 om de i övrigt är likvärdiga och kostar ungefär lika mycket, och lägga ett bud till...

Lägenhet 1, 59m2, 3,7 miljoner, 62.700kr/m2
Lägenhet 2, 63m3, 3,7 miljoner, 58.700kr/m2

"Ååå älskling, kan vi inte köpa lägenhet 2, båda är jättemysiga och har precis rätt läge för oss och lägenhet 2 är det ju ett jättebra pris på också!"

Äh jag vet inte...

Men skönt att vi fick en hög med pengar över och bor i ett stort hus på landet istället för i den där sunkiga lilla lägenheten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.