RoTe
Problemet är som följer, tunn masonite spikad i tak med spikar som liknar pappspik fast med väldigt tunn skalle som ofta går av när man försöker dra ut spiken. Spiken sitter djupt i masoniten och masoniten sticker ut 2-3mm från taket som ska gipsas senare.

En hovtång kommer inte åt under spikskallen eftersom den sitter nere i masoniten så hittills har jag fått karva bort masoniten eller böja upp skallen med en morakniv för att komma åt. Det tar en fruktansvärd tid plus att det är jobbigt.

Spikarna sitter med 2-4cm avstånd så det är några stycken... :confused:

Nån som har nå tips på hur man ska göra?
 
Går det inte att slita ner masoniten så att du får in en kofot eller liknande mellan masoniten och det som sitter under (över)?
 
RoTe
Lostmoose skrev:
Går det inte att slita ner masoniten så att du får in en kofot eller liknande mellan masoniten och det som sitter under (över)?
Det är ungefär samma jobb som att få bort spiken först. Masoniten är så tunn att den bara går sönder och den lämnar en ring av masonite under spikskallen som man måste peta till förbannelse för att få bort. Masonite kanske är fel benämning egentligen, det är väl mer som väldigt tjock papp.
 
Hade ett liknande problem med spikad papp. En liten kofot med ett V i långänden fungerade bra. Gick att banka in under spiken.
 
Typ en sådan var det jag använde.
 
Men varför plocka ner träfiberskivan överhuvudtaget, sätt nya gipsen över bara det är väl lättast om det nu är så tunn skiva, så spelar det väl ingen roll om den sitter kvar.
 
RoTe
cecar33 skrev:
Men varför plocka ner träfiberskivan överhuvudtaget, sätt nya gipsen över bara det är väl lättast om det nu är så tunn skiva, så spelar det väl ingen roll om den sitter kvar.
Inte jag som plockat ner den och eftersom den redan är nere så är det inte så mycket att göra åt det. Det som är kvar är alla spikar och med dessa en smal remsa som sitter kvar.
 
Varför skall spikarna bort? Kan du inte spika in dem istället?
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
En ny och lagom stor sidavbitare brukar funka bra......
 
Spikutdragare med glidhammare funkar men det är jobbigt. Fick själv tennisarm av en sån, men köp en på typ Jula och testa, det är bra att ha en sån ändå.

Men för att lösa ditt problem röstar jag på att hamra in spikarna, kanske mha en spikdrivare om det går.
 
Såga av dem med något multiverktyg..
 
  • Gilla
Mamusen och 1 till
  • Laddar…
Den från hultafors har vi och varit värd sin vikt i guld. Gjort samma som du och tagit ner masonit och målat trät bakom. Många tusen spikar senare är vi klara, köp även en liten Hammare
 
RoTe
raveper skrev:
Varför skall spikarna bort? Kan du inte spika in dem istället?
Du hänger med på hur pappspik ser ut va? Gigantisk skalle och kort spik. Dessa går inte att slå igenom materialet det håller fast, totalt omöjligt! Att pilla bort masonitpappen runt varje spik är lika mycket jobb som att ta bort spiken.

raveper skrev:
Såga av dem med något multiverktyg..
Bästa tipset hittills tror jag. Går det inte med våld, använd mer våld! Planktaket är ju inte så noga med då det ska gipsas över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.