Hej, i vi upptäckte ikväll precis innan vi skulle åka hem från stugan att vi hade en pöl på köksgolvet. Det visade sig droppa vatten från kabelgenomföringen för frostvakten som består av en värmekabel som går ner i huvudvattenledningen som matar vatten till huset. Vi stängde naturligtvis omedelbart av vattnet till huset. Men sen var vi tvungna att åka därifrån.
Vi har nyligen köpt huset och har ingen aning om märket på frostvakten och vet inte vad det är för dimension på genomföringsgrejen, är det en standardpryl?
Är detta något man vågar åtgärda själv om man som jag inte egentligen har fixat med rör tidigare? Eller ska vi be rörmokaren komma och kolla?
Bifogar bild.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ArneCarlson
  • Laddar…
Litet tillägg:
Skulle det helt enkelt kunna räcka att lägga på en massa silikon just där elledningen kommer ut ur vattenledningen? Eller är det nödvändigt att skruva loss hela genomföringen och täta "inifrån"? Eller behöver man byta hela genomföringen?
 
Räcker det inte bara att dra åt den lite med två rörtänger så den slutar läcka?
 
Ja, kanske. Jag är osäker på hur en sån där genomföring funkar. Vattnet sipprar ju ut mellan "sladden" och muttern som den går in igenom. Om man bara genom att dra åt med rörtång kan få genomföringen att sluta tätare kring kabeln så låter det ju som en given lösning. Möjligen kombinerad med silikon?
 
Jag säger som Ingenjören, dra åt med rörtång/polygrip och se om det blir någon skillnad, om inte så har packningen gjort sitt.
Ska du sätta silikon så måste det vara snustort för att det ska fästa som det ska, men jag tror inte på den lösningen, jag skulle satsa på att byta packningen i förskruvningen istället.
 
Ser ut som om muttern är dragen i botten men har du tur så går den att dra lite till. Dom är luriga dom där anslutningarna, man får efterdra dom siccesivt. Om nu det inte blir tätt av att dra den i botten så kan du sätta på en bit krympslang av lämplig dimension. Antingen kapar du bort stickproppen och sätter den från den sidan eller så drar du ut hela kabeln och sätter den från andra sidan. Ett annat knep som kan funka är att te en bricka som precis går in ovanpå gummipackningen. Förfar som i fallet med krympslangen eller om man är riktigt bekväm så kan man såga upp brickan på ett ställe så att den går att vika upp så den går på kabeln sen plattar man till den och monterar muttern. Det finns ju många knep, väljer man att ta bort stickproppen eller ta ut kabeln så går det säkert att få tag i en ny packning, det är ju det optimala. Jag brukar kolla min kabel då och då genom att vicka lite på den, läcker det så drar jag åt en liten bit.
 
Hej, du har nog rätt i att det inte hår att dra åt så värst mycket mer. Jag får försöka men jag är rädd att det inte håller mer än nån dag. Och eftersom vi bara är där på helgerna så kan det gå åt skogen om det inte håller.

Så det där tricket med krympslang verkar lockande, om det bara inte vore för att det känns lite olustigt att stoppa ner konstig plast i dricksvattenslangen. Är krympslangar livsmedelsgodkända? Men man kanske inte behöver låta den gå längre in i röret än själva packningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.