Första inlägget!

Har precis börjat lägga spånskivegolvet på övervåningen, kommit en bit på vägen men stött på en fundering.

Jag har använt 4,2x51mm spånskiveskruv som vart rekommenderat hittills. Nu har jag dock införskaffat mig en Makita skruvautomat för mina knäns skull! (Är nästan 100m2 som ska läggas)

Frågan är om Biltemas Rakbandade skruv funkar lika bra då 1000x kostar 20kr där just nu pga. utförsäljning och det gör ett par kronor med tanke på all skruv som ska dras!
Länk till skruven: http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Rakbandad-skruv-870229/

Tacksam för snabbt svar för om det funkar lika bra köper jag mig ett lager! :cool:
 
Gipsskruv drar inte på samma sätt som Spånskiveskruv.

Så jag skulle inte använda Gipsskruv för att skruva golvet.
 
Skallen på gipsskruven kan gå av om den sitter i stumt material. Problemet är att den kan gå sönder efter ett par år utan att man märker det.
 
Tack för svaren
 
Det finns bandad spånskiveskruv, men du får kolla om din Makita klarar 51mm skruv.
 
Den klara upp till 55mm skruv
 
Att montera golvskivor med så billig skruv som dessutom är fel för ändamålet rekommenderas inte.
Att få till 1000 bandade skruvar för 20spänn innebär att de inte betalt speciellt mkt för materialet i skruven.
Golvet är en av de sista sakerna du vill att det börjar glappa pga trasiga skruvar. Skulle heller inte rekommendera kombigänga (plåt/trä regel) då den har sämre utdragsvärde än en med bara trägänga.
 
Det är endast under torktiden för limmet som skruven har betydelse så det skall ju inte skruvas för Kung och fosterland så köp rätt skruv och skruva lagom det är limmet som håller skivorna när det torkat.
 
Det stora problemet som jag ser det är att en gipsskruv inte kommer pressa ner spånskivan mot träregeln. Gipsskruvens gänga kommer få så bra fäste i 22mm golvspån att man inte får någon presskraft ner mot golvregeln.

Jag köpte 55mm spånskiveskruv (som är ogängad i den del som är mot spånskivan just för att undvika ovanstående fenomen) på band, funkade utmärkt att skruva mitt 125m2 spångolv tillsammans med makitas 18v automet.
 
Mikael_L
Jag säger också Nej.
Av två skäl. Inte använda gipsskruv till spånskiva - Big NoNo.
Skallen klarar aldrig att försänka sig utan att en massa skruvar går av, eller annat dumt. Det kommer också slita fantastiskt illa på bitset i din skruvautomat. Måste du köpa något nytt bits då och då blir det mycket dyrare än vad du sparar.
Biltemas bandade skruv är så idiotiskt dum att dom har valt PZ2-skalle. Dvs vad absolut ingen annan skruvautomat i världen har. Undrar om Biltema trodde dom skulle kunna bryta en hel branchstandard?
Denna skalle medför att ditt bits i Makitan slits onödigt, och en massa skruvar kommer det hoppa på och det blir skruvsallad och du får sån huvudvärk.

Mitt råd, skippa skruven där om du så får den gratis.
 
Gabbe1 skrev:
Det stora problemet som jag ser det är att en gipsskruv inte kommer pressa ner spånskivan mot träregeln. Gipsskruvens gänga kommer få så bra fäste i 22mm golvspån att man inte får någon presskraft ner mot golvregeln.

Jag köpte 55mm spånskiveskruv (som är ogängad i den del som är mot spånskivan just för att undvika ovanstående fenomen) på band, funkade utmärkt att skruva mitt 125m2 spångolv tillsammans med makitas 18v automet.
Gabbe har helt rätt här. Det som kommer hända är att du får fäste i både skiva och regel och när skruven skall äntra regeln så uppstår normalt sett en glipa mellan skiva och regel, denna kan du inte pressa ihop då du har gäng i båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.