Hej!

Vi har gått och funderat på att knacka ner en vägg i vårat hus för att på så sätt förlänga/förstora vardagsrummet och göra det mer praktiskt användbart än vad det är idag. Nedan skiss visar hur vi tänker:

planlosning.jpg

Det vi saknar idag är en myshörna/läshörna nära kaminen där man kan sitta och läsa, sitta några stycken och ta ett järn etc. Idag sker allt sånt i tv-soffan och det blir mycket fokus av tvn, och är det barn inblandade vill de ibland kolla tv/spela xbox så då får vi vuna oftast dra oss tillbaka till köket eller vid matsalsbordet. Den stora nackdelen med detta är ju att vi tappar ett stort sovrum där nere och 4 garderober. Där uppe har vi två sovrum och en mängd garderober. så vi kommer totalt få 3 sovrum med denna nya åtgärd. För få? Vi har idag inga barn men kommer skaffa inom 1 år. Men även med ett barn finns det sovrum där nere där man kan ha som lekrum, blöjrum etc. Och det kommer finnas gott om soffor för gäster att sova på ändå. Det sovrummet som kommer att försvinna används idag mest som lagerrum. Tanken var att det skulle användas till lekrum när barnen blir större, men vi lever här och nu, och har ganska många träffar, fester etc så lite större sociala ytor hade inte skadat.

Vill inte heller att någon åtgärd vi gör påverkar husets värde negativt vid en eventuell försäljning.

/S
 
hej ... detta är ett enplanshus eller hur...
som jag ser det så har du hjärteväggen längsgående mitt i huset och det är den som är bärande så då är det inga problem att ta bort den väggen mellan kök och sovrum ... säkert snyggt med fler fönster och du får mer ljus i rummet...
jag tycker inte att det skall förändra värdet på huset, tvärtom ,, du kan om du vill sätta en vägg där igen om det skulle behövas..
Eti..
 
steve5432 skrev:
Vill inte heller att någon åtgärd vi gör påverkar husets värde negativt vid en eventuell försäljning.

/S
Det finns det risk för, enligt de mäklare som värderat vårat hus så är antalet sovrum viktigare än antalet kvm när de kommer till husets värde. Men det finns ju inget som hindrar att man slår upp en vägg igen när det är dags att sälja. Eller att man i prospektet visar på att det lätt går att skapa ett till sovrum om det finns behov för det.
 
flytta TV till sovrummet bredvid som blir ett renodlad TVrum och använd vardagsrummet som separerad mys - och sällskapsyta. Testa det ett tag och sen kan du bedöma om det är nödvändigt att ta bort vägen eller det är en fördel att ha ett separat TV rum :).
gaia
 
Håller helt med Gaia. Vi har idag en liknande lösning. Det är väldigt skönt att inte ha tv'n där man äter och umgås.
 
Tack för synpunkterna!

Det framgick inte kanske så tydligt men detta är ett 1 1/2 plans hus med två sovrum på övervåningen.

Vi har också funderat på att flytta in tvn i sovrummet, problemet är bara att detta rummet är som en grotta samt att det finns en garderobsvägg där inne som gör rummet mindre. Tror knappt vi skulle få plats med den gigantiska divansoffan där inne, om det nu skulle gå skulle det knappt finnas någon golvyta kvar. Vi är sociala och vi tittar väldigt mycket på film vilket gör att vi gärna vill ha kvar tvn i det sociala öppna utrymmet, men helst inte i händesernas centrum som det är idag. Det är en 60" tv så det är lite svårt att missa den...

Fördelen med att det "bara" är en innervägg som tas bort är att det är förhållandevis enkelt att sätta upp en sån igen, om man nu skulle behöva ett extra sovrum...

/S
 
Som redan påpekats; en vägg kan man "lätt" slänga upp igen om det skulle behövas. Och som du själv säger; ni lever i nuet. Även om ni skulle skaffa barn så dröjer det rätt många år innan det behövs ett separat lekrum även om ni bara har 3 sovrum.

Jag tycker ni ska köra på! (y)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Eller bara öppna upp en dörr till sovrummet. Kasta ut garderoberna, för att få mer yta. Då kan barn härja framför ett tvspel, medan de vuxna kan ta det lugnt i andra rummet med stängd dörr. Kanske en dubbeldörr, så man kan öppna upp rejält vid behov.
 
nimhed skrev:
Eller bara öppna upp en dörr till sovrummet. Kasta ut garderoberna, för att få mer yta. Då kan barn härja framför ett tvspel, medan de vuxna kan ta det lugnt i andra rummet med stängd dörr. Kanske en dubbeldörr, så man kan öppna upp rejält vid behov.
Har varit inne på att ha nån form av vikvägg eller kanske större skjutdörr, för att kunna "skärma av"... En av våra bekanta har detta och det är riktigt trevligt.

Ja vi får fundera vidare, var tvungen att fråga här bara för det är så lätt att bli hemmablind och fokusera på en viss lösning när det kan finnas andra kanske bättre. Har tyvärr ingen att rådfråga i dessa saker...

Nån som vet vad det kan kosta att sätta in ett fönster? Det jag behöver hjälp med är att såga hålet och in med fönstret, foder, lister, drev och sånt gör jag själv. För vi behöver fler fönster oavsett, nu är det som en grotta, trots sydvästläge...

/S

/S
 
Jag tycker den lösningen du skissat på ser bra ut. Men det blir ju då bara 3 sovrum totalt i huset, med två barn som är det vanliga så vill man ju gärna ha 4 sovrum + ett allrum. Så jag tycker det beror lite på hur övervåningen ser ut. Finns det plats att göra ett tredje sovrum där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.