Jag är ibland sugen på avfallskvarn och nu mera när Stockhlom börjat ta betalt per vikt för våra sopor.
Nu när jag tittar runt verkar det vara lite olika hur man hanterar dem. Endel ska man trycka igång med en brytare monterad på bänk eller i skåpet och andra sätt i en propp uppifrån. Någon här som har kvarn med erfarenheter av någon model och kan ge fördelar/nackdelar på den modelen ni har?
Jag är glad om tråden handlar om olika manöversett på kvarnar och inte fördelar och nackdelar med kvarn almänt.
 
Radiobrytare funkar utmärkt på våran. Gått tre år på samma batteri
 
Tack för tips om den andra tråden. Lite skrivet om detta med brytare för på och avslag men inga mängder. Spontant känns det kladdigt att behöva sträcka sig till en brytare med blöta händer för att stänga av. Eller så är det nått man vänjer sig vid.
 
Mitt köp av avfallskvarn var helt klart det årets bästa investering. Med då ett barn på ett år så minskade vi frekvensen på sophämtningen. Vi har med magnetisk brytare i proppen. I det fallet är det ingen annan brytare att installera. Har en Maxmatic 5000, den grejar allt efter en kräftskiva med 8 pers, servetter, skal etc. Alt benen efter en kyckling.
 
snuttjulle skrev:
Tack för tips om den andra tråden. Lite skrivet om detta med brytare för på och avslag men inga mängder. Spontant känns det kladdigt att behöva sträcka sig till en brytare med blöta händer för att stänga av. Eller så är det nått man vänjer sig vid.
Jag har funderat rätt länge på avfallskvarn och är oxå lite nyfiken på det som TS tar upp.
 
riob skrev:
Mitt köp av avfallskvarn var helt klart det årets bästa investering. Med då ett barn på ett år så minskade vi frekvensen på sophämtningen. Vi har med magnetisk brytare i proppen. I det fallet är det ingen annan brytare att installera. Har en Maxmatic 5000, den grejar allt efter en kräftskiva med 8 pers, servetter, skal etc. Alt benen efter en kyckling.
Då är de bara blöjorna kvar då?
 
Jag har med magnetisk brytare i proppen och det funkar kanon....
 
Jag satte en strömbrytare under väggskåpet rakt över vasken. Den bröt sedan strömmen i ett vägguttag under vasken.

Det är naturligtvis enklare att göra om man kan göra det innan man bygger igen väggarna. Annars får det väl bli en radiostyrd brytare.
 
Insinkerator Evolution 200 köpte vi från England och gav ca: 3.500:- med frakt.
Den glufsar i sig allt (nästan) t.o.m. kotlettben går bra.
Kontakten på/av sitter på ovansidan och styrs med tryckluft.
Smidigt.
 
  • IMG_4623.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4624.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut under skåpen, får man plats med sopor/återvinningskärl? Kör ni 60 eller 80 skåp?
 
Hur mycket påfrestningar blir det för avloppet? Någon risk för proppar? Måste man "spola" iväg allt eller hur fungerar det?
 
Hej
Vi har 80 skåp och får plats med sophink och påsar (och alldeles för mycket övrigt).

Man förbrukar säkert mer vatten, vi har gjutjärnsrör och har ännu inte behövt spola med högtryck....

/R
 
Wide Glide skrev:
Insinkerator Evolution 200 köpte vi från England och gav ca: 3.500:- med frakt.
Den glufsar i sig allt (nästan) t.o.m. kotlettben går bra.
Kontakten på/av sitter på ovansidan och styrs med tryckluft.
Smidigt.
Har samma modell sedan något år, den är helt suverän! Satte knappen en bit bort för att då få den barnsäker. Den är tyst och det ända den har svårt med är rabarber, blir en klump hampa kvar :)
 
danielandersson skrev:
Hur ser det ut under skåpen, får man plats med sopor/återvinningskärl? Kör ni 60 eller 80 skåp?
Det är ett 80 skåp och vi har två rektangulära återvinningskärl. Ett för plast och ett för "sopor".
+ massa annat som behövs nära diskbänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.