Planterade 1995 en häck som är 20 meter lång med cypresser. 3st på en meter, nu har de blivit 6-7 meter höga trots en toppning för några år sen. Funderade lite på om det skulle gå att ha kvar stammarna på en höjd av 2 meter utan grenar som stolpar till en spalje? Eller helt enkelt bygga spalje av något man flätar mellan stammarna som sen klängväxter av blandade sorter delvis täcker.

En av anledningarna är att jag fasar för att gräva upp stubbarna, den andra att jag gillar använda det som redan finns.

Förslag och ev. bilder någon som redan gjort detta skulle vara kul.. Även hur länge man kan förvänta sig att stammarna kommer hålla innan de ruttnar upp..

( Klängväxter jag funderat lite på är vildvin, och kanske klematis, blåregn mm.)
 
Jag vet om något liknande, där mina föräldrar bor så var det en granne som tog ner alla grenar på sin granhäck och sedan spikade upp en liggande plankspalje eller vad man nu skall kalla det. Om du dessutom klär in det hela med klängväxter tror jag det kan bli kanon.
 
Ja jag ska prova, blir till våren hoppas jag.. Ska försöka komma ihåg bilder före och efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.