Hej,

Jag är på gång att köpe en krysslaser till kommande köks och badrummsrenovering, samt garagebygge. Har fastnat för Leica Lino L2 (http://www.verktygsproffsen.se/kategori/Kors--Punktlaser). När jag nu börjar kika så finns det en Leica Lino L2+, som ger linjer ~150 grader runt instrumentet. Sedan finns varainten L2P5 som är kombinerad punkt och krysslaser. Det jag funderar över är om man kommer sakna funktionerna i de dyrare modellerna vid normal användning eller om man klarar sig bra med den enklare? Vad tror ni? Hur ofta använder ni t.ex punktlaser?
 
Jag har ett GLL280 "kit" och är mycket nöjd. Har haft stor användning av mottagaren för att få samma nivå på flera ställen, senast när jag monterade ett Granab ventilerat golv i källaren.

Helt annan prisklass men för mig har det varit guld värt.
 
Jag har också en GLL 2-80 och tror att det är svårt att få mer "bang-for-the-bucks". Just funktionerna med 3 x 360 linjer och krysspunkter både i tak/golv samt på väggarna har varit oerhört värdefullt för mig.

Nu lyckades jag klösa lös lasern (naken) samt stativfästet för 911 kr inkl moms och frakt från en säljare som inte hade en aning om vad den var värd. Har köpt till mottagaren och väska för ca 1200:-. Ordinarie priset är väl någonstans mellan 5-6000:-.
 
Jag är inne på samma funderingar. Just lino L2 har väl fått väldigt bra recensioner, och ligger ju bra till i pris.
Men jag har en känsla av att jag kommer att sakna lodlinjerna.

Efter att ha lekt lite med några svindyra Leicalasrar så har jag fått förtroende för märket, och skulle gärna äga t.ex. En L2P5 trots att jag aldrig känt på en.

Samtidigt verkar alla hylla GLL3 80 något fantastiskt...
 
Hade en vanlig krysslaser innan jag köpte en GLL 380 och det vart som ett helt nytt verktyg.
 
Lostmoose skrev:
Samtidigt verkar alla hylla GLL3 80 något fantastiskt...
Det beror på att alla som har en är helt hjärntvättade fanboys. Vojma är tillochmed så borta att han ser 3x360 från sin 2-80.......
 
Mikael_L
Ja Lino L2 har såpass basic funktionalitet att jag inte riktigt kan tycka den är prisvärd, även om den inte kostar mycket.
För även enkla och billiga korslasrar från Jula, bauhaus osv ger samma funktion och ofta med samma noggrannhet men till priset av endast några hundringar.

Lino L2+ är ju lite bättre, men då börjar det ju prismässigt att närma sig t.ex. en Bosch GLL 3-80 som har allt man kan önska.
Tja jag vet inte riktigt, men om jag började shoppa laser för över 2 papp så skulle jag själv nog slå till på den lasern som jag aldrig mer behöver byta ut. En GLL 3-80 har väl allt?
http://www.proffsmagasinet.se/laserinstrument/punkt-och-linjelaser/linjelaserkorslaser
 
En 3-80 med mottagare har allt........
 
MathiasS skrev:
Det beror på att alla som har en är helt hjärntvättade fanboys. Vojma är tillochmed så borta att han ser 3x360 från sin 2-80.......
Ja är det inte fantastiskt? :D

(självklart så är det en 3-80 jag har, om någon nu inte uppfattade det)
 
Det vanliga problemet när man frågar, allt blir dyrare än man tänkt:). Jag hade fastnat för Leica då jag använder Leicas optiska instrument och lasrar i jobbet (mikroskop osv) och de har alltid varit vassa där. Men jag ska kika på Boschen, verkar ju vara ett bra val enligt många. Den är ju tysk så man kanske kan hitta den till skapligt pris i tyskland. Hur stor nytta har man av mottagaren i normalt arbete? Jag fick för mig att den är till för att föstärka signalen, i ett normalt rum, behövs det? Eller är den bra till något annat? Har aldrig haft någon mottagare på de (enkla) kryslasrar jag använt.
 
Inomhus behövs den inte men ute är det nästan ett krav i dagsljus. Också bra att ha när man gjuter betongplattor eller väger in marknivåer tack vare pipsignalen.
 
Hade lite tid över på jobbet i natt, och vill minnas att www.rubart.de låg bra (bäst?) till på GLL3-80. :)
 
Sök på idealo.de

Mounaco verkar ligga bra till.
 
Fast 3-80 med mottagare kostar en tusing till. Då logger väl t¥skland bra till igen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.