Hej alla.

Jag har planer att uppgradera mitt system i fritidshuset. Fokus i projektet ligger på kostandsminimering för byggnationen tillsammans med komfortmaximiering av stugvistelsen,

I dagsläget sitter en CTC Parca, typ norrhammar, kökspanna på 20 kw där som värmer gamla sektionsradiatorer. Systemet har grova rör och en cirkulationspump på returen in i pannan.
Det sitter även en elpanna (om man kan kalla den för det), bestående av en 25 liters behållare med 2 elpatroner och en termostat som slår på patronerna när inställd temperatur understigs, denna håller underhållsvärme på 10 grader när jag inte är i huset. Öppet expansionskärl sitter i ett biutrymme (kalldel) under snedtaket på övervåningen.

Huset är litet, ca 80 m2, från -38 och inte det bäst isolerade så det är friskt att vakna på morgonen när det är -30 ute, även om man eldat upp till 24 graders innetemp innan man gick och la sig, och då sover jag 7 timmar..

Systemet är gammalt och jag är sugen på att byta ut rören och funderar samtidigt på att installera en acktank. Av utrymmesskäl präglas projektet av lösningar med stilen "av alla onda ting ska det minst onda väljas". Problematiken ligger förstås i placering av tanken. Som störst får jag nog plats med en 500l tank som jag ska isolera själv. En annan lösning är en 320 l tank med (tror jag?) bättre placering med avseende på rördragning. Expansionskärlets plats hade jag inte tänkt byta men undrar om det är viktigt med "raka rör" från tanken upp till expansion eller om det kan gå i kringelkrokar, vilket ett av alternativen leder till. Jag har gjort en liten ritning som kanske är begriplig:
De olika färgerna symboliserar de olika alternativen..Lösningen med 500l tanken skulle bli bäst i alla avseenden utom rördragningen från pannans övre del till tanken, den måste gå genom golvet och efter pannans rör i dagsläget mynnar ut "på fel sida" som ni ser blir det en del krökar. Luft lär väl samlas i den röda ringen jag gjort? Kan man avhjälpa det med en luftningsanordning där i kröken på något vis? Jag har inga problem att köra grova rör, DN40 eller så om det kan underlätta.. Vad är era synpunkter? Kan tillägga att underhållsvärmen i det nya systemet kommer lösas med elpatroner i tanken samt shuntstyrning med innegivare.

Lösningar.png

Så frågan är alltså hur man kompromissar bäst i detta läge? Är det stor skillnad på 320 eller 500 liter i detta fall och hur stora är egentligen problemen med luft i denna rörkonfiguration?

Ska sägas också att avståndet från högsta radiator till expansionskärlet inte är 2 m, som det står att det ska vara i laddomaternas manualer, hur noga är det? I dagsläget är det snarare knappt 1 meter.

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas få in lite synpunkter.
tack på förhand!
 
Redigerat:
Jag skulle va nöjd med den lösningen du har med en förhållandevis liten CTC Parca vedPanna som värmer dina sektionsradiatorer.

Av de två alternativen skulle jag i så fall välja lösningen med 500Liters ackumulatortanken. Då har du bara en luftningsventil som du hålla koll på, som du markerat med röd ring vid Pannan. Om du drar rören exakt enligt din skiss "gula rören" så borde det funka bra, alltså bara samlas luft vid den röda markeringen.

Jag skulle köra 28mm plusprisol rör (koppar) i golvet mellan Panna och Ackumulatortank-Detta för att undvika onödiga skarvar i golvet och längs vägen samtidigt som du kan ta dig tid att forma dem i "rätt fall" enligt skiss. 28mm koppar borde räcka i dimension för att transportera vattnet utan för mycket hinder... Kanske att man t.o.m. skulle välja 22mm plusprisol med tanke på utrymmesbristen och bockradien panna - rum - golv - golv.

Största faran: Panna, Ackumulatortank och en Massa Stora Rör I huset? Vad säger frugan? :wow: :cool::D
 
borde du inte kunna ladda 500 tanken genom den gröna linjen så borde du ju få automatisk avluftning upp till expkärlet. + att du borde kunna få själv cirkulation. 28cu borde bli lagom.
 
Skulle man kunna bygga en friggebod på 15kw med panna, ack. tankar, och skorsten utanför huset och sen dra in värmerören i huset?
 
Topias skrev:
Skulle man kunna bygga en friggebod på 15kw med panna, ack. tankar, och skorsten utanför huset och sen dra in värmerören i huset?
Givetvis! Bygg ett skärmtak bredvid för två pallar ved så får du en smidig hantering.
 
jensaro skrev:
Givetvis! Bygg ett skärmtak bredvid för två pallar ved så får du en smidig hantering.
Fast på 15m2 rymmer du nog en del ved inne med..
 
kulle
Topias skrev:
Skulle man kunna bygga en friggebod på 15kw med panna, ack. tankar, och skorsten utanför huset och sen dra in värmerören i huset?
Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut, men du skulle även kunna bygga ut motsvarande eller mer på huset.
 
Ja, lite ved borde en friggebod på 15m2 rymma! ;-)

Till exempel den här Friggebodenmodellen från Finja Betong som jag tycker ser snygg ut. Imponerande är att den är gjord på betongplatta och mursten. Det som kommer att behöva göras förutom en massa betongsäck och olika sten är att komplettera med en skorsten. I byggbeskrivningen är det plåttak till friggeboden, så jag undrar vilken skorsten rekommenderas till det? http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/5020-1.pdf

Lite teknik att fundera kring: Eldstad samt indragning av vatten och avlopp kräver bygganmälan till kommunen. Måste även placeras minst 4 meter från Huvudbyggnad pga Brandrisk. Rördragning?
 
Jag efter en del funderande i denna tråd och med samråd från andra inlägg, och en del misslyckade försök att få till en vedpanna någonstans i en friggebod utanför huset,,, så tror jag nog att din vedpanna kan endast stå nere i en källare.

Så ska du bygga om ditt system, så kan man bygga ny källare först :-C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.