M
Har fått mina fönster bytts till 3-glas Elitfönster. Har läst lite att det ska vara tätt på insidan. Det är endast drevat med drevremsa, dvs ingen ångtätning inifrån. Räcker det att jag sätter bottningslist på insidan? Ett rum är redan klart med smygar och foder och jag känner mig inte så sugen på att riva upp där.
Kan inte minnas att det var ngt annat än just bara drevremsa på de gamla fönsterna. Huset är byggt 1976 med mekanisk frånluft. Känns som att det kanske kvittar i ett rum, ångspärren är ju inte direkt tät överallt som det är nu om man kollar på vinden exempelvis...
 
Antar att det endast var drevat innan också. Förutsatt att allt såg fint ut då så hade jag inte varit orolig, särskilt med tanke på att du har mekanisk frånluft.
 
Har bytt fönster i hundratals villor och det är ytterst sällan man stöter på någon typ av ångspärr. Emellanåt stöter man lite plastat drev, men det är verkligen inte ofta. Har aldrig sett någon rötskada pga av detta heller.
 
M
Med andra ord bör jag kunna sova lugnt. Hade annars tänkt sätta bottenlist och sätta åldersbeständig plast mot karm, värt det?
Kanske skulle tillägga att huset tilläggsisolerades 95mm i samband med fönsterbytet då vi också bytte panel utvändigt.
 
Redigerat:
martin79 skrev:
Med andra ord bör jag kunna sova lugnt. Hade annars tänkt sätta bottenlist och sätta åldersbeständig plast mot karm, värt det?
Kanske skulle tillägga att huset tilläggsisolerades 95mm i samband med fönsterbytet då vi också bytte panel utvändigt.
Bottningslist använder man när man skall lägga en mjukfog. Om du vill kan du använda en sån här tejp, absolut inte fel o ha! Vet dock inte vad den kostar.
http://solutions.3msverige.se/wps/p...TJ8BJO75000000_assetId=1319232292358&MDR=true
 
M
Ok man ska inte ha bottningslist annars då?
Köpte åldersbeständig tejp som man har till att skarva plast, en sådan borde väl göra samma jobb som den tejpen du hänvisade till?
En fråga till. Har flyttat ut fönstrena i liv med fasaden i samband med panel-och fönsterbytet vilket gör att isoleringen vid innerväggen går upp mot den nya smygen. Satte åldersbeständig plast över den isoleringen och sedan smygbrädan över det. Ok?
 
Nej ingen bottningslist annars, den tejpen funkar om tejpar mellan plast och fönster. 3m tapen däremot fäster på de flesta material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.