Hej.
Vi står i funderingar att byta ut vår enstegstätade putsfasad.

Är det någon som gjort detta redan?
Vilket system valde ni?
Fördelar / nackdelar?
Vilka problem stötte ni på under arbetet?

Var hantverkarna kunniga? Man vill ju att det ska bli gjort ordentligt så man inte sitter med nya problem.

/KalleK
 
Inte har jag svar på dina frågor, men är gärna med i diskussion. Vilken typ av putsfasad (tunn/tjockputs, cellplast/mineralull) har ni? Finns det redan problem med fukt? Hur upptäckte ni problemet i så fall?
 
Vi har tunnputs på cellplast. Ett fasadsystem från STO. Kommer inte på det exakta namnet just nu.
Vi har börjat få gröna/bruna/grå fläckar på vårt vita hus. Dock har vi samma fläckar på en tillbyggnad av blåbetong med puts på, så vi är inte säkra på vad som är felet. Mögel i konstruktionen eller bara påväxt i färgskiktet.
Jag har börjat höra mig för med besiktningsmän.
Priserna verkar hamna på 10.000 kr och uppåt för en besiktning,
 
Det vore bra om du kan fortsätta posta och dela med hur det går med besiktning och ev åtgärd. Tror det är många husägare som sitter i samma sits idag.
 
troligen vanlig påväxt som man får tvätta av då och då. Välisolerat hus släpper inte värme och när den kala fasaden blir blött så tar det lång tid att torka och alger hinner gro. Syns bäst på norrsidor och andra skuggade fasadpartier.
En besiktningsman tar gärna dina 10000 kr men fasaden blir inte renare för det :).
Fotografera "skador" och prata först med STO
gaia
 
Tycker det är väsentligt att en fuktmätning ingår i besiktningen...
 
Vi har kommit ett steg längre. WillaNordic hus byggt 2005, tyvärr med enstegstätad fasad (STO tunnputs på cellplast). Fuktmätte i nov-dec med katastrofresultat, skadeanmält till Garbo, o fått ersättningsförslag vi under protest accepterat. Så nu är vi i läge att handla upp entreprenaden, för ombyggnad i höst Tar tacksamt emot tips på vilken byggmetod man nu skall välja, så vi inte går i samma fälla en gång till.
 
JoJ får man fråga hur låg ersättning ni får ?

Sen vet jag inte om det är möjligt men har ni tittat på rot-fasad med tegel? Vet inte vad kostnaden blir m teglet jämfört med putsad fasad.
 
Tja, Sto har vi väl inget jätteförtroende för precis. De var de tillsammans med hustillvekaren som 2005 tyckte att enstegstätat var en bra o beprövad byggmetod...
Ersättningen från Garbo sätts om vi förstod det rätt efter en tabell de har, baserat på hur många kritiska fuktpunkter som mätts upp. Ersättningen skall täcka repertion runt mätpunkten med ny enstegstätning, inte reperation av hel fasad eller byte till en vettigare byggmetod.
En fasad med tegel eller trä funkar inte, bara puts är godkänt i området enl detaljplanen.
 
Redigerat:
JoJ skrev:
Ersättningen skall täcka repertion runt mätpunkten med ny enstegstätning, inte reperation av hel fasad eller byte till en vettigare byggmetod.
En fasad med tegel eller trä funkar inte, bara puts är godkänt i området enl detaljplanen.
Jag tillät mig vara ironisk med hänvisning till STO. Faktum är att de har väldigt bra produkter, men mindre bra rådgivare (läs: säljare).Jag tror inte att STO i Tyskland hade gett samma rekommendation.

Garbo vill alltså lappa fasaden där det är fuktigt? Samma visa som en familj i programmet Plus, på SVT, hade råkat ut för. Garbo är väl medvetna att man inte kan åtgärda problemet på det viset, men vad kan man begära av ett försäkringsbolag som ägs gemensamt av småhustillverkare.

trivselhus-mogelhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.svt.se/plus/familjens-nya-hus-moglar-bort
http://mardrom.com/?p=37
 
Scirocco skrev:
Inte har jag svar på dina frågor, men är gärna med i diskussion. Vilken typ av putsfasad (tunn/tjockputs, cellplast/mineralull) har ni? Finns det redan problem med fukt? Hur upptäckte ni problemet i så fall?
Vi har JM-hus med mineralull. Vissa som bytt har haft stora skador, andra inget. Vi har fuktmätt med anticimex, änsålänge bara värde på 17...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.