Hej

Har kommit lite på kant med en granne... Det växer en häck mellan husen, ingen har gjort nått åt den på säkert 15år, förra sommaren klippte vi ner den och i sommras så klippt vi den för att få lite form på den.
Nu i vinter så har grannens snöröjare tippat snö så det har förstört delar av häcken, kontaktade grannen att dom fick sluta med snötipp mot häcken, då fick jag till svar att vi måste kolla vem som äger häcken!? Har alltid trott att häcken är våran...

Har beställt kartor från lantmäteriet men man kan ju inte med exakthet säga var gränsen går, enl. han på lantmäteriet så fanns det bra koordinater (i system 5 tror jag han sa) måste man kontakta ortens lantmäteri och få utsättning eller kan man kontrollera det själv?

Är väldigt tråkigt när man lagt ner 4-5dagar på häcken och sen verkar grannen skita i om den blir förstörd (om den är hans).
Vilka rättigheter har man när grannen har en häck som får växa fritt in på min mark?

Kanske kom inlägget i fel forum del nu, flytta det gärna isåfall!
 
Sök lite på häck och tomtgräns, finns en del trådar på forumet. Om häcken är hans så får du antigen klippa det som sitter på din sida eller låta honom klippa det. (Oavsett så får inte häcken växa på din sida om du inte vill det.)
 
ok var som jag trodde ungefär då med häcken.
Hur mäter man ut tomtgränsen då?
 
Börja med att leta efter tomtpinnar?
 
ja tänkte göra det men det är ju lite snö... sen vet jag inte hur det är med tomtpinnar i centraladelar av tätorter? men det kanske finns?
 
Hemmakatten
Det är väl just på tätorter med oftast mindre tomter som man är noga med att sätta ut gränspinnar. Titta efter ett metallrör (kan vara rödfärgat) som sticker upp en liten bit, ca 10 cm. På lantmäterikartan ska finnas utsatt hur många gränspinnar det är och var de sitter.
 
Ta kontakt med kommunen....första gången brukar vara gratis när det gäller tomtgränser.....
 
Jag frågade falu kommun om att hitta tomtgränsen och fick till svar att de kunde visa ut den, men att det bara var lantmäteriet som kunde sätta upp nya markeringar som är juridiskt bindande.
 
fick tips om att skotta undan snön där jag tror pinnarna är och ta en gammeldax kompass för att hitta pinnarna
 
Mikael_L
Är det så bråttom att reda ut det att det inte kan vänta till våren efter att snön smält bort?
 
Du skulle ju kunna göra en relativt enkel mätning som ger en indikation. Om det är i en tätort så är huset troligen placerat skapligt korrekt på tomten i förhållande till bygglovsritningar. Mät från huset till tomtgränsen och kolla mot ritningarna.

Det är ingen helt säker metod, huset kan vara felplacerat.
 
Mikael_L
Först och främst skulle jag ta och vänta till att det blivit snöfritt, och gärna till att det dessutom har blivit varmt och skönt väder och att marken inte är så blöt och dan. Ja om det nu inte är superbrått.

Sen skulle jag börja med att leta lite tomtmarkeringar, det kan vara nedslagna rör, huggna märken på stora stenar eller berghällar eller ditsatta gränsstenar och kanske andra slags märken.
Märken är de rätta tomtgränserna inte kartor, alltså så länge markeringarna inte är flyttade.
Att flytta tomtgränsmarkering är straffbart med rätt många års fängelse som topp i straffskalan, så det anses nog som ett allvarligt brott.

Hittar man alla gränsmarkeringar kan man ju t.ex. kontrollräkna tomtarean mot den registrerade för att få ett hum om ifall någon gräns har blivit flyttad under årens lopp. Det är ju inte helt ovanligt.

Nästa steg är att få tag i all dokumentation över fastighetsgränserna.
Kontakta lantmäteriet. Få ut kopia av ev fastighetskarta samt avstyckningshandling, jag vet inte om eller vad det kostar. Men för att komma billigt undan kan man kanske dra en snyftvals om den jobbiga konflikten med grannen och varför detta med gränserna måste redas ut en gång för alla, allt för att få gratis kopior på allt. ;)
Jag har i alla fall fått kopior (som PDF var det möjligen, eller papper, jag minns inte nu) på rätt gamla kartor och handlingar. Det var även hela det handskrivna avstyckningsdokumentet, PM'a mig så kan jag skicka så får du se hur det kan se ut. Detta fick jag iaf såvitt jag minns utan att behöva betala.
Gå även till kommunen och dra en kopia av alla handlingar där en karta eller andra uppgifter om tomtens storlek, avstånd, beskaffning osv föreligger. T.ex. bygglovsansökningar.

Nu har du troligtvis tillräckligt med kartor och sånt för mäta dig fram till tomtgränser och hörn även om inte alla markeringar går att finna.
 
peternicklas
På kartan brukar det även stå med vad totmtgränsen är markerad om det t.ex. är rör eller annat. Rör kan vara svåra att finna om de är lite äldre. Mina var jäms med eller under markytan och de fanns inte där jag trodde de skulle vara.
 
Lantmäteriet _brukar_ ju markera tomtgränsen med gränsrör (eller liknande) när tomten avstyckas (men ibland kanske det finns ett befintligt staket eller murhörn där, och då låter man det objektet utgöra gränsmarkering. Sånt skrivs isåfall in i avstyckningshandlingarna (eller bör iaf göra det, om lantmätaren kan sitt jobb). Så börja med att få ut dessa handlingar från lantmäteriet, så att du vet vad du ska leta efter.
Är det ett rör kan som sagt en vanlig kompass hjälpa till; nålen vrider sig när man kommer nära metallröret.

Men åren går ju, och det kan hända att staketen byts ut, att någon tröttnar på att köra på gränsröret med gräsklipparen och tar släggan för att banka ner det under marken, att man lägger gräsklipp och kompost i tomthörnet, att man gräver för bredband eller lägger ny avloppsledning, etc, etc. och vips ser man ingen markering längre.
Då kan som sagt kommunen eller lantmäteriet göra en gränsutvisning för att visa er var gränsen går (kostar från någon tusenlapp och upp), eller också kan lantmäteriet sätta nya gränsrör (till en betydligt högre kostnad).
 
Hemmakatten
Hyra/låna metalldetektor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.