Elektorverkan är bättre än folk tror, har det som fasta länssugar på båtarna jag jobbar på tar det mesta som ligger i närheten :)

hyr en dieseldriven kompressor så du får lite flöde
 
Ejektorsug verkar onekligen coolt, men behöver jag inte en jättepappa kompressor då? Hur stor behöver man tro?
 
inte så farligt stor. Det är flödet som gör grejen, så ett par bar och 500L/min går nog att börja med.
Du kan såklart inte bara stoppa ned sugen i grusen och mosa på, men med lagom matning och trägen vinner så fixar det sig.

Problemet är nog att hitta en kompressor som kan gå många timmar i sträck.
Om det är ett endagarsjobb så hyra en dieselkompressor nog snabbat och stabilast lösning.
 
Denna tråd skall definitivt följas har massor av sand som skall flyttas ett par meter under sommaren.
 
För en som inte hajjar. Vad menar du med att det är flödet som är grejen? Antar att man kan köra i några minuter och låta den pumpa upp tryck några minuter sen köra igen, om den inte är tillräckligt stor? För om trycket är låt säga 8 bar, så spelar det väll inte någon roll hur stor motorn är, bara det finns tryck i tanken. Sen att en liten tappar trycket på en gång, men tills dess bör det väll vara samma sak?
 
500L/min fixar ingen kompressor under 3fas 16A, och redan då är det tveksamt.
Om du ska köra på trycket i tanken kommer du bli galen av väntan. Blåsa 2min, vänta 5min...
Utan det är fri angiven luftmängd 500l/min vid säg 4bar som du ska leta efter.

Cramo hyr ut Kaeser M26 tex, en av de mindre dieselkompresorna på hyrmarkanden.
Då får du slang på köpet.
http://www.youtube.com/watch?v=SpTXM6cfxec

Men den kan du nog gå upp till 110 rör på utblåset.
 
Jo det är klart att det blir jobbigt. Men måste ju veta att det funkar innan jag hyr en och fixar och trixar, så det inte kostar massa pengar i onödan. Var ska själva kompressor blåset in någon stans, precis i början, dvs så nära gruset som möjligt? Sen måste det ju ledas bort i någon form av slang/rör ut ur huset osv, hur långt kan man leda det i rör, känns som det tappar tryck ganska snabbt?
 
Sök på norclean ab500 så hittar du en sug som klarar lite tyngre material som grus den är ejektordriven. Men luft mängderna dessa drar är väldigt höga ca 3000 liter pr min vid 7bar Vilket väldigt grovt räknat borde kräva en kompressor på ca 30kW Så att suga grus någon längre sträcka med ejektor kanske inte är den effektivaste lösningen
 
dsub skrev:
Förlåt om jag kapar tråden lite men om man har en sådan här kompressor [länk] hur stort rördiameter kan man då potentiellt sett kunna ha om man bara har ett 3-4 meter långt rör?
Jag hade försökt med 25mm rör, inget mer.
 
Jag skulle uppskatta att det krävs en högvakuum fläkt, typ sidokanalsfläkt på 15-20kW om du ska få ngn vettig effektivitet ;)
 
Min vakuumkompressor på bilen (slamsugare) suger 22,5 m3 per min i fri luft och klarar ungefär 92% vakuum Den drivs hydrauliskt och kräver ca 25 kW. Jag skulle med den inte kunna suga stenar på runt 5 cm i ett 4 tums rör. Det måste till värre grejor än så. En torrsug (tänk tegelsten!)eller sopsug brukar ha en kapacitet som min bil gånger 4 eller 10.
 
hmm, låter ju inget bra. Antar att man får gå ner i slangdimmension, och nöjja sig med att bara suga sand då kanske? Bygga med avloppsrör på 75mm, kanske. Sen ha en tunnare slang i slutet.
 
Rent spontant låter det som att du borde välja en annan lösning. Transportband kan hyras eller köpas på blocket. Då får du visserligen skotta upp på bandet manuellt men det borde funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.