Har ett problem som jag skulle vara mycket glad att få lite synpunkter kring.
Jag bor i ett hus med grannar som alla andra och en av mina grannar har har övertagit
en verksamhet som han driver i en maskinhall som ligger ca 30 meter från mitt hus.
Verksamheten är service av trädgårds och skogsmaskiner (gräsklippare, motorsågar & röjsågar m.m.)

Mitt problem med detta är att det förekommer mycket provkörningar i utomhusmiljö i samband med reparationer osv. Dessa provkörningar är ju till sin natur väldigt högljudda med mycket maxvarv på maskinerna, och som sagt mitt hus (och även sovrum) ligger 25-30 meter bort. Tidsmässigt kan dessa provkörningar ske allt mellan 07.00 och 22.300 hela veckan även Lördagar och Söndagar.

Jag har mig själv att skylla till viss del då jag är en väldigt snäll person och dessutom känner jag grannen sedan kanske 10 år tillbaka och vi har även arbetat tillsammans för ett antal år sedan. Sedan ville jag visa lite hänsyn och ha en lite högre toleranströskel då han i början även hade ett annat jobb på dagtid och fick sköta den här nya verksamheten på kvällar och helger av naturliga orsaker.

Nu känner jag dock att jag inte orkar med fullt så mycket oväsen på hemmaplan då jag själv kommit hem efter mitt arbete och vill koppla av. Han har dessutom fått sådan snurr på verksamheten att den utgör hans huvudsakliga arbete.

Nu blev jag på dålig humör igår eftersom jag gick och lade mig tidigt runt 21.00 och blev väckt av en vrålande motorsåg 21.35.

Vi är bra vänner och han har gett mig fantastiskt bra priser på maskiner jag har köpt av honom och han får även dela min fiberuppkoppling för att kunna ha Internet i verkstaden som han behöver för sin verksamhet.

Frågan är vad som är rimligt att kräva jag har inget problem med att han drivver sin verksamhet som sådan, det är ju bara kul att det verkar gå bättre och bättre för honom. Men jag känner att jag måste få ha lite lugn och ro. Att kunna äta sin middag en vardagskväll, kunna ta en kopp kaffe på altanen en lördagsmorgon osv. utan att behöva lyssna på en vrålande motorsåg, gräsklippare eller trimmer.
Så jag ber om er hjälp att hitta en sunt förnuft lösning på vilka tider man kan kräva att det är tyst i ens hem.

/snart flyttar jag...:confused:
 
Redigerat:
Det låter som att ni är goda vänner, prata med honom utan att anklaga eller hota med åtgärder. Han har förhoppningsvis förståelse för er situation och kan låta bli provkörning på tidiga mornar och sena kvällar.

Ett bullerplank/jordvall kan ta udden av de mest störande ljuden, sannolikt skulle det även underlätta en ev försäljning av din egen fastighet.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Precis min tanke, prata med honom, kanske att han kan försöka undvika tidig morgon och sen kväll...

Kolla upp möjligheter att fixa en provkörningsplats som man kan ljudisolera. kanske ett välisolerat utrymme i verkstaden med bra ventilation, eller någon form av bullerplank.
Experimentera lite, låt han gå runt och varva motorsåg och kolla var det hörs minst hos dig. (kanske skall kolla så att ingen annan granne får det värre med).
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag ska givetvis prata med honom om detta och det är inte riktigt problemet, jag formulerade mig nog inte riktigt tydligt. Min fråga var mera mellan vilka tider kan man anse att han inte bör köra med sina maskiner. Jag har givetvis mina egna önskningar men jag var intresserad av vad ni andra tyckte för att få en liten rimlighetskoll på mina önskemål innan jag pratar med honom. Mellan vilka tider tycker ni själva att det ska vara tyst hemma hos er respektive när är det ok med oväsen? På vardagar respektive helger?
 
Jag tycker det vore rimligt, med tanke på att det är hans arbete, att det blir tyst efter 18 på vardagar och efter 15 eller nåt på lördagar. På morgonen inget oväsen före 07, lördagar 09. Inget oväsen alls på söndagar, nån dag i veckan måste det få vara tyst.

Han får varva flera arbeten om han jobbar på kvällar och helger, och spara provkörningen till måndag morgon.
 
Det beror väl lite på vilka arbetstider och vanor man har, är du enda grannen?? I så fall borde det ju gå att resonera sig fram till tider.

Själv är jag nog ganska så tolerant, har lätt för att sova...
Men 7 - 18 på vardagar och kanske 9 -16 helger skulle väl kunna vara ok tider.

Men kolla upp om det finns en plats där han kan provköra som hörs mindre till dig, kanske räcker med att han går runt knuten istället för att stå mitt på gårdsplan.
 
Jag tycker kl 18 är tidigt att det ska vara tyst! Känner mer åt 9-10 hållet måste det ändå vara ok att leva om. Självklart inte konstant fullvarv mellan 18-21 men nån gång under den tiden tycker jag inte det är något problem!
 
Det gör ju inget om han mekar om kvällarna, men just att testköra är det som stör, borde inte vara så svårt att börja meka på nästa projekt och spara testkörningen till förmiddagen dagen efter.

Troligtvis inser han själv inte att han låter väldigt mycket så bara att man ber honom försynt om att sänka sig så tänker han till.
 
lorens skrev:
Jag tycker kl 18 är tidigt att det ska vara tyst! Känner mer åt 9-10 hållet måste det ändå vara ok att leva om. Självklart inte konstant fullvarv mellan 18-21 men nån gång under den tiden tycker jag inte det är något problem!
Beror ju på omfattningen av bullret med, är det tillfälligt under en renovering eller så som varar en vecka eller två kan det ju vara ok vid senare tider,
Men är det ett mer varaktigt buller som finns året runt skall man kanske vara tyst lite tidigare...

(Hörde för många årsen om ett traktorpullingteam i Holland som jobbade många sena kvällar och nätter, och provkörde motorerna mitt i natten ibland.
Dom höll grannarna på gott humör genom att ställa till fest för hela byn med fri mat och öl ibland...)
 
Jag tycker personligen att 18 är lite tidigt att kräva totalt tystnad, men det är högst troligtvis individuellt hur man känner.
 
Zixten skrev:
Beror ju på omfattningen av bullret med, är det tillfälligt under en renovering eller så som varar en vecka eller två kan det ju vara ok vid senare tider,
Men är det ett mer varaktigt buller som finns året runt skall man kanske vara tyst lite tidigare...
Självklart är det så. Men att testköra gräsklippare, snöslungor och dylikt lite då och då anser inte jag vara så farligt. Säg ett par gånger i timmen i 30-60 sekunder vardera.

Men detta är juh högst individuellt, jag hör juh till de som tycker att människor har rätt att leva om "normalt", vill man ha knäpptyst så kanske ett villakvarter eller lägenhet mitt i stan är fel ställe att bo på!
 
Tack alla för input. Och tack Nimajneb för länken. Har tankat ner den här appen
https://play.google.com/store/apps/...ult#?t=W251bGwsMSwxLDEsImtyLmFib3kuc291bmQiXQ..
och ska göra en koll vid tillfälle.

Har inget problem med folk som för väsen då och då i sitt vardagsliv det gör väl alla, men eftersom det är en verksamhet så är det så gott som dagligen.
Sedan tror jag inte att det kommer vara problem med den här diskussionen vi är hyggliga typer bägge två. Utan det handlar mer om att hitta en hygglig nivå/avvägning där man inte uppfattas som "ogin" därav min önskan om lite input.
 
Just att det är näringsverksamhet gör att jag tycker att man kan ställa krav på att det ska vara tyst efter 18.
Vill han hålla på efter det så får han skaffa sig en lokal i ett område anpassat för detta.
 
Vad är maskinhallen godkänd som? Det är inte säkert han får ha verksamheten där utan att få bygglov för ändrad användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.