Jag letar tips på hur man fräschar upp ett superellipsbord som har lite skador på ytskiktet.
En skada är efter en varm kastrull som lämnat vit ring i lacken den andra skadan är en repa.

Vad gör man ? Kan man lämna in bordet någonstans för renovering eller skall man ge sig på det själv och isåfall hur?
 
Hur gammalt är bordet ? Vad är det för lack ?
 
Vi tror att det är från slutet av åttiotalet. Lacktyp vet jag inte
 
Antar att du menar 1980 talet och då är det inget annat än att sickla/slipa bort lacken och lacka om det. Är det blank lack kan det vara svårt att få ett bra resultat utan att spruta.
 
Går det att slipa den faneren? Är lackning genom sprutning något man måste lämna bort? Lacktyp som skall användas?
 
Faneret är förmodligen ganska tunnt så det gäller att sluta slipa när man kommit igenom lacken,det är där sicklingen kommer in med den känns det skillnad på lack och trä.
Har du inte utrustning för lackning är det nog billigare att lämna det på en lackfirma.Men det går med en kompressor ock koppspruta från biltema
 
Har man tålamod och orken kan man få en bra yta med skumroller. Jag brukar lägga 4-5 lager tunn lack där jag spär lacken en del för att den ska flyta ut ordentligt. Slipa lätt mellan varje lager. Vill man ha det spegelblankt får man putsa och polera.

Betydligt enklare att lämna in till någon firma som vet hur man gör...
 
Ibland har jag lyckats putsa bort värmefläckar och mindre repor m.h.a. lösningsmedel och putsduk. Beroende på lack har jag använt t-sprit eller lacknafta och sedan är det bara att gnugga tills händerna blöder=)
 
Masurfanér av björk är ofta litet tjockare och av bra kvalitet. Är det ett fanér på 0,8-1,1 mm går det förmodligen en enda gång hantera som ett massivt bord. Vid ≥1,2 mm går det ta genvägar mer än en gång. Kan du dela med dig av det som står i stämplar och etiketter under bordet?
 
Vill verkligen se en bild på bordet och även på stämplarna/etiketter.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.