Finns det borrteknik som medger både energi och vatten ur samma hål?
 
Det är nog inte tillåtet. Brunnar för energi respektive konsumtionsvatten skall separeras med ca 25 meter vad jag vet.
 
Det finns de som har lyckats ta vatten till utomhusbevattning från energibrunn men inget som rekommenderas. Helt beroenda av vattentillförsel och vart vattennivån hamnar under mark.
Dricksvatten skulle jag inte fundera över
 
Får man ner en vattenpump i samma hål ? Meningen är att ha det till bevattning ...
 
Du använder en vanlig jetpump, ingen sänkbar, och släpper endast ner en sugslang 12-13m men det krävs sedan att vattennivån är betydligt högre upp då pumpen brukar klara 7-8m sughöjd.. Det krävs också att du har god tillrinning.
Sedan finns det andra lösningar med ejektorpumpar, etc, men då hamnar du på helt andra prisnivåer.
 
Jag förberedde för att kunna ta bevattningsvatten ur min energibrunn när den installerades. Oklart om jag kommer att använda det dock.
BV1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BV2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På första bilden ser du energibrunnen innan sugslangen installerades. Nästa bild visar det lock som användes längst upp på stålröret. Det är bara grejen med hålen som är locket (den ligger på en kabelvinda).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.