Jag funderar på att bygga ett trippelgarage, 7.5x10m, med portarna på långsidan. Stommen blir i 45x120 med W-takstolar och plåttak..
Nu undrar jag om det krävs något speciellt i konstruktionen jämfört med ett dubbelgarage för att klara statiken och vindlast. Långsidan blir ju ganska lång och jag har inte tänkt att ha någon innervägg. Takstolarna ska ju vara förbundna med snedsträvor, men räcker det för att långsidan inte ska bli vek på mitten?
 
Man kan sätta två kryss under/ovanpå takstolens underram.
Sen om man skall använda stålband eller trä låter jag vara osagt.

Ovanifrån:
--------------
| \ /\ /|
| \ / \ / |
| \/ \/ |
| /\ /\ |
| / \ / \ |
| / \/ \|
--------------
 
Hehe, ascii-art sket sig.
 
Ja det är ju smart att använda liggande snedsträvor. Trä känns bäst då de kan ta både drag och trycklast. (och stående snedsträvor för att takstolarna inte ska vika ner sig)
Behöver man visa någon beräkning på detta i bygglovet?
Kanske kan man rita ut snedsträvor som en konstruktionsdetalj i ritningsunderlaget. Om det behövs en beräkning säger de väl till.
 
Köper du färdiga takstolar så beräknar dem det åt dig.
 
När jag byggde garage för 4år sedan skrev jag, i bygglovet, "takstolar från Rättviks takstolsfabrik" och det räckte bra.

Ev. ritade jag in typen på sektionsritningen.

Ska du ha innertak bör väl glesen och skivmaterialet stabilisera en del?
Limträbalk/ar på portsidan kanske kan behövas?
 
Takstolarna kommer vara beräknade, och det är inte dem jag är orolig för, utan hela byggnadens stabilitet i sidled. 10 meter vägg utan någon innervägg som stagar upp känst lite vingligt. Det vore ju tråkigt om någon backar in i garageväggen och hela skiten ramlar ihop som ett korthus.

Om man gör enligt förslaget ovan och sätter kryss mellan takstolarnas underram ger det stabilitet vid kraft i sidled, t.ex. vind. Men visst, när glespanel och skivor i innertaket är på plats borde det också hjälpa till.

Över portarna kommer det att vara ca 40cm vägg, så med dubbelt hammarband, 2st 45x145 så borde det inte vara något problem.

Jag har bra koll på hur man brukar bygga ett vanligt dubbelgarage, och funderar på vad som behöver göras annorlunda på mitt bygge.
Hitintills bara två grejer:
-snedsträvor/kryss mellan underramen på takstolarna
-förstärkt hammarband/limträbalk över portarna då några av takstolarna hamnar mitt över en port

Något mer?
 
Redigerat:
Om du har plats på höjden så kan du nog uppgradera till en 45x220 ovanför portarna.
Dels får du in mer isolering, samt att det är höjden på plankan som är viktigt. Visst 2st 45x145 är inte fy skam det heller.

Hur breda portar ska du ha? Med 2,4/2,5 m portar kan du ju passa in en takstol på mitten på hammarbandet, för att slippa få fler takstolar än nödvändigt som ligger på plankan.
 
Som hammarband är 2st 45x145 är mer än 5 ggr starkare än 1st 45x220.
Som bärlina är 1st 45x220 är 1,76 starkare än 2st 45x145.

En 45x220 som bärlina är nästan 24 ggr starkare än en 45x220 som hammarband.
 
Kan du förtydliga hur du menar med dina siffror?
Vad skiljer en bärlina från ett hammarband i ditt inlägg?
 
I mitt inlägg om att byta ut 2 st 45x145 mot 1 st 45x220 är alltså att 45x220 skall vara stående.
 
I min värld (amatör) så är hammarband liggande och bärlina på högkant.
En del av formlerna för utbredd resp punktlista är h*h*h*b, med den kan du få fram belastningsförhållandet mellan två olika regeldimensioner med samma K-klass.
 
Ja, jag har aldrig förstått varför man lägger dubbla liggande som hammarband.
Blir mycket starkare med en infälld stående, om takstolar hamnar mellan stolparna dvs.

Speciellt över en öppning på 2,5m, skulle aldrig bara ha liggande där, så jag antog bara att han skulle ha två stycken stående 45x145.
 
Jag brukar alltid fälla in en stående oavsett om jag behöver eller inte:) Blir så mycket stadigare under byggtid
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.