Någon som har några nya bilder på detta?
 
Fredrik.e skrev:
jag har en bild som jag sett när jag letade spottar
Åhh, så läckert! *dör* :)
 
Frasse: HAr du byggt trappan själv eller beställt någonstans? I sådana fall var och hur mycket kostade det?
 
Vi har byggt själva, vi köpte material (ek) på Fanérkompaniet i Värtan. Kommer inte ihåg vad det kostade för hela trappan, men det kan väl ha varit runt 1500 - 2000 kr ungefär.

Vi köpte material till skivan ovanpå bokhyllan där också, det kostade ca 1200 kr , färdiga dimensioner 40mm x 400 mm x 3750 mm.
Vi utgick från en 2" planka (~ 52 mm) så man får räkna in en del spill.

 
Frasse: Supersnygg trappa!

Hur har du byggt upp den delen av steget som sticker ut (har ingen aning om vad det heter). Är det en list eller? Vi ska också bygga våra trappor själva. En som är 90 cm och en som är 70 cm hög.
 
Tackar :D

Menar du trappnosen, alltså överhänget?

Jag gissar att du menar fortsättningen på golven.

Vi har lagt en eklist där ca 40 mm tjock som har en "läpp" i överkant som är ca 7 mm tjock och nånstans 10 - 15 mm djup, parketten är urfräst 7 mm i överkanten (alltså asken och en del av bärlagret) så att listen ligger över och låser parketten.
Listens överkant ligger i samma nivå som golvet.
Listen är skruvad framifrån in i trappans bärande delar så att parketten inte skruvas fast, golvet kan alltså röra sig i sidled under listen.
Vi har samma lösning på den nedre delen, den som ligger ett trappsteg upp från vardagsrummet i vinkel med trappan.

 
Tack för svaret. Jag menade nog trappnosen, men antog att det var likadant gjort på alla ställen. Jag fattade inte ditt svar exakt, men har du gjort på samma sätt överallt eller är det olika på det som är fortsättningen från golvet på övre etaget och det som är trappnos?

Finns det någon "manual" om hur man gör eller har du kommit på det själv?
 
Det är bara gjort så på de översta steget som egentligen är en liten förlängning av golvet.
De andra är hela vanliga steg som är dimesionerade att skjuta över underliggande steg en del. Vet ej om det finns nån direkt manual, men jag har frågat runt lite och kommit fram till att en kombination av 40 mm tjocka steg och 40 mm trappnos (överskjutande del) är ganska vanlig.

Sen finns det en steghöjd/stegdjup formel som säger 2xh + d bör bli nånstans mellan 61 och 64 cm (har jag för mig)
Exempel, om steghöjden är 17 cm så bör stegdjupet ligga på mellan 27 och 30 cm

Immobil är ju trappkille så han kan säkert ge lite mer detaljer.
I övrigt så har vi funderat och kommit fram till lösningen själva.

 
OK. Jag trodde att du byggt en stomme först och sen klätt in den med fanér, men om jag fattat saken rätt så är dina steg "massiva". Vi har nämligen byggt en stomme som vi skall klä in och själva stommen saknar trappnos utan det har vi tänk att lösa i efterhand, därav frågan om ni använt en list.

 
OK, jo det är massiva steg.

Så ni ska lägga på fanér, låter intressant. Då blir det bra med en massiv list som trappnos, det skyddar fanérkanten också.

En kompis har en gammal furutrappa som han har målat vangstyckena vita, sen har han lagt parkett på varje steg och ska ha nån form av list i framkant, han har funderat på min fräsmetod men det blir ganska mycket jobb då det måste göras på varje steg.
 
Jag har nu insett att fanér per defintion är supertunt, riktigt så tunt hade jag inte tänkt utan snarare att det är 14 mm för att passa med parketten. Vi har haft funderingar på att lägga parkett även i trappan, men sen blev jag nyfiken på hur du hade gjort och tyckte det var snyggare! Nu går ju inte det, men jag kan kanske fortfarande köpa 14 mm tjock ek på Fanérkompaniet (om de säljer det) och kombinera det med en list i framkant så borde det bli bra.
 
Det funkar ju, men fanérkompaniet har bara grovsågat virke så du måste ha tillgång till plan och rikthyvel.
En annan variant är att handla färdigt material från t.ex Pondus snickeri på kungsholmen, då kan du få korrekt tjocklek och färdigsågat. Det blir dyrare / m3 än att köpa råmaterialet på fanérkompaniet men du slipper allt spill (och jobbet). Med tanke på att det inte är så många steg kan det t.o.m bli billigare totalt sett.

Eller kolla med nån lokal finsnickare, det blir förmodligen billigast.

http://www.pondussnickeri.a.se/

Ytterligare en variant kan ju vara att köpa parkettplankor 14 mm (alltså inte 2 eller 3 stav), då får du utseendet av en massiv planka men kan handla var som helst. Jag skulle gissa att det blir ungefär samma pengar.
 
Ja men Frasse, självklart hade du byggt själv...nu blev jag besviken...

Hade hoppats på att kunna beställa från din leverantör. Vad sägs om att bygga en trappa åt mig? ;)

Synd att man inte är lika händig. Har fått en offert från Rättviks trappfabrik som ser intressant ut, beställer väl där men de vill ha runt 15' för en rak trappa på fyra steg plus ett räcke längs med trappan och längs med "övervåningens" kant. En lokal snickare ville ha 26' för samma trappa och räcke. Blir lite sugen att börja snickra men det är nog ingen idé om vi ska få en trappa i år och att jag ska vara nöjd med den :p.
 
Annan, du har ett meddelande.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.