Hej då man är långpendlare är jag på jakt efter en bränslesnål bil. Disel eller bensin spelar ingen roll men jag har gärna 5 dörrar då barnen först ska lämnas på förskolan.
Jag pendlar till 90 % motorväg
Mvh
 
Långpendlare är ganska relativt.
1 mil per dag kan vara långt för vissa.

Titta inte enbart på tillverkarens förbrukningssiffror.
De avspeglar mest vem som lagt mest resurser på att få ett bra testresultat.

Läs biltidningarnas tester.

Men framförallt skulle jag vilja råda att titta på TOTALekonomin.
Skillnader i faktisk bränsleförbrukning är en droppe i havet om du jämför en ny, fullsmetad, prestige-kombi med en några år gammal snikutrustad kombi.

Mina 5 öre...
 
Kan du ladda på jobbet så är väl en plug-in hybrid bra att ha. Inte billig i inköp dock.
 
pendlar totalt 22 mil om dagen. Den finns inte möjlighet att ladda.
 
Nyfniken skrev:
Kan du ladda på jobbet så är väl en plug-in hybrid bra att ha. Inte billig i inköp dock.
Just inköpskostnad och preferenser är bra att veta också.

Jag själv kan gärna pendla med en billig liten dieselbil som jag kan meka med själv och ger billig totalekonomi. Min fru däremot hade slagit ihjäl mig om jag ställde en 90 tals golfdiesel på uppfarten för henne att köra med
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vill inte lägga mer än 100000 och de behöver inte vara en massa lull-lull då bilen ska ta mig till fsk och lämna barnen för att sedan ta mig till jobbet 11 mil bort. Har annan bil då vi åker långt med barnen.
 
Svärfar köpte en Seat Ibiza ST (kombi) innan årsskiftet. Bensinmotor: "1.2 TSI 105 hk / 77 kW - 113 g/km CO[SUB]2[/SUB]". Snål turbomotor som ändå känns hyfsat pigg. Fördelen att köpa innan årsskiftet var att den blev befriad från fordonsskatt i 5 år. Ordinarie fordonsskatt är dock endast 360 kr/år så det är ingen utgift att tala om.

Valet föll på denna efter en ganska hård genomgång av vad marknaden har att erbjuda i form av små bränslesnåla bilar. Ibizan var en av få "miljöbilar" som också finns i kombimodell, vilket ger ett vettigare lastutrymme.

Det var dessutom en bra kampanj vid jul med pressat pris, jag tror slutsumman blev under 150K med motorvärmare och vinterhjul på lm-fälgar.

Utrustningen är bra överlag, med det mesta man kan förvänta sig av en modern bil i denna prisklass, AC och backvarnare som exempel.
 
Redigerat:
För 100 000kr finns det en hel del bra bränslesnåla bilar. Ett alternativ tex är Kia Ceed diesel som har låg skatt och förbrukning, för den summan får du med vettig garanti och lagom miltal.

Inte alls dum bil med bra utrustning mm, en del har haft strul men de problemen finns med de flesta bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.