Hejsan

Är sugen på att bygga ett litet soffbord. Det kommer främst att bestå av ek, men jag vill också ha en ljus färg som bryter av mot eken.
Första tanken var björk som jag tycker har en fin färg. Men kommer det att fungera med tanke på att björken kanske kommer röra sig helt olika mot vad eken gör vid olika årstider.

Jag kikade på den här tabellen: http://nibblesag.se/egenskap.html
Där ser det ut som om krympningen i % är ganska lika från nyhugget till möbeltorrt.
Kan man då dra slutsatsen att de kommer att röra sig lika?
Hårdheten på björk och ek är ju långt ifrån varandra. Har det inverkan på torrt virkes rörelse?

Ja, hoppas ni förstår mina funderingar. Har googlat men finner inte något bra svar på mina frågor.

/Magnus
 
Att det rör sig olika behöver inte vara nåt problem, beror på hur man bygger. Ben o sarg i ek o toppskiva i björk så spelar rörelseskillnaden ingen roll. Bygger du en hög låda där sidor o front är olika träslag kanske det skulle vara ett problem i teorin...Hur hade du tänkt dig ha "den ljusa färgen som bryter av"?

Jag hade nog hellre kört på ask/ek än björk/ek. Ask o ek har ganska lik ådring som jag tycker matchar bättre än björk/ek och både ask o ek är hårda träslag. Ask är ljust precis som björk, om man får tag på rätt plankor.
 
Tanken var att fräsa spår runt hela sargen och lägga i ett ljusare träslag där. Ev också ner längs hela benen.
Då blir de olika träslagen infällda och limmade i varandra.
Ja ask kanske kan vara ett alternativ.

Tackar för alla ideer ni kan komma med.
Jag har bara byggt några möbler av mdf och limträskivor innan men tänkte få lite mer finess den här gången.

/Magnus
 
Björk och ek går bra att kombinera de ligger ganska nära varandra både beträffande fuktrörelse och hårdhet.
Mycket viktigt är att det virke du använder har samma fuktkvot vid hoplimmningen.
 
Håller med byggbra inga problem bara virket är riktigt torrt när du bygger, ha båda träslagen minst en månad i samma lokal.
 
Tackar för svaren. Nu ska vi bara se om jag lyckas komma i gång med bygget också.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.