haavard skrev:
Pärlspont: Om du har tätskickt bakom så borde du få ha pärlspont tycker jag. Se bara till att ha en luftspalt mellan tätskickt och trä så att träet kan torka.
Superbra idé, det måste jag diskutera med sambon. Åtminstone utanför själva dusch/badytan borde ju detta vara möjligt.

Finns det några bra idéer för golvet? Bygger man i trä så rör sig ju huset en hel del. Vi är därför inne på att välja plastmatta som tätskikt, och då får man visst lägga klinker övanpå det. Någon som provat, funkar det? Och vad väljer man för en gammal stil, trägolv går ju bort? Visst kanske man kan lägga trä ovanpå med samma princip som pärlsponten, men det blir kanske inte bra? Helst vill jag ha någon form av marockansk kakel på golvet, stilen finns ibland i äldre hus men det blir samtidigt lite modernt.

Finns det någon som byggt nytt och valt en annorlunda lösning på badrumsgolv?
 
Min far har lagt klinkers på golvet som är omöjligt att skilja från träparkett. Han har det i badrummet. Vet ej vart han köpt det.
 
Magasinetblogg skrev:
...
Finns det några bra idéer för golvet? Bygger man i trä så rör sig ju huset en hel del. Vi är därför inne på att välja plastmatta som tätskikt, och då får man visst lägga klinker övanpå det. Någon som provat, funkar det? ...
Det är speciella plastmattor som skall användas för detta, inte vanliga för ytskikt. Bl.a. Tarkett och Armstrong har dessa, vet jag.
 
Köp gamla dörrar och sätt in, det gör mycket för känslan, även jämfört med nya spegeldörrar i gammal stil.
 
Vi har faktiskt fått tag på ett helt parti med matchande dörrar, både stora och små, de senare till typ förråd och skafferi. Och så har vi hittat tre par pardörrar som vi känner oss jättenöjda med! Jag kan också rekommendera att köpa gamla dörrar, i vårt fall dessutom avsevärt billigare än nytt. Och oslagbart snyggt förstås, hoppas vi.

Badrumsgolv med klinker i träimitation, är det kvadratiska plattor då eller långa smala bitar som stavar? Badrumsgolvet känns svårt att få fint...
 
Magasinetblogg skrev:
... träimitation ...
Helgerån!:)
 
Vill ni verkligen att huset ska kännas gammalt på riktigt hör inte träimitation till. :)

Klassiska golv som kan passa till ett badrum med pärlspont på väggarna (vilket fungerar utmärkt, vi har det) är till exempel rutiga. Ofta svart eller vitt och lagt på diagonalen men andra färger fungerar också., Vi själva har valt genomfärgade oglaserade plattor från Byggfabriken som är vinröda och cremefärgade. Vill man ha plastmatta funkar det bra med rutig i svart och vitt. Det är inte samma känsla som klinker men utseendemässigt fungerar det väldigt bra och det är säkert i ett hus med träbjälklag.

Finns en tråd på byggnadsvårdsdelen av detta forumet där Gafsan lagt upp bilder på sitt badrum där de använt just pärlspont och rutig plastmatta och det blev verkligen bra. Sen finns ju vårt badrum att titta på också om du inte sett det redan.
P9090001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jättefint badrum på bilden! Rutigt är fint men känns lite hårt. Med två nyanser som inte är för långt ifrån varandra blir det kanske mjukare. Måste kolla mer på bloggarna :). Sambon vill ha plastmatta under för tryggheten men jag tror det känns avsevärt mycket bättre med klinker ovanpå. Är det bara dessa två material man har att välja mellan?
 
Liten detaljbild från vår gästtoa. Höganäs Grynna, vitgrå och vitbeige, 96x96mm
ImageUploadedByTapatalk1359026051.968354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker mycket väl att man t.ex. kan gå på t.ex. 50-tals stil på badrum och toalett, vårt hus är från 1916 och då fanns det varken radiatorer, varmvatten eller badrum. Allt detta kom in på 50-talet och då tycker jag att det kan kännas helt OK med t.ex. mosaik eller klinkergolv i passande stil
 
Sophie
Jäk..gt fint badrum. (y)

Är er pärlspont luftad?
Har ni målat med linoljefärg?
Duschar ni där (i badkaret) dagligdags?
Är huset nybyggt?
 
MMR, du har så rätt! Det kanske är 50-tal vi skulle ta rakt av! Och då funkar ju rutigt, eller till och med mosaik i rätt färger. Kanske ska försöka tänka mer "gammalt hus som ska få sitt första badrum", istället för att försöka få till en alltför gammal känsla.

Sophie, stämmer in med Oldboy, skulle gärna vilja veta mer om ert fina badrum, tätskikt, hur det funkar i praktien osv!
 
Vedeldat och golvvärme går utmärkt...eldar gör man mot acc tank......även att ha plintgrund funkar bra även om man ska tänka till innan.....
 
Jag har varit i ett helt sagolikt badrum hos en person mer känsla.
Gamla kommoder med porslinshandfat, riktigt tidig spolmugg med tank i taket, och med några slags tapeter som bestod av handlagda pappersrutor, målade med oljefärg vill jag minnas.
Tydligen första varianten av tapet. trägolv och en ståldusch!!
 
Oldboy skrev:
Sophie
Jäk..gt fint badrum. (y)

Är er pärlspont luftad?
Har ni målat med linoljefärg?
Duschar ni där (i badkaret) dagligdags?
Är huset nybyggt?
Tack!

Vi löste det här med pärlsponten genom att gipsa väggarna och sedan tätskikta dessa enligt konstens alla regler. Sedan satte vi upp spikreglar som vi fäste panelen i så ja det finns en luftspalt på knappt 3 cm bakom pärlsponten. För att det egentligen ska vara fullständigt korrekt och godkänt av försäkringsbolagen bör man limma upp spikreglarna för att inte göra hål på tätskiktet men det struntade vi i och spikade upp dem. Ärligt talat, hade vi gjort om badrummet idag hade vi nog struntat i tätskiktet bakom helt och hållet... :D Spikreglarna sitter kloss mot tätskiktet och för att det ska komma in fukt i spikhålen ska det först ta sig igenom 6 lager färg på panelen, sedan genom panelen och luftspalten på 3 cm och in bakom spikregeln som alltså sitter tätt mot väggen... jag är INTE orolig alls!

Vi har målat panelen med linoljefärg i (som sagt) 6 strykningar vilket inte beror på att det behövdes för täckförmågan utan för att vi fick tag på pärlspont som var riktigt dåligt nertorkad och dessutom hade massor av fibrer som reste sig när jag målade så jag fick slipa om och sen göra nya strykningar.

Vi har en separat dusch så väggarna får inte speciellt mycket vatten på sig vilket är ytterligare en av anledningarna tillaatt jag är säker på att det fungerat även utan tätskikt och att det kommer att fungera trots att vi spikade genom tätskiktet. Badkaret används nån gång i veckan av barnen så då stänks det lite på väggarna förstås men inte speciellt mycket. I duschen har vi kakel på väggarna hela vägen upp till taket.

Huset är ett gammalt hus från början av 1900-talet men badrummet ligger i ett utbygge så det är helt nybyggt och byggt med regelstomme.

Mer om vårt badrum och fler bilder går att läsa här: http://sodergarden.wordpress.com/category/stora-huset/badrummet/

Vill man inte ha så skarpa kontraster på sitt rutiga golv tycker jag det är snyggt med Johan Gunverths lösning med mer ton i ton. Jag upplever dock inte vårt golv som rörigt och att vi valt cremefärgat och rött gör säkert sitt till.
 
  • Gilla
Magasinetblogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.