Har en möbel i högglans som är i fint skick förutom sidan av lådorna. Se bifogad bild. Går det göra något åt det eller är det kört? Vill ju få den vit igen, inte pissgul.
 
uploadfromtaptalk1359138417960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kanske det fungerar. Gick inte ladda upp från byggahus appen.
 
Sånt är riktigt tråkigt! Vilken tillverkare är det?
 
För ganska länge sedan läste jag något om hur man får gamla tengentbord, fjärrkontroller osv att bli ljusgrå igen.
Enligt den sidan så var det flamskyddsmedel som gjorde att de mörknade/brunade med tiden.
Plasten var ABS och lösningen var väteperoxid.

Nu är jag tveksam till om det är det som har hänt i ditt fall, ligger solen på där ofta?
 
Den är inköpt på Mio. Har inte stått i solen. Stod ett par år med eventuell sol mot framsidan av byrån. Sen har den nu stått ett år i badrummet. Var såhär innan den kom in på badrummet. Så är nog inte solen som gjort det. Känns som de haft sämre material på sidan...
 
Snailman
Det är nog kantlisten som gulnat,, ser den som sitter på undersidan av lådfronten oxå gul ut?
 
Dåligt material i kantlisten, prata med Mio. Är den yngre än 3 år har du reklamationsrätt.
 
Tyvärr inget kvitto kvar. Är nog runt tre-fyra år gammal. Den har varit dålig länge, men inte tänkt på att göra något förrän nu.
 
Är möbeln månne klädd i plast? Olika sorters plast tål inte UV-ljus. Alls. Plast tål också sällan starka kemikalier, så blekmedel kan förstöra.

Är du orädd - Prova med väte- eller klor- baserat medel på något undanskymt ställe.
Är du lite omständlig - Köp nya "kantstrips" på IKEA eller annat varuhus. Skär loss de gamla med ett rakblad. Ett riktigt tunt ett. Typ 0,1 brytbladskniv. Värm fast de nya med varmluftspistol och/eller lim.

Kuriosa; väte-, peroxid eller andra (tri-,hexa,okta...) används för att bleka ben till jakttroféer samt "vanligt" kontorspapper. Klor är starkare och mer miljöfarligt. Används bl.a. till blekning av textilier samt blekning av metall efter bearbetning. Alu tål inte klor. Plast tål sällan någondera.
 
Nästa gång du köper möbel som är klädd med folie, se till så att folien är vikt över kanterna istf att som i ditt fall ha ett kantband. På detta sätt undviks exakt detta.
 
mina vitlackerade högtalare har oxå gulnat.. märkte det när jag flyttade på en blomma som stått där ett år typ :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.