Vi ska foga klart det sista i badrummet och det gäller skarv mellan kakel och fönsterfoder, dörrfoder och överkant på kaklet där det övergår i målat. Är det silikon som gäller eller kan man ta latexfog på sådana här ställen som "bara" utsätts för fuktig luft och inte mer än enstaka droppar om det plaskas ordentligt?

/Ola
 
Hade du tänkt måla över fogen är det latex-/målarfog du skall använda.
Ska du inte måla använder du silikon.
 
Tja, det är ju fog mellan kakel och målat så någon gång kanske man vill fräscha upp det målade med ett nytt lager färg så latex vore att föredra. Tänkte mest om det inte alls går att använda latex i utrymmen som blir tidvis fuktiga.
 
  • Gilla
Sottozero och 1 till
  • Laddar…
Ökad fuktighet tidvis är nog inga problem. Däremot brukar ju inte latexfog må så bra av att vara utsatt för ständig fukt.

Men detta skulle ju användas i närheten av ett fönsterfoder (i trä?).
Jag skulle kunna tänka mig att fogen klarar fukt ungefär lika bra som träet i fönstret/fodret. M.a.o. när du börjar få rötskador i träet kan du se över fogen på samma gång? ;)

Jag tror inte att det innebär några större problem. Kör på latex du, i synnerhet om du hade tänkt måla den.
 
Den gulnar om du inte målar den....
 
Kör på en MS-polymerfog istället för latex. Latex tål nästan inga rörelser och fodret kommer röra på sig. Tec-7 är bra t.ex. Övermålningsbar till skillnad från silikon, tål vatten.
 
  • Gilla
J49l
  • Laddar…
vectrex skrev:
Kör på en MS-polymerfog istället för latex. Latex tål nästan inga rörelser och fodret kommer röra på sig. Tec-7 är bra t.ex. Övermålningsbar till skillnad från silikon, tål vatten.
Intressant, den måste jag testa.
 
Siicon är övermålningsbar, det gäller bara att måla tillräckligt många gånger :). Hade ett par fläckar på våtrumsmattan jag målade om i helgen och efter 5-6 strykningar på dessa ställen var det inget som syntes :).
 
  • Gilla
bnbnbn
  • Laddar…
Dra en silikon där kakel möter målat. Tex emot färdig målat tak.
Om fodren är målade tycker jag man kan dra en silikon där med.
Annars som det sagts tidigare tec7 är ett mycket bra altenativ. Men den är väldigt kladdig kan vara bra att veta.
Men ingen latex om den inte ska målas över! Den ser vit och fin ut dom första månaderna.
Satsa på silikon och tec7 klarar rörelse bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.