Hej skall dra nya rör till vår lilla toalett. Vilken dimension skall man använda? 16mm eller 20mm. Skall då ansluta till en blandare och en toalett.
 
Sträcka och ingående tryck? Skulle säga att 16 räcker väldigt långt endast i mycket speciella fall man behöver grövre. Det är ju inte ovanligt att det i badrummet dras 12 mm koppar också.

Det går naturligtvis att räkna på, men är det inga längre sträckor och du har schysst tryck in lär 16 räcka långt.
 
16mm pex till enskiljd förbrukare, även till fördelare om det är mindre badrum där man kan acceptera vist tryckfall om man brukar dusch och handfat samtidigt.
 
Ok, tack för svaren.
 
En fråga till, kommer då handla på rinkaby. http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pe-x-ror-i-ror-16x2-2-25mm-50m/ 16mm skall jag dra. Bli bara lite fundersam på kopplingar. Jag är inte helt klar på vilka klämringskopplingar jag skall använda. Har bara dragit kopparrör förr. Pex skall ansluta mot 15 rör i pannrummet och toaletten ligger ovanför. Vad jag skall mot toastol och armatur har jag koll på, det är just kopplingen mot kopparören.
 
Ok, då hade jag tolkat allt rätt :)

Tack
 
Tänk på att kopplingssettet är förbrukat när det är klämt. Du kan alltså inte flytta det.
Men lossa, och spänna igen, går bra.
 
Använd uponors 15mm PEX så slipper du krångla med att byta klämring och grejer, tex VA's 15mm koppling passar rakt på. Lite sämre flöde än LK's 16mm men det räcker nog till ändå.
 
Behöver jag klämringar oxå?
 
till Uponors PEX behöver du både klämring och stödhylsa
 
Krilleman
Bra val! 16 slangen ger 30% mer flöde än uponors 15, men du kan inte använda vanliga klämringar.

Utan du behöver dessa:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamringshalva-pal-pex-16/
Monteras på Conex om det ska vara rätt...

LK skriver:
För anslutning av LK Universalrör A16 och X16 mot Conexkoppling CU15 och mot LK Fördelare typ UNI. Levereras komplett med mutter, slitsad klämring integrerad i stödhylsan.
 
Redigerat:
  • Gilla
dasilva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.