Jo- det är layoutläge som gäller i frågeställningen.


Klicka på kanten av "ritningen" layouten. Zooma ut/in rejält så att ritningskanten fölrsvinner utanför skärmen. Klicka nu på själva centrum på layouten, dvs på själva ritningen (modellen)

Försök sedan att få tag i ramen i layoutläge- - - borta!

(Jag fixade det hela med att ge upp, och skapa en helt ny layout, men det händer säkert igen. Vore bra att veta hur man egentligen skall hantera problemet)

Om du är osäker på vad jag menar så testa- varning!
 
Förstår bara inte varför du arbetar i paperspaceläge. Normalt ritar man i modelspace och använder paperspace som en ritningsram där du ställer in lämlig skala, har ritningsstämpel, skalstockar mm. Fast det kanske du redan visste
mvh
 
Motiverad fråga.
Minns inte riktigt, men kan tänka mig att jag centrerade ramen/layouten och sedan gjorde samma sak med "modellen".

Kanske jag skrev in en ändringsnot som ligger i paperspace, alltså på själva ritningshuvudet. Finns många olika anledningar att zooma i paperspace/layout. Bla så finns extern text ibland på vissa ritningsmallar som inte ingår i själva modellen.

Egentligen kanske detta inte "skall" inträffa... ungefär som att kärnkraftverk inte "skall" kunna haverera. Autodesk kanske aldrig har hört talas om detta?

Jag är dock betydligt försiktigare numer, och jag har lagt på minnet Carls metod om det inträffar igen- att ångra och backa tillbaka.
 
Hmm, förstår inte riktigt hur du jobbar. :-/
 
Baloo skrev:
Hmm, förstår inte riktigt hur du jobbar. :-/
Jag tycker det är konstigt att så många ifrågasätter hur han jobbar.
Om man aldrig varit med om att man zoomar in för djupt och tappar viewport-ramen när man arbetar med att lägga upp layouter, så har man förmodligen för lite erfarenhet av AutoCAD och arbete med layouter.
Mig har det hänt några gånger. Men har man aldrig varit med om detta retliga fenomen så är det tydligen svårt att förstå.
Kan alla "perfekta" ingenjörer släppa detta nu?

För att förtydliga så att inga fler "experter" undrar så händer det när man zoomat djupt i layoutläge och tappat ramen. Om du då dubbelklickar för att ställa in skala etc så går det inte att komma tillbaka, dvs "stänga" viewporten.
Men som redan beskrivits så klickar man antingen på paper/model-knappen längst ner till höger, eller ångrar tillbaka. Problemet löst! Frågor?
 
Citat Carl: "Men som redan beskrivits så klickar man antingen på paper/model-knappen längst ner till höger, eller ångrar tillbaka."

Här kom så det exakta svaret på min fråga. Knappen "Model" / "Paper".
Jag har hitills bytt mellan model/paper- space genom att helt enkelt öppna modellen respektive aktuell layout. Visste inte vad knappen används till.

Autodesk hade tydligen tänkt på detta trots allt. Tack Carl för det svaret, vetskapen om den knappens funktion snabbar ju upp ritandet betydligt.


Återupprättar också Baloos svar om att lösningen fanns bland knapparna längst ner- det var precis vad det gjorde.

Stort tack till er som kämpade med att förstå frågan- och ge ett svar!

MVH
de ä mycket på ett järnspett
 
Men för att inte skapa förvirring nu bland AutoCAD-proffsen så poängterar jag att man ska jobba i model-läge och enbart ha layouterna som ritningsdefinitionsflikar eller vad man nu använder.
Man ska alltså INTE arbeta i layoutläge förutom när man skapar viewports och lägger in ritningsram, ritningshuvud, skrivfält osv.
 
Carl skrev:
Men för att inte skapa förvirring nu bland AutoCAD-proffsen så poängterar jag att man ska jobba i model-läge och enbart ha layouterna som ritningsdefinitionsflikar eller vad man nu använder.
Man ska alltså INTE arbeta i layoutläge förutom när man skapar viewports och lägger in ritningsram, ritningshuvud, skrivfält osv.

Tack och lov för det- då har jag jobbat helt rätt. Började undra....

Layouterna har jag bara nått genom att klicka på flikarna, och återgång till modell genom dennas "flik".

Mycket intressant att du nämner just viewports och att du förklarar att dessa används i layoutläge. Just vad jag hoppades på- att det var layoutläge alltså.

Gissar att viewports är "hål" i layouten så att man kan se modellen. Det blir nästa grej jag skall lära mig/studera.


Jag har ett kanon- exempel på ritning med ritnings-ram, huvud, skrivfält. Och det var när jag var inne i skrivfältet och bökade som själva "olyckan" inträffade.

Kan jag se var denna speciallayout finns lagrad på HD´n, info dess viewports osv? Med utgångspunkt från denna mall så skulle jag vilja skapa en egen variant.

Jag klarar troligen att kopiera och skicka över den i nya ritningar. Kan jag spara den centralt så att den är åtkomlig i nästa ritning också. Kan jag se dess namn?- uppbyggnad? (Properties) Har försökt analysera men var inte nöjd- hittade inget.
 
Jag kände mig tvungen att kolla direkt hur mitt ritningsexempel var uppbyggt. Den verkar ha både en model- viewport och en layout- viewport.

I layouten dessutom ritningshuvud och en textmassa. Ritningshuvudet är till min förvåning inget block utan en massa linjer. Logotypen är heller inget block eller bild till min förvåning.

Väldigt fint uppbyggt exempel att börja studera.

MVH
de ä mycket på ett järnspett

 
Rapid skrev:
Gissar att viewports är "hål" i layouten så att man kan se modellen. Det blir nästa grej jag skall lära mig/studera.
Ja, det är rätt uppfattat.

Layouten är ingen egen fil utan finns bara som flik. Du kan kopiera in layouter från templates (.DWT) om du högerklickar på en layoutflik. (T ex kan du spara din exempelritning som en .dwt, template och sedan plocka layout från den).

Annars så är det bästa enskilda tipset att kopiera saker mellan ritningar kommandot: COPYBASE, specify base point (normalt 0,0), välj sedan de objekt du vill kopiera och vips så har du kopierat objekten. I nästa ritning klistrar du in med ctrl+V, välj insertion point (normalt 0,0).

Tyvär går det inte bra att kopiera en viewport, dess egenskaper det som finns i "tittögat" försvinner.
 
Carl skrev:
Jag tycker det är konstigt att så många ifrågasätter hur han jobbar.

Kan alla "perfekta" ingenjörer släppa detta nu?
Jepp den "perfekte ingenjör´n" släpper detta nu, Rapid har nu hittat dessa knappar, ibland är lösningen för enkel för att se. Over and out :'(
 
Baloo skrev:
Jepp den "perfekte ingenjör´n" släpper detta nu
Sorry, blev bara så irriterad av att alla verkade tro att Rapid arbetade i paperspace istället för att fokusera på problemet.
Klart slut
 
Carl skrev:
Ja, det är rätt uppfattat.

Layouten är ingen egen fil utan finns bara som flik. Du kan kopiera in layouter från templates (.DWT) om du högerklickar på en layoutflik. (T ex kan du spara din exempelritning som en .dwt, template och sedan plocka layout från den).

Annars så är det bästa enskilda tipset att kopiera saker mellan ritningar kommandot: COPYBASE, specify base point (normalt 0,0), välj sedan de objekt du vill kopiera och vips så har du kopierat objekten. I nästa ritning klistrar du in med ctrl+V, välj insertion point (normalt 0,0).

Tyvär går det inte bra att kopiera en viewport, dess egenskaper det som finns i "tittögat" försvinner.
Stort tack för dessa tips! De sparar säkert in en massa "tray and error" forskning här (mitt vanligaste arbetssätt). Skall testa igenom rubbet av det du nämner. ;D

MVH
de ä mycke på ett ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.