Dett låter onekligen mystiskt! Håll oss underrättade vad som döljs under denna fläck.
Har för mig att jag läste i tidningen för inte så länge sedan om något liknande. Eller det kanske var "din" fläck?
 
D
Kan du få tag i en termografikamera och försöka mäta marktemperaturen. Gör några mätningar på vår-sommar-höst och vinter så får du i alla fall veta om det är någon temperaturskillnad i marken över fläcken.

Är det en signifikant skillnad där mot omgivande mark, kanske det är lönt att forska djupare (bokstavligen) i frågan.
 
Kanske en berg knalle som är övertäckt och kombinationen av berg och vatten gör detta fenomen.

Eller är det olja?

Kanske den första svenska oljeshejken ;)
 
Men ut och mät temperatur och gräv nu!
 
Tack för alla idéer! Tyvärr verkar inte vattnet vara så oljigt, så shejkdrömmarna får jag nog lämna...
Jag grävde lite i fläcken i helgen. Och trots att det var förbannat kallt var det ingen snö som fastnade och ingen is ovanpå fläcken. Jag grävde ett kvadratiskt hål ett halvt spadtag djupt och en spadbredd i sida och då "flödade" vattnet fram ur leran. På mindre än en minut hade hålet fyllts av vatten.
Jag lutar åt att det är fråga om vatten som rinner ned längs berget under marken. Men frågan är var värmen kommer från.
Imorgon när jag åker dit igen tar jag med en termometer.
 
Vattnets temperatur är ca 5 grader, någon som håller emot?
 
grundvatten skulle jag tro (källa)
 
Bergvärme ;)
 
Vad händer med vattnet? Stannar flödet av? sjunker det ner i marken igen? Rinner det en liten fåra ut över övriga marken där det skapar en stor ismatta?
 
det är inte så att det är ett vattenrör som läcker då?
 
Hur gick det med den mystiska fläcken?

//Patrik
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Hej, det fortsatte vara blött på den "mystiska fläcken" in i april då resten av gräsmattan hade torkat upp. Det var så blött och lerigt där att gräsmattan tog ordentligt med stryk.
Jag bestämde mig då för att ta några rejäla spadtag i marken och grävde ett en meter djupt hål. Det var lerigt och slaskigt. Längst ner kom det fram ordentligt med vatten. Jag ska inte säg att det var en fontän men det sipprade fram rejält. Inga tecken på vattenledningar eller liknande dock.
Efter en knapp timme ungefär hade hålet fyllts till bredden och vattnet rann ut på gräsmattan.
Så den 2,5 årige sonen och jag bestämde oss för att bygga en stenkista enligt konstens regler(?) med markduk och stenar. Sonen tyckte det var enormt kul att kasta sten i det vattenfyllda hålet. Sedan ledde vi bort vattnet till närmsta dike i en slang som vi (jag) grävde ner. Nu är gräsmattan torr men det står fortfarande och rinner konstant från slangen ner i diket.
Summa summarum: Jag skulle gissa att det var en källåder som plötsligt bestämt sig för att leta sig upp till markytan.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
En annan hade ju vart glad över ett fenomen som detta då man har begräsat med vatten på sommarstället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.