ullet
Jag läste på lite kring frysar i kalla utrymmen då jag tänkte köpa en extrafrys och ha i vårt kallförråd. Så här här jag uppfattat saken.

Den drivgas som finns i nya frysskåp har inte egenskaper som gör att den förångas på rätt sätt i kylkretsen om det är under ca. +5 C, därför slås dom av för att undvika att kompressorn får flytande kylmedium till sig. I äldre freonbaserade skåp finns inte det problemet utan gasen behåller sina egenskaper längre ner i temperatur, vilket gör att det fortsätter att funka längre ner i temperatur. Så jag köpte ett begagnat frysskåp via Blocket för 300 kr och det funkar bra även när det är -15 C i förrådet.

Är det ett kombinerat skåp med kyl och frys måste det nog vara dubbla kompressorer, annars lär kompressorn slå av när det blir kallare utanför än inuti kylen och då tinar det i frysen också.

//U
 
Whirlpool (om jag minns rätt) hade ett skåp för några år sedan, kombi med både kyl och frys men en kompressor. Det hade en knapp som tillät funktion ned till 0 grader inomhus.

Vad knappen gjorde var helt enkelt att den höll lampan i kyldelen tänd även när dörren var stängd. Den värme som lampan utvecklade behövde ju kylas bort, därmed jobbade kompressorn även när det var kallare än 4 grader i rummet. Skåpet styrs ju av termostaten i kyldelen, frysdelen blir bara X grader kallare (ungefär), men om inte kompressorn behöver jobba för att kyla kyldelen så blir det inget till frysen heller.
 
ullet skrev:
Jag läste på lite kring frysar i kalla utrymmen då jag tänkte köpa en extrafrys och ha i vårt kallförråd. Så här här jag uppfattat saken.

Den drivgas som finns i nya frysskåp har inte egenskaper som gör att den förångas på rätt sätt i kylkretsen om det är under ca. +5 C, därför slås dom av för att undvika att kompressorn får flytande kylmedium till sig. I äldre freonbaserade skåp finns inte det problemet utan gasen behåller sina egenskaper längre ner i temperatur, vilket gör att det fortsätter att funka längre ner i temperatur.
Slutsatsen stämmer säkert, men inte förklaringen. Förångningstemperaturen ligger strax under temperaturen inne i frysen oavsett hur varmt det är i rummet.
 
A
Nja kondenseringstrycket/tempen sjunker ju med kallare omgivningstemp och därmed förångningen i ett kapilärrörssytem, där man justerar förångningen med hjälp av fyllnad mängden.
R600A som numera används i konsumentskåp har kondenseringstemp i plustemp.
mig veterligt finns det inga konsumenprodukter som stänger av vid för kall omgivnings temp.
de går gladeligen i åtskilliga minus, men bygger då för litet tryck och förångningstempen stiger.
 
Jag har en bortmonterad kylskåpskompressor som jag använder för basala tryckluftsarbeten (t.ex. cykelpump). Den stod tidigare i ett kallgarage. När det började krypa ner mot nollan så löste det inbyggda motorskyddet flera gånger innan kompressorn till slut tuffade igång på grund av att värmen i startlindningarna värmde oljan (motorn ligger i oljebadet). Vid styva minusgrader vägrade den helt att gå igång. Huruvida detta egentligen sliter på kompressorn vet jag inte men det är ju knappast normal drift. Ju mer sällan den går desto kallare hinner den bli mellan starterna och desto värre blir det att starta.

Pen
 
electroluxaren skrev:
Nja kondenseringstrycket/tempen sjunker ju med kallare omgivningstemp och därmed förångningen i ett kapilärrörssytem, där man justerar förångningen med hjälp av fyllnad mängden.
R600A som numera används i konsumentskåp har kondenseringstemp i plustemp.
mig veterligt finns det inga konsumenprodukter som stänger av vid för kall omgivnings temp.
de går gladeligen i åtskilliga minus, men bygger då för litet tryck och förångningstempen stiger.
Förstår jag dig rätt om jag säger att flödet genom kapillärröret minskar tack vare lägre temperatur i kondensorn och därmed ökad viskositet på det flytande köldmediet? Det minskade flödet genom kapillärröret ger ett lägre tryck i förångaren och därmed lägre förångningstemperatur. Är det enda problemet eller är det också att oljan blir segare?
 
A
Oljan är beroende på oljetyp och viskositet olika flytande i lägre temperaturer
Danfoss använder dels polyolester olja som är syntetisk och dels mineralolja i sina kompressorer avseda för R600a
oljorna är mer eller mindre hydroskopiska dvs. tar till sig fukt ur luften denna fukt är inte önskvärd, bildar syra i hop med kompressoroljan,som i sin tur fräter på lindningarna, is mm. oljan följer med i systemet och även igenom kapilärröret.
Det föreligger även en risk för kondenserad köldmedia i kompressorns cylinder, frågan är om det kan bli sådana mängder att det skadar under kompressionen.
själva kylen eller kylskåpet har en klimatklass inom vilken driften garanteras
SN är den klassen som garanterar drift i lägst omgivningstemp +10C
N är motsvarande +16C
i kylskåp lär man inte märka något då en genomsnitlig temperatur i skåpet är +5C under det krävs ingen kompressor start om nu inte lampan är på vill säga.
Frysar tappar temp (blir högre ju kallare omgivningstemp det är dvs kompressorn går hela tiden då kylbehov finns och blir då heller inte kall.
äldre konsument frysboxar med R134a går i utan problem ner till en omgivningstemp motsvarande inställt börvärde.
 
Någon som vet om det finns nya frysboxar eller frysskåp som klara att stå i ett ouppvärmt utrymme? Måste likt min nuvarande gamla "relik" palla en norrländsk vinter! Några Elektrolux frysboxar klarar ner till 0 graders omgivningstemp. Men det räcker ju inte hos mig där det kan bli -30
 
Det rekommenderas inte av tillverkarna men å andra sidan finns det otaliga frysboxar som står kallt. Har själv en i vår sommarstuga och den är säkert på 15:e året nu. Står påslagen i ett uthus året om.
 
mlkjhr skrev:
Det rekommenderas inte av tillverkarna men å andra sidan finns det otaliga frysboxar som står kallt. Har själv en i vår sommarstuga och den är säkert på 15:e året nu. Står påslagen i ett uthus året om.
Du kanske har en gammal modell som klarar kyla.? Annars är lösningen att köpa begagnat på Blocket.
 
Men det finns alltså inte någon nytillverkad frys som klarar att stå i ett ouppvärmt utrymme?
 
Åskar skrev:
Men det finns alltså inte någon nytillverkad frys som klarar att stå i ett ouppvärmt utrymme?
Såvitt jag förstått är det så. (Rätta mig gärna om jag har fel) Vi ska spara el med moderna kyl- och frysar. Samtidigt tvingas vi därmed ha värme på i våra uthus och sommarstugor... :)

undrar om någon har räknar på den "besparingen"?
 
Redigerat:
Var väl av miljöskäl och ozonskiktet som freon förbjöds, inte elförbrukning.
 
Åskar skrev:
Men det finns alltså inte någon nytillverkad frys som klarar att stå i ett ouppvärmt utrymme?
Klarar och klarar. Jag har inte provat, men jag förutsätter att det fungerar men med kortare livslängd som följd. Detta även för gamla frysar, men många gånger håller de länge i alla fall. Är det kallare i boden än man behöver ha i frysen är det ju inget problem för då kommer termostaten aldrig att slå till, och det blir inget slitage.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fel.
När jag jobbade som vaktmästare på en camping så hade vi stugor med trinettkök, temperaturen i stugorna kunde bli över 30grader, kylskåpen höll i alla fall ca 5-8 grader, detta gällde både dom gamla orginaltrinettkylskåpen och nya kylskåp med riktigt frysfack.
Trinetter har oftast amoniakkylskåp som fungerar lite annorlunda än vanliga kylskåp med kompressor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.