Lite nyfiken på ni som byggt Älvsbyhus eller fått kalkyl på ett. Vad blev totalkostnaden och hur mycket betalar ni per månad inkl drift. Hade ni kontantinsats eller lånade ni hela beloppet ?
 
Byggde ett höner 2011-11 utanför umeå. Min totalkalkyl stämde rätt bra förrutom markarbeten eftersom vi fick göra oss av med mycket sten. Min totalkalkyl låg på drygt 2.2milj med en tomt för 150k. Det är med oinredd övervåning och ett fristående garage på 22kvm. Priset är färdigmålat med gräsmatta. Dock gjorde vi en del tillval, 200k tillval iaf, allt från kamin mm.

Vår uppvärmning låg på 6500kw på ett år. fick kaminen rätt sent så hann inte elda så mycket första vintern. vi skattejämnkar inte och har väl en driftkostnad på drygt 2000kr i månaden i snitt med vatten , förs , el , uppv , soper med mera. 5500 i ränta per månad utan skattejäkmning. Dock så amorterar vi också 2500 i månaden också.

ungefär hälften av våra 15% kontant insats använde vi som eget arbete, egen målning , gräsmatta med mera. Viktigaste med att bygga älvsbyhus är väl inte förvänta sig en porsche när man betalar för en kia. Och att även se till att man får bra bygglag. Och det enda jag ångrar idag var väl att jag inte byggde garaget i egen regi. // MVH Dan.
 
Kanske lite offtopic men lite info angående material priser.

Har fått en förfrågan på att bygga ett lösvirkes hus på ca 170kvm 1plan.
Offerterna på virke (tät stomme) inkl ekparkett , innerdörrar,foder,socklar,nån garderob,

Ligger runt 550.000 .

Då är det standard fönster från SP.

Sen tillkommer ju kök,VVS,el,vent,bad

En liten finger visning på material priser
 
T
Har ett höner som jag inredde övervåningen själv på. Total kostnad exkl tomt landade runt 1700000:- hade jag där emot valt att ta in hantverkare så hade det så klart blivit än mer, detta var 7 år sen. Total el ligger runt 13000kwh.

Jag kommer dock själv inom 1 månad börja sälja ett annat husfabrikat där det som exempel kommer att finnas husmodeller på 200kvm som ligger på 1500000:- helt färdigt exkl tomt och va. Beräknad 7000kwh om man inte väljer till solpaneler mm.
 
Fruppe skrev:
Kanske lite offtopic men lite info angående material priser.

Har fått en förfrågan på att bygga ett lösvirkes hus på ca 170kvm 1plan.
Offerterna på virke (tät stomme) inkl ekparkett , innerdörrar,foder,socklar,nån garderob,

Ligger runt 550.000 .

Då är det standard fönster från SP.

Sen tillkommer ju kök,VVS,el,vent,bad

En liten finger visning på material priser
Vad blir tot. kostnaden då?
För vad jag förstått så ingår allt hos Älvsbyhus, grunden och hela tjofaderittan
 
Har byggt ett Torgrim med oinredd övervåning och carport/garage. Totalkostnaden blev ca 2700000 kr, vilket i princip var samma kostnad som försäljaren angav i sin kalkyl. Till och med någon krona billigare! Totalkostnaden fördelade sig så här

Hus med tillval 1440000 kr
Tomt 550000 kr
Va/el 200000 kr
Gräsmatta och odlingsjord 40000 kr
avgifter, mobilkran 50000 kr
markarbeten och gjutning av platta till garage/carport 362000 kr(1500 ton fyllnadsmassor)
Färg 30000 kr
Inkoppling stadsnät/viss kabeldragning i huset 20000 kr

Har bara bott i huset i ett drygt halvår så det är lite svårt att uttala sig om driftskostnaderna. Men om jag ska gissa så ligger det någonstans mellan 2000-2500 kr/månad, för uppvärmning, VA och sophämtning. Det är i alla fall billigare med uppvärmningen jämfört med det fjärrvärmehus som jag bodde i tidigare. Vi lade in 150000 kr i kontanter och resten i eget arbete. Så här i efterhand så är jag mycket nöjd. Främst med anledning av att det inte kom några ekonomiska överraskningar. Anlitade den markentreprenör som försäljaren rekommenderade. Vilket innebar ett avtal med fast kostnad. Älvsbyhus rättade även snabbt till de brister som framkom i slutbesiktningen.
 
Det är en KIA och ta inte deras garage, två bra råd jag håller med om. Men man får ett fungerande hus med bra driftsekonomi till helt oslagbart nybyggarpris. Värderar man släta gipsväggar, lyxigare kök, kaklade badrum, golvvärme, eller andra sådana detaljer går det bort.

Klura på låta BMM Bohlins fixa övervåningen. Dom är prisvärda. Visst vi hade några problem men det enda jag ångrar är att jag inte lät dom bygga mer färdigt än jag gjorde. Vad är en sparad hundratusing eller två mot att man drar ut på jobbet och kan nyttja övervåningen fem år färre under sin boendetid i huset? I efterhand skulle jag lejt bort mer och byggt mer färdigt på en gång. Gäller även carport + uterum. Två saker jag inte förstod jag skulle sukta och värdera så mkt efter och som bättre fixats och planerats för direkt.

Se till att isolera krypgrunden och plasta marken, ett skitjobb att krypa runt men inte svårt alls och den mår såå fint sen. Vi har +9 nere med -20 ute. Man har igen jobbet i att vara trygg med sin krypgrund. Kläm fast plasten med isoleringen och lämna nån cm överst.

Jag är skitnöjd. Skulle sett till att få mer på plats redan första året bara. Och borde nog köpt ofärdig toa nere och fixat den på riktigt direkt (kakla osv).
 
Svarade på fel frågor inser jag. Kort så stämde kalkylen helt OK. Givet vad den var specifierad för. Men i praktiken, beroende på tomt, så finns det ofta oerhört mycket mer kostnader man kommer åka på än att bara platta till marken och lägga på matjord. Men kalkylerna är faktiskt imponerande ärliga, OM man som sagt nöjer sig med enklast möjliga. Väl igång kommer man på sig med att vilja nivåjusterara hela tomten, lägga marksten, bygga fånigt stor veranda, nåt förråd, uterum, dra en 50m häck, staket, snygga till nivåskillnad mot grannen med en mur osv. Sånt tänker man kanske inte på när man tittar på kalkylen. Men den var ärlig för vad den var.

Vi har byggt Lodur/F30(6x9), fått 1500kvm tomt rätt klar med häck/träd/buskar, 60kvm veranda, 200kvm stenläggning, förråd, dubbelcarport, övervåningen klar förutom en toalett, ligger nog på 2M6-2M7 utlagt. Bakre delen av garaget inte klart (tänker oss relax/bastu) men el och väggar uppslagna, plattan gjord och garaget i drift. Tomtpriset var lågt, men säg 400' för att vara jämförbart, den var så låg att vi fyllt i snitt runt metern över hela. Så mycket behövs ju sällan.
 
Tack för era svar ! Vet inte om jag blev så mycket klokare egentligen men vi har fått lite att tänka på iaf. Ni som byggt hus, har ni hittat en tomt och sen valt mellan olika hustillverkare eller vad man ska säga ?
Där vi har tittat så har Älvsbyhus 24 tomter där dom ska bygga, vi skulle gärna vilja bygga där men vet inte om det är möjligt. Det skulle kosta ca 3.1 milj för ett Regin med garage och carport Detta ingår står det på deras hemsida:
Priserna inkluderar färdigt hus, inklusive tomt och anslutningsavgifter. Dessutom ingår grovplanerad tomt med leverans av 30 m3 matjord på hög. Avgrusad entrégång och garangeuppfart. Anslutningsavgifter för vatten o avlopp samt el. Priser inklusive moms. Enligt Älvsbyhus programhandlingar.

Vi har dock ingen kontantinsats så månadskostnaden blir väl gigantisk skulle jag tro.
 
Det är nog svårt att få lån utan någon kontantinsats alls?
 
Att Älsbyhus skulle vara så mycket billigare beror helt å hållet på vilket hus man bygger.

Väljer man att bygga ett enplanshus från Älvsbyhus så kostar det 1.270.000 kr plus makarbeten på cirka 250.000 kr vilket ger en total på cirka 1.520.000 kr. Dessa hus är 121 kvm och har torpargrund och varken kakel/klinker eller golvvärme.

Väljer man istället, som exempel, ett Eksjöhus Prio 1, så får man betala 1.740.000 kr. Men då ingår ju platta på mark, helt valfritt kakel/klinker, golvvärme i hela huset, HTH kök, riktig parkett (14 mm) isolerade inneväggar och möjlighet till flera förändringar.

Slutsats blir då, tycker jag, att ska man välja ett Älvsbyhus så ska man ta det som det är. Köper man ett Älvsbyhus och sedan inreder Bad/WC med kakel/klinker, byter köksluckor och installerar golvvärme i bad/WC/hall så är man ju uppe nästan samma pris som ett likvärdigt hus i samma storlek trots att man fortfarande är långt ifrån samma standard som, till exempel, ett Eksjöhus.

Älvsbyhus är bra för att det är billigt, men med högre standard är det inte billigt längre och således inte heller bra.
 
Michael-H skrev:
Vad blir tot. kostnaden då?
För vad jag förstått så ingår allt hos Älvsbyhus, grunden och hela tjofaderittan
Total kostnaden har jag ingen aning om tyvärr, men har man kompisar som kan lite så kan man faktiskt bygga hus rätt billigt.

Jag är tyvärr lite skeptisk till prefabhus då jag anser att det är för många klåpare som monterar dom vilket resulterar i lutande väggar m,m . Men detta är min åsikt.

I mina ögon är det en stor grej att bygga nytt och att då välja den billigaste husleverantören bara för att få bo i hus är vansinne.

Visst kostar det att bygga men det finns inga hustillverkare som köper tomter och säljer hus för att gå + - 0 , dom tjänar också pengar på affärerna.

Har inte en aning om vilka dimensioner dom har på virket i sina hus eller om det endast är gips på väggarna men någonstans spar dom in på material kostnaden vilket resulterar i högre driftkostnader eller svårare att sätta upp prylar på väggarna.

Och JA jag föredrar lösvirke, för det är förbannat kul att bygga i lösvirke :)
 
Jag bygde ett Höner 2010 och totalpris för det när gräsmattan var klar blev 1 870 000. Dvs inkl tomt (1500kvm) och markarbeten.
Har sedan starten 2010 förbrukat 10 000kwh och ca 12kubik ved (skönt att elda)

Tomten gick på 295 000:-
 
Redigerat:
Det tål att sägas igen: Plocka bort priset på tomten när ni kommer med prisuppgifter, eller ha den med specad så att man själv kan räkna.

På vissa orter i landet räcker inte totalkostnaden till en tomt en gång.
 
Markarbete beror på tomten, hade en som satte ut huset 1500kr grävde fram själv vatten och avlopp el och telefon ca 4m från grunden
avtäkte marken och satte ut sockelhöjden själv ca 6000 grundgrävaren ville ha 6500 att gräva in sista biten + till pannrummet, tror sanden till grunden gick på 15000,
Torgrim 120m2 nere detta var -07
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.