Några funderingar:
Om du isolerar extra så kommer fuktbalansen i grunden att ändras. Spillvärmen minskar och det blir kallare med högre RH som resultat. Så, om du inte har allvarliga problem med golvkyla, vilket inte nödvändigtvis beror på dålig golvisolering utan drag, så skulle inte jag riskera att ändra på något som nu tycks fungera.

Jag som bor på landet tänker möss, och skulle därför se till att ha rejält massivt virke. Oavsett om tunn board hade fungerat rent tekniskt.
 
Oldboy skrev:
Några funderingar:
Om du isolerar extra så kommer fuktbalansen i grunden att ändras. Spillvärmen minskar och det blir kallare med högre RH som resultat. Så, om du inte har allvarliga problem med golvkyla, vilket inte nödvändigtvis beror på dålig golvisolering utan drag, så skulle inte jag riskera att ändra på något som nu tycks fungera.

Jag som bor på landet tänker möss, och skulle därför se till att ha rejält massivt virke. Oavsett om tunn board hade fungerat rent tekniskt.
tack för svaret!

bör inte det evnetuella "fuktproblemet" vara löst iom. avfuktaren? kalla golv har vi, och det vore rätt skönt om de blev något varmare... :)

möss tror jag inte är ett problem, det är ju tätat runt om, men de kanske äter sig igenom det mesta? det finns iofs inga spår av möss sen tidigare ...
 
Jag har använt cellplast som trossbottenskivor, bara suttit sen i somras så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar med avseende på fukt, men jag tycker att det borde vara bra, allt organiskt hamnar längre in i konstruktionen.

Enda nackdelen som jag ser det är möjligen brandrisken och att gnagare lättare kommer in, har inte haft några av dessa problem själv dock.
 
Huruvida avfuktaren klarar nya förutsättningar vet jag inte, men det är inte fel att kolla upp det först. Får du övertygande svar om att det kommer att fungera med de nya förutsättningarna så är det ju bra.

Musproblem beror på hur mussäker grundmuren, ventiler etc är. Är grunden helt mustät så bör det inte vara några problem med lättgnagt material.

Om båda dessa potentiella risker de facto visar sig inte vara några risker i ditt fall så är nog frigolitskivor undertill en bra idé.
 
Jag antar att det är Dan_Johanssons inlägg, som vi svarar på. Jag har ju i mina inlägg nr 15 och 30 gjort mig skyldig till trådkapning, jag fortsätter på den linjen, kanske Dan kan ha viss nytta.
Under sommaren 2012 har jag åtgärdat ca 50 m2 golv i det 34 år gamla fritidshuset. Bort med bågnande asfaboard, bytt en rötskadad bärlina (pga gammalt vattenläckage), riktat några golvreglar, 45x195 (ej 45x170 som jag trodde).
Avståndet ner till marken under reglarna var ca 20-30 cm, för trångt att spika/skruva spåntad cellplast, vilket nog
egentligen ger det bästa resultatet.
Vidare tätat/murat igen ventilationsöppningarna, tätat mot syllen med utefog, jämnat av marken med makadam, åldersbeständig plast på marken, tejpad där så behövts, Skruvat/spikat 22x95 under golvreglarna, 70 mm cellplast (Byggmax) mellan reglarna, ovanpå cellplasten 120 mm isolermatta (Byggmax), slutligen det gamla furugolvet, som skall slipas "någon gång".
Jag har inte limmat eller tätat cellplasten utan snedsågat och raspat skivorna på längden samt tryckt ner skivorna med viss presspassning, jag tyckte att det blev riktigt tätt i alla fall. Trots allt så är det ett fritidshus som kallställs vintertid men med viss sporadisk uppvärmning vid några tillfällen under vintern.
Och som kronan på verket så har jag installerat en avfuktare Acetec PD 250 (tror jag), den tuffar och går.
Strax efter att jag lagt igen golvet så kunde jag känna en viss lukt, jag vet inte riktigt varifrån den kom, men redan efter att avfuktaren varit igång någon vecka så försvann lukten (bekräftat av en mycket luktkänslig person i familjen).
Att jag inte limmat/tätat cellplastskivorna tror jag inte spelar så stor roll i och med att grunden i övrigt är tät, ev inkommande luft bör ju då komma uppifrån, dvs från bostadsutrymmet. Men jag kanske tänker fel.
Jo, en sak till. På några ställen i bjälklaget så ligger plaströr för eldragningen, där var jag tvungen att lägga råspont och vindpapp, det var helt omöjligt att få dit cellplastkivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.