Hallo!

Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret att gjuta en platta inkl vattenburen golvvärme samt allt annat som ska ner i grunden till ett enplans hus med en byggarea på ca 180 m2?

Tack på förhand!
 
250 000, lågt räknat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarhaj75
  • Laddar…
ca 1200 sek/m2 + ca 50.000 sek för vvs. Vi hamnade på 1050 sek/m2 men då var maken med och hjälpte till och vi hade tur med vädret och allt flöt.
 
  • Gilla
Hammarhaj75
  • Laddar…
Tack thomasx och mariatherese för de snabba svaren!
 
Mikael_L
Svårt att svara på, då det beror på så mycket.
Men har du tänkt inkl markarbeten? För just dessa kan ju skilja alldeles enormt mycket beroende på vad som behöver göras.
Men vår platta på drygt 100kvm yttermått, som jag gjorde själv, så gick materialet på ca 800:-/kvm.
Sen fick jag en liten firma att komma och gjuta för 85:- + moms /kvm.
Och vi hade tomt med synnerligen lite grundarbeten, så där kostade grävare samt fyllmaterial runt 30'-40'.

Jag tycker faktiskt att de uppgifter som thomasx och mariatherese ger ligger lite väl i underkant.
Eller jag menar väl, ta höjd för att det kan bli dyrare. Om ni just nu endast gör en grovkalkyl. Sen får lite tagna offerter visa var det hamnar i slutänden om ni börjar närma er att starta bygget.

Jag har en vän där plattan gick på 170', för 100kvm. Och det var för flera år sedan, och alla priser inom bygg har ju rusat sen dess. Men det var priset för precis allt, han lyfte inte ett finger själv. Det var dock ingen speciellt svår grundläggning där heller.
 
Jag gjöt en 288 kvm platta, 50 cm voter och 17 cm tjock för ca 150k, men då gjorde jag MYCKET själv........
Min polare fakturerar 2700:- kvm för en grund inklusive allt utom värmeslangen.
Självjobb för 180 kvm, ca 100k
Bortlejt för 170 kvm ca 500k

Sanningen ligger därimellan.............
 
Mikael_L
Jag fick själv en offert på hela min dryga 100kvm platta som låg på drygt 140' (jag minns inte helt exakt).
Då ville killen arbeta med ALBA-balk och börja jobbet med färdig grusbädd i våg.
Dvs att utöver dessa 140' så tillkom markarbeten och fyllmaterial.
Det var en lokal hantverkare/snickare. Jag tror inte att han har helt stigit till väders än pga all varmluft i byggbranschen.

OBS, jag har inget emot ALBA-balk, det var bara lite sidoinfo om att det var den sortens grund detta pris var baserat på.
 
Mikael_L
Workingclasshero skrev:
Min polare fakturerar 2700:- kvm för en grund inklusive allt utom värmeslangen.
Det låter som riktiga rövarpriser :eek:
Få han verkligen några jobb?

Hade jag fått en sådan offert hade jag bara garvat. :)

Och jämfört med det kvadratmeterpriset tjänade jag alltså över 150.000 netto på 10 dagars jobb på att göra det själv. Jäsikens, en timpenning som får en EricssonVD grön av avund. :)
Eller nä... inte en VD för ericsson, nä ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det låter som riktiga rövarpriser :eek:
Få han verkligen några jobb?

Hade jag fått en sådan offert hade jag bara garvat. :)

Och jämfört med det kvadratmeterpriset tjänade jag alltså över 150.000 netto på 10 dagars jobb på att göra det själv. Jäsikens, en timpenning som får en EricssonVD grön av avund. :)
Eller nä... inte en VD för ericsson, nä ...
Inga rövarpriser alls.
Han jobbar som ett hellevete för fast pris oavsett om det regnar blåser eller är sol, året runt, i bästa fall finns det mugg att låna, annars närmaste mack.
Grävning, matta grusning, avlopp, dränering, elrör in, armering, gjutning, slipning. Det är mycket jobb och med full garanti.
Detta är i stockholmsområdet, vilket förklarar en del............

Tjäna gör man aldrig på att göra det själv, men man behöver betala mindre, det är därför vi står och gör sakerna själv. Sen är det förbaskat kul också.

Hoppas TS får en ännu bättre hum om kostnader nu av detta?
 
Mikael_L
Workingclasshero skrev:
Jag gjöt en 288 kvm platta, 50 cm voter och 17 cm tjock för ca 150k, men då gjorde jag MYCKET själv........
Shit, jag såg inte först att du hade 17cm tjockt. :eek:
Det blev alltså över 50m3 betong. :x
Själv hade jag fått punga ut med bortåt 100' för bara betongen... Du måste ha några bra kontakter inom branschen helt klart. :)


Ang att inte tjäna på att göra jobbet själv, så tja ....
Alltså jag tar tjänstledigt från jobbet i två veckor och mister 14tusen pengar i lön.
Jag gör ett jobb själv som någon annan skulle gjort för 60tusen pengar.

Har jag tjänat 46'?
Nej, jag har faktiskt fortfarande förlorat 14'. Jag får nu lov att köpa 1400st färre mjölkpaket. :confused:

Men har 60' mindre i banklån. Men mindre banklån ställer ingen mat på bordet eller tankar bilen.
Inte förrän på sikt, först med att räntebetalningarna varje månad är någon tia mindre, sen när huset säljs så cachas däremot hela vinsten/förtjänsten in.

Men visst man kan kanske fortfarande låna 60' från banken, om dom går med på det.
Då har 46' extra att roa mig med, och inget annat förändrat jämfört med bortlejt jobb.

Eller så lånar jag 28' från banken, har tjänat dubbelt så mycket som från det ordinarie jobbet och mindre lån/räntor och en framtida vinst vid försäljningen.

Jaja, det går att resonera på många vis. Men tycker man det är kul så kan man ju göra vissa saker utan att det måste gå plus. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag räknade att det skulle gå åt 46m3, det gick åt 46,5m3, men då hade jag färdiga betongbalkar som sidor.
17cm bara för att få ett stabilt golv för maskiner och tjockare där hjärtvägg är och lyftar.

Ett tips till TS är att läsa på lite om grunder så han förstår vad han ska införliva i en eventuell offert.
Ett tips till är att gör grävningen per timme då den är svår att överblicka, så där tar dom i ordentligt i offerterna, själva grundjobbet är standardjobb och lätt att räkna på.
 
Låter som en bra idé att ta grävningen per timme då det är en tomt som är tämligen lättarbetad!
Fått offert på schakt inkl. bädd för 70 000:- , borde kunna få ner det priset något kanske då..

Om jag räknar med 1500:- m2 på plattan så verkar jag vara någorlunda på rätt spår, eller...
 
Jag räknade snabbt på min grund som jag gjorde i somras. Hamnade på lite drygt 1400kr/kvm. Då är det mycket krossmatrl, inkl golvärme till övervåningen, armering, all vvs inkl kulvert 15m och ett extra lager extruderad cellplast, tot 400mm. Mycket eget arbete.

Mattias
 
Mina priser var exklusive mark. Vi hade sprängningar och kross i olika fraktioner som fylle så det var dyrare än själva plattan. Priset som vi fick per kvm var ganska standard enligt en pålitlig firma. Jag tror vi har ganska billiga hantverkare här i området (det finns en snickarfirma i varje buske), och timpriserna kan ju skilja sig ganska markant på bara några mil inom landet.

Vår platta var inte särskilt enkel. Det var fördjupningar och plintar och diverse kulvertar.
 
Fick in ett anbud på 313 000:- för platta ( 300 mm isolerad och 100 mm direktslipad ) samt schaktning och återfyllnad.
Verkar vara ett ok pris om jag väger in era uppgifter som ni kommit med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.