Hej!

Jag funderar på att ha en dator och en förstärkare i vardagsrummet.
Jag vill sedan ha ett antal högtalare i de flesta rum i huset.

Någon som har förslag på hur man löser detta billigast/bäst?

Det är inte så viktigt att kunna styra musiken från alla rum. Det viktiga är att kunna välja vilka rum musiken ska höras i.

 
Jag har högtalare uppe/nere och använder förstärkarens A/B omkopplare. Sedan har jag dragit 2x2,5 till uttag i väggen. Har du flera rum kan du bygga en egen omkopplare med flera alt.
 
Detta låter intressant.
Någon som kan utveckla? Det blir fler än 2 rum.
 
Vi håller på och bygger hus inflyttning i sommar...

För att få ut ljudet på det sättet du tänkt har jag dragit högtalarkabel från slutstegen vid stereon till en central punkt där jag har en högtalarväxel, från detta rum har jag dragit kablar till alla rum i huset, några rum med inbyggda högtalare i tak som allrum, badrum och uterum, i andra rum har jag högtalarplintar i väggen där jag kan koppla på högtalare. I varje rum går högtalarsignalen via en volymratt i väggen så jag kan ändra volymen inifrån varje enskilt rum.
 
Fredrik.e skrev:
magnuso>

något speciellt märke på dina grejor (kontakter ,högtalare mm.?) ?

några bilder?
Ungefär dessa delar

8 kanals högtalarswitch från Phoenix Gold
3 Par runda takhögtalare 2way 8+1 från Phoenix Gold (kontor, relax, uterum)
2 Par vägghögtalare 2way 6+1 från Phoenix gold (sovrum 2 + övr rum)
2 Par mer "high end" vägg högtalare, ett par som Hifi ljud i sovrumsväggen och ett par monterade inuti en takkonstruktion för ett allrum nere... på bilden syns konstruktionen utan högtalarna monterade.

Ljudet distribueras från 2st Vincent monoblock till centralen där jag ska kunna patcha ut ljudet till de rummen jag vill med högtalarswitchen, den har även en A/B switch per utgång ska kunna skicka in en CD på A kanalen och en annan på B kanalen från en annan stereo (har dragit därifrån till denna central också) sedan kan jag tex lyssna på en CD i badet medan sambon lyssnar på en annan i sovrummet, får se hur bra det fungerar sedan i praktiken men blir det som jag tänkt blir det jäkligt nice :)





 
  • hogt_mont_s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här serien på kontakter där det behövs
 
  • outdoorspeakerdepot_5_1882_449017.jpg
Fredrik.e skrev:
var hittade du kontakterna ? i usa ?


letar också efter kontakter som jag ska ha i mitt hus

Ja, har köpt det mesta på outdoorspeakerdepot.com i USA
Hittade inte några bra produkter i Sverige förutom altavox.se men på högtalarsidan är deras bättre modeller så dyra tycker jag, samt att de inte har några bra väggplattor med terminaler som den ovan på bilden.
 
Fredrik.e skrev:
gick allt smärtfritt när du handla där?

letar efter en rca kontakt/dosa med utag för 5 högtalare
Om du menar högtalare så är den jag la in bild på för 6par högtalare, finns i de flesta varianter därifrån. Jag har även några större för 6par högtalare samt RCA kontakter dessutom, totalt 14plintar, även 20plintar på en variant. De jag har satt ute i huset har 4-6 plintar där jag kör 4st för högtalre och 2st för lågnivå för tex SUB eller komposit bildsignal om jag vill sätta en liten monitor där. Kan bestämma i "serverrummet" vad jag vill skicka och vart.


Allt gick MYCKET smidigt när jag handlade därifrån och bra support förutom ett missförstånd på frakten så det gick express vilket blev dyrt.

Skulle definitivt rekommendera att handla därifrån, priserna är mycket bra för det man får. alltid tungt att köpa högtalare från en bild, men dessa överträffade alla förväntningar när jag packade upp dem, har dock inte lyssnat på några ännu vilket kanske är det viktigaste men otroligt välbyggda och gedigna element och seriösa filter.

Good luck!
 
Håller själv på att renovera en lägenhet har en anläggning i vardagsrummet med lite finare grejor. Kommer sedan att ha så kallade datorhögtalare fast modell bättre med en liten sub som jag kommer ha i köket och även en liknande i sovrummet.
Musiken kommer från en HTPC som finns i vardagsrummet men som även går att styra från alla rum via handdatorer som är kopplade till trådlöst nätverk.
 
magnuso, vad fick du betala för switchen, takhögtlarna & väggplattorna? Jag behöver en switch och kanske lite takhögtalare.
 
A. Nygren skrev:
magnuso, vad fick du betala för switchen, takhögtlarna & väggplattorna? Jag behöver en switch och kanske lite takhögtalare.

Hej,

Om jag minns rätt betalade jag ca 25000kr för det jag beställde därifrån, men de har 1000tals prylar i alla prisklasser kika på www.outdoorspeakerdepot.com Tänk bara på att frakten är ganska dyr, jag betalade ca 5000kr i frakt på mitt och så införselmoms så det ser betydligt billigare ut än vad det blir om man räknar ihop allt när det väl ligger i vardagsrummet.

Kan skriva av mig lite om lyssningsresultat när de väl är på plats, men tar nog 2mån till innan det blir något ljud i dem tyvärr.

Ett tips och en grundregel som alltid, du får vad du betalar för...så varför snåla 500kr på en billigare modell högtalare när frakten är samma och installationen är samma, kablaget är samma...du har troligen lagt mer än högtalarens kostnad en gång till för att få den att spela så då känns det mer motiverat att lägga lite extra och få en bättre modell, känner själv så när jag snålade lite på en del av min anläggning.

Lycka till...
 
Bah, fy för realistiska kvinnor i familjen!

"Hur mycket tror du att du kommer använda det där?"
-Öööh, vet inte, inte så mycket?
"Ja, jag kommer nog inte använda det alls, och i köket behövs det inte, för där har vi vardagsrummet som hörs & på övervåningen hörs det nog upp till också efter som det är öppet upp i hallen."
-Okej. Då struntar vi i det. :(

Ungefär så lät det :D

Man får väl glädjas åt biorummet istället :)
 
Fredrik.e skrev:
låter ungefär samma här hemma  >:( :D

Måste man berätta allt? ;)
 
Om musikkällan är en dator, och du har ett trådlöst nätverk (eller trådburet), finns det ju en hel del musikspelare som kan spela upp musik från datorn, samt nätradio.
Det kräver dock att man har ett serverprogram rullande på datorn. Eftersom jag har en Mac med iTunes har jag tittat på Apples egen Airport Express, samt Soundbridge som finns både från Roku och Pinnacle. Soundbridge kan också spela upp direkt från iTunes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.