Ända sedan jag var liten älskade jag gammelfarmors vedlår jämte vedspisen. Det var den typen man drar i en list upptill så fälls den ut framåt. När jag nu äntligen ska bygga mitt eget kök vill jag ha en sådan jämte den blivande vedspisen (som ska sättas tbx där det suttit en innan). Remot har jag sakta fått för mig att denna typ av vedlår tillhör ett senare sekel om 40-60tal, med sina skjutluckor m.m.

Har någon kunskap om detta? Vilken tid kom dessa vedlårar i inredningen? Jag hoppas kunna bifoga en bild på sådan jag menar, fast den ska va inbyggd jämte spisen. ImageUploadedByByggahus.se1359045386.585623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kent1957 och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrars hus var byggd 1940 och det hade en sådan där vedlår. I vårt gamla torp finns i ladugården ett gammalt skåp, höjd ca 160 bredd 150, det har dels en klaff upptill, dörrar vid dess sidor och sedan är framsidan nertill utbyggd, jag vet inte hur jag ska förklara men med formen ungefär som ett burspråk, det har en framkant ca 25 cm hög, där tror jag att ved har förvarats. Beslag och sånt ser smidda ut så den skåpen borde härstamma från 1800-talet. Tyvärr har jag inte tagit ngn bild av det ännu.
 
Har i sommarstugan ett 50-talskök (masonite) med en sådan vedlår.
 
Jag har rester av en vedlår i min vedbod, troligen från huset. Jag har ingen aning om när den revs ut, men köket jag har idag (utan vedlår) är troligen 30-50-tal, med vikt mot senare årtal om jag chansar...
 
Puustelli har den typen av vedlår avsedd att placeras i ett vanligt 40cm underskåp.
 
Man brukar ju ofta stöta på "lösa" vedlårar när man är på auktion o dyl så rimligtvis så var det nog med dessa som med övrig inredning i köket, dvs lös. Sen när man pratar om 1910 så var det ju inte längre ovanligt med fasta inredningar. Ska jag gissa så var de dock av typen kombinerad sittplats och vedlår.
 
Vedlåren som inredning kom när "villakvarteren" började breda ut sig eftersom man tidigare bodde på landet (förvarade vedbacken) eller i stan (vedleverans & lagring på innergården). Då började man bygga kök tillräckligt stora för att få plats med t.ex. ved inomhus.

Den förändringen skedde vid olika tidpunkter lite beroende på hur industrierna växte fram. Hur stort var ditt orginalkök 1910? Dessutom, är ditt hus verkligen från 1910 ? eller har det bara registreringsdatumet 1910 ?

Summering:
Vill du ha en vedlår - bygg en vedlår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.