Bytte till mig ett IKEA kylskåp i sommras som står i garaget.
Det har funkat bra men nu när det ligger runt 7-8 grader i garaget (LVP på underhållsvärme) så har det slutat fungera.
Sätter man på lite mer värme och kommer upp till ca 10 grader tuffar det på och går.

Ska det va så ?
Någon som har haft samma problem?
/ Magnus
 
Ofta står det i instruktionerna till kylskåpet att det inte får stå för kallt. En orsak lär vara att kompressorn slits hårdare när oljan är kall. Vissa kylskåp är speciellt framtagna för att kunna stå i kallare utrymmen som sommarstugor på vintern. Hur kallt behöver du ha i skåpet? räcker inte 8 grader till många kylvaror?
 
Jag har ett Mielé och det slår ifrån när det blir typ 8 - 9 grader...
 
Avemo skrev:
Hur kallt behöver du ha i skåpet? räcker inte 8 grader till många kylvaror?
Om det är varmare än 8 grader så är det ingen kyl utan det är sval, många kylvaror vill ha 5+-1 grad.
 
Om rummet som kylen står i är kallare än den inställda temperaturen så kommer ju aldrig kylens kompressor att starta. Vad händer om du bara sänker tempen i kylen till minsta möjliga?
 
  • Gilla
Peter Ronneby
  • Laddar…
men ett kylskåp använder ju värmen för att skapa kyla då är det ju rätt uppenbart att det inte funkar om det blir för kallt
 
ikeo skrev:
men ett kylskåp använder ju värmen för att skapa kyla då är det ju rätt uppenbart att det inte funkar om det blir för kallt
Ett kylskåp använder inte värme för att skapa kyla. Det använder en värmepump. Det går åt en lägre effekt ju kallare det är utanför. Dels för att den minskade temperaturdifferensen ger ett mindre läckage och dels för att köldfaktorn ökar. Däremot kan slitaget på kompressorn öka av att det är kallt, och möjligen stänger skåpet av sig då för att spara kompressorn.
 
Kolla spec:en vad skåpet har för arbetstemperatur. En bekant eldade upp sitt hus med en frys på balkongen.
 
Avemo skrev:
Ett kylskåp använder inte värme för att skapa kyla. Det använder en värmepump. Det går åt en lägre effekt ju kallare det är utanför. Dels för att den minskade temperaturdifferensen ger ett mindre läckage och dels för att köldfaktorn ökar. Däremot kan slitaget på kompressorn öka av att det är kallt, och möjligen stänger skåpet av sig då för att spara kompressorn.
Så du menar att ett kylskåp och en värmepump inte fungerar på samma sätt?

Dock är det ju lite "klumpigt" formulerat och inte helt korrekt.
Men ungefär lika korrekt...

Om det slår av vid en viss temp så borde det finnas en termostat eller något som känner av luften runt kylskåpet... Hitta den, modifiera den, så ska det gå ner lite lägre i temp.

Men har svårt att tro att det finns en sådan utan snarare det att luften runt inte värmer upp kylskåpet så det får startsignal från termostaten i kylskåpet.

Testa att mäta temperaturdiffen mellan rummet och kylskåpet. Borde fungera med en vanlig inomhusgrej med en sladd för att mäta ute. När med givaren i kylskåpet och displayen utanför, byta plats på dem sen så får du se om det är någon felmarginal på givaren...
 
Har inte koll på det tekniska, men många lite modernare kylskåp fungerar inte i lägre temperaturer. Det finns dock en del som fixar det, och har då eventuellt en speciell "knapp" för det läget. (T.ex. då sommarstugan är obebodd och kall).
 
Joens skrev:
Så du menar att ett kylskåp och en värmepump inte fungerar på samma sätt?

Dock är det ju lite "klumpigt" formulerat och inte helt korrekt.
Men ungefär lika korrekt...
Hur kan du tolka vad jag skriver så? Jag menar att ett kylskåp är en värmepump i ett skåp. För alla värmepumpar gäller att de blir effektivare ju mindre temperaturdifferensen är. Därför värmer en luftvärmepump sämre när det är kallt ute. Därför har en frys sämre köldfaktor än ett kylskåp och därför har ett kylskåp bättre köldfaktor ju kallare det är i rummet.

Vad jag opponerade mig mot var beskrivningen: "men ett kylskåp använder ju värmen för att skapa kyla då är det ju rätt uppenbart att det inte funkar om det blir för kallt". Den beskrivningen vidhåller jag att den är felaktig.

Mitt förra kylskåp verkade hålla en viss temperatur under rumstemperaturen snarare än en absolut temperatur. Jag var borta en vecka och sänkte värmen i huset till fem grader. När jag kom hem var det -15 grader i kylskåpet och -46 grader i frysen.
 
Oj, det va många svar!
Nu ör det en kombinerad kyl/frys som jag tänkte kunde va smidigt att ha i garaget men det är helt klart så att den hoppar igång runt 6-8 grader.
Kylen är bara öl i så det är lugnt men frysen var tänk att ha lite bär mm i och det är ju inte så bra.

Jag får väl ha den på under sommaren då så blir ju ölen kall i alla fall!

Tack för all input, något har vi nog lärt oss!
/ Magnus
 
Nu är jag ute på djupt vatten men jag har alltid fått lära mig att kylen håller 20° (+-5°) och frysen 40° (+-5°) kallare än omgivande temperatur.

Om omgivningen är kallare än standardvärdet orkar inte kylen/frysen. Det är väl egentligen i och med den "smartare" elektronikens intåg i hemmet som gett oss möjligheten att ha "kyl" som värmeskåp.

För att hålla ryggen fri, den möjligheten fanns säkert tidigare oxå men möjliggjordes för gemene man först när priset stämde.

Dessutom så är ju livsmedelsverkets rekommendationer om 5° i kylen hyfsat nya.

//gm
 
gockemannen skrev:
Nu är jag ute på djupt vatten men jag har alltid fått lära mig att kylen håller 20° (+-5°) och frysen 40° (+-5°) kallare än omgivande temperatur.
Fel.
När jag jobbade som vaktmästare på en camping så hade vi stugor med trinettkök, temperaturen i stugorna kunde bli över 30grader, kylskåpen höll i alla fall ca 5-8 grader, detta gällde både dom gamla orginaltrinettkylskåpen och nya kylskåp med riktigt frysfack.
 
  • Gilla
Anders Kalmér
  • Laddar…
Inte för att jag vet mycket om kylskåp, men man skulle mycket väl kunna tänka sig att dom är så hårdoptimerade att dom endast fungerar inom ett begränsat temperaturområde.

Förutom själva kylmaskineriet så finns det ju idag alltid elektronik inblandat, och även där kan man mycket väl tänka sig att denna lägger av runt noll grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.