Hej
Jag har uppdagat en trolig läcka på ett gammalt järnrör i radiatorkretsen. Rören är sedan huset byggdes 1961 men läckan upptäcktes nu när trycket började sjunka i värmesystemet. Jag har en villahemförsäkring hos Länsförsäkringar som jag funderar att ta kontakt med, eller finns det någon mening med detta? Jag tänkte börja att frilägga det troliga läckagestället själv , är det rätt väg att gå eller ska man bara släppa allt och ringa försäkringsbolaget?
Har haft alla möjliga försäkringar under åren men som synes har jag aldrig behövt nyttja dem förrens nu. Så kort och gott, hur hade ni gjort?
 
Redigerat:
Du vet ännu inte om du har några skador av läckan?

Jag skulle ändå prata med försäkringsbolagets skadehandläggare för att förankra att du får "frilägga" själv även om du intialt inte vet om skadan är så att säga "under självrisk". Dokumentera gärna med digitalkamera, så har du gott underlag för framtida diskussioner om återställning.
 
Ok tack för tipset, ska ringa FB i morgon och se vad de tycker. Bra idé med att dokumentera med kameran!
 
Hur har du lyckats ta reda på var läckan troligen finns? Trodde själv att jag hade en läcka förra vintern men det var bara säkerhetsventilen som stod och droppa. Har ett hus från samma tid och hoppas hinna byta till golvvärme i alla rum innan det uppstår något läckage.
 
Rena slumpen eg , har utanframgång felsökt Expkärl och säkventil.
Inget läckage har heller hittats vid radiatorventiler etc, (de flesta bytte jag i fjol). Av en slump så upptäckte jag när jag städade i gillestugan och flyttade på askhinken till kaminen att det var fuktigt under den. Till saken hör att värmerören till nedervåningen passerar alldeles under denna klinkerlagda yta. Så påpassligt finns även en spricka i en klinkerplatta just på detta ställe. Nåväl jag lade igår lite byggplast över det här stället och viola! Fukt under plasten! Så jag tror mig vara ganska säker på att det är nåt knas just därunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.