Hej,

Vi kommer bygga nytt hus, och har äntligen bestämt golven - trots att jag först inte ville, fick det bli olika golv i olika rum - större delen av huset kommer ha ett finare/dyrare golv (Tarkett Epoque Plank) medans vi kände att det blev lite overkill med den kostnaden på golv i exempelvis barnrummen - så dom kommer få ett budget golv, dock som smälter in i samma nyans som heter Tarkett Viva Contra.

Säljaren nämnde för mig (bara som information) att Epoque är 14mm tjockt, medans Vivat är 8.5mm och det kommer således skilja 5mm, något han menade på man löste med någon form av silikon eller liknande vid tröskeln.

Nu till frågan;

Är detta något som kommer vara betydande i utseende? Jag har svårt att visualisera vad detta gör i praktiken och ska jag vara ärlig vet jag inte ens hur dessa såkallade "trösklar" mellan rummen ser ut?

Det är ett eksjöhus...

Vol
 
Tänk på att Viva-golvet inte är slipbart. Så på sikt är det nog inte det mest ekonomiska. Enligt min erfarenhet en mycket hårdare känsla i renoveringsgolv av den typen. Är väl egentligen avsedda att läggas på ett befintligt golv. Inte direkt på betong.
 
Jo, jag är medveten om att det är ett hårdare golv och inte samma sak som 13-14mm.
Men, anledningen till Viva golvet är just för att det är i barnrummen (där jag ändå lär få byta golven efter några år efter slitage) - men framförallt för att Vivagolvet gick att hitta i "ungefär" samma nyans/utseende som det övriga golvet i huset - så det smälter ihop.

Vad jag mer oroar mig för är denna höjdskillnad på 5mm, därav frågan.
 
Våra trösklar (och det tror jag är vanligast idag) är en platt tröskel av ek. Dvs i princip en ekskiva på en knapp cm eller så som ligger platt och döljer skarven mellan golven. Vad de föreslår är att palla upp tröskeln på barnrumssidan och fylla mellanrummet med fog. Hade nog personligen valt att fylla mellanrummet med samma material som tröskeln. Dvs en tunn plattlist av ek.
 
OK! Tack för tipset!
Förutsatt att jag kan få dom att göra detta - kommer denna nivåskillnad att märkas tydligt tro?

Vol
 
Det kommer inte märkas.
 
Larsa skrev:
Det kommer inte märkas.
Tack, nu släppte en del oro! Jag har som sagt mycket svårt att visualisera mig vad detta gör i praktiken.

Det känns som ansvaret kan hamna på mig att införskaffa en sådan här passande planlist i EK på 5,5mm. Var kan jag hitta detta tro? Kollade lite på K-rauta men det verkar mest vara distanser i plast/aluminium.

Vol
 
Listerna är 8mm tjocka, så de behöver hyvlas lite. Finns på de flesta byggvaruhus/brädgårdar.

Något att tänka på är att även karmen (som står på golvet) kommer glipa 5mm. Det blir bara ett litet hål mellan tröskel och foder, och det kan man fylla med latexfog.
 
Så här löste jag det när köket renoverades och det blev några mm höjdskillnad mellan rummen. Vet inte om det funkar på så lite som 5mm. Ett rum fick jag hyvla ner den för att få det bra.

1359047942017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggi89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.