Hej! Vi ska lägga golvvärme och klinker i tvättstugan och bägge badrummen. Huset, byggt 1990, har gjuten platta och ovanpå den så ligger isolering och sedan spånplatta följt av våtrumsmatta. Spånplattan är lagt så att det är lutning mot golvbrunnarna. Frågan är: Hur gör vi? :)
 
Har du tänkt dig vattenburen värme eller el slingor? Vet du hur tjock isoleringen är?
 
  • Gilla
Ulriza
  • Laddar…
Våtrumsmattan måste ju bort först av allt... sen beror det ju på hur bra spånskivan är. men du måste ju få in nytt våtskikt så jag skulle tro att flytspackel på sen är enda alternativet... Det kommer ju också att höja golvet en del...
 
  • Gilla
Ulriza
  • Laddar…
Jo vattenburen värme är tanken och frigoliten är mellan 5-7 cm skulle jag tro. Jag skulle inte vilja höja golven något mer än vad de redan är. Finns det verkligen inget annat alternativ? Måste frigoliten vara kvar?
 
Ja den är i tunnaste laget för golvvärme. Det finns system med ganska tunn spårad isoleringsskiva, liknande frigolit. Googla på Rooth. Men jag är väldigt tveksam om den verkligen går att lägga direkt på en oisolerad platta.

Risken med dålig isolering nedåt är att du kommer att skicka mer än hälften av värmen rakt ned i marken, vilket blir dyrt i drift. Det ökar i sin tur risken för fuktskador i delar av huset som inte har golvvärme. Den uppvärmda marken under huset avger mer vattenånga, det s.k ångtrycket ökar, så att fukt kan tränga upp och kondenserar sedan mot den kalla sidan av isoleringen under golven i övriga huset.
 
  • Gilla
Ulriza
  • Laddar…
Om vi antar att den nuvarande tjockleken på frigoliten duger, vilket jag är tveksam till. Då kan man tänka sig att riva ut spånskivan och ev reglar. Lägg ex. 16mm golvvärmeslang på frigoliten, flytspackla; jag tror att det kan räcka med 25mm flytspackel för att gjuta in slangen. På det klinker. Då har i princip bara ökat golvhöjden med tjockleken av klinkers (spånskivan utbytt mot ett bärande lager med armerat flytspackel).
 
  • Gilla
Ulriza
  • Laddar…
Jo vattenburen värme är tanken och frigoliten är mellan 5-7 cm skulle jag tro. Jag skulle inte vilja höja golven något mer än vad de redan är. Finns det verkligen inget annat alternativ? Måste frigoliten vara kvar?
 
Tack så mycket! Hur tjock bör frigoliten vara för att vara säker att värmen inte går nedåt om man river spånskivan och ev reglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.