Tur att det är vinter. Kommer över lite virke. Fick lägga det i sommarstugan. Får se vad vi kan göra med det. Lite är märkt övrigt vet jag inte vad det är för trädslag. Det finns rödbok lind alm ask lönn rönnbäck päron äpple körsbär brakved och säkert något mer.
 
  • 1356964223753.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet första projekt. En planka utav okänt trädslag. Det fick bli en pall som jag sett här. Den blev lite vingliga i sidled. Skulle varit något mer för att få upp vridstyrkan. Men inga direkta tipp känslor. Någon som vet vad det är för trädslag? skulle det kunna vara ask eller alm?
 
  • 1356965588838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1356965937935.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1356965978748.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som ask tycker jag. Snygg pall.
 
Riktigt häftig pall du fick till. Gällande träslag så lägger jag min röst på Alm
 
Gällande träslag är det ganska enkelt att lista ut, alm luktar alm (o ganska mycket) och har man luktat det en gång känner man lätt igen det. Ask luktar betydligt mindre än alm och inte så karakteristiskt, i alla fall de gånger jag arbetat med det..av bilderna att döma tror jag på ask.
 
Om jag minns rätt så finns både alm och ask märkt i någon utav mina travar med virke så jag får ta och jämföra när jag hittar rätt.

Nu är jag och funderar på nästa projekt. Vi ska ha barn i maj och då måste man ha en barnsäng.
Jag var och fick se denna sängen http://www.stokke.com/nursery/stokke-sleepi-bed.aspx?_s_icmp=s12cB948.

Ovalsäng.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte först rita upp den i sketchUP men har ännu inte blivit vän med programmet så det får väl bli papper och penna och göra en mall.
Nog för att det finns vanliga barnsängar att köpa för några hundra men vill ju skapa en ny släktklenod;)
Min tanke är att göra fyra likadana delar så att man kan plocka isär den. Jag tänker mig den lite oval ca 60cm bred och 90 lång och 80 hög. Sen gör man två raka grindar som man kan förlänga med när ungen blir större.
 
Redigerat:
Shit va duktig du var, innan jag såg bilden på pallen så tänkte jag skriva att du skulle såga upp det till ved :)
 
Det ser ju onekligen ut som om du skulle ha nytta av en Domino till den där barnsängen.
 
Jo det vore nog ett trevligt verktyg men än så länge väldigt svårt att motivera kostnaden.
Får nog bli stämjärnet som används.
 
Kul projekt! Om du vill får du gärna lägga upp ritning samt tillvägagångssätt på barnsängen då jag gått i tankar på att göra en likadan.
 
Om du har tillräckligt med bok i din stapel, så är det bäst att bygga av det, precis som förebilden. När barn börjar få tänder gnager de gärna på allt möjligt, tex sängar. (Don't ask me how I know this...) Bok är det klart bästa träslaget eftersom det inte ger stickor man kan skada sig på; därför görs tex alltid glasspinnar i bok.

Av samma skäl skulle jag välja en ätbar ytbehandling, tex rå linolja och bivax, eventuellt äkta shellack.

/Jonas
 
Annars har du en utmaning här från en medlem på wood whisperer gjorde.
Dock inte lika ihopfällbar.
Picture+004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade plockat fram några bräder som jag trodde skulle vara märkta rödbok och göra sängen av, men fick se att de var märkta alm. Så nu kan jag säga att pallen inte var gjord av alm. Så just nu var jag nog inne på att använda almen men får se hur jag gör.
Får se hur mycket ritningar det blir. Det mesta finns väl i min skalle, men någon enkel mall ritad på papper blir det väl för att få samma sväng på alla delarna.
 
Den där vaggan är ju mera bara för spädbarn,
Jag hade tänkt mig att kunna flytta botten så att man kan ha sängen lite längre tid.
 
Du har ju gott om virke, bygg båda ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.