Ska snart flytta in i ett hus som saknar belysning mot väst (en gångstig) och norr (kommunens mark).
Har varit där (på tomten) idag och det ser verkligen "mörkt" ut ;)

Frågan är vilket som blir bäst.
1. En IR aktiverat belysning.
2. Nattbelysning (svaga lampor som tänds vid mörker)
3. eller både och.
I så fall.
Ska man köra med lågenergi på allt? Eller kraftiga IR aktiverande lampor typ
http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-70-w-ip65-427579

Vad tycker ni?
 
Hur ser hus och tomt ut? Ålder? Vad vill du uppnå med belysningen? Stad eller land?
 
Så här ser det ut.
Anledningen med belysningen? Avskräckande syfte! Vill inte någon ska komma nära huset. Utan att bli upptäckt!

4a5201395259A9fbc.jpg
 
Ingen som har åsikter?
Nu blir jag ledsen :(
 
Om det är avskräckande så rejält med Watt å rörelsesensor.
 
Om du vill upptäcka någon som rör sig där är väl sensor bäst. Gärna kraftiga lampor så man märker om de tänds.
 
Ser att ritningen försvan från forumsbilder...
Lägger ut här.
 
  • mörker.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju ha en kombination. Sätt lampor som är styrda av ett skymningsrelä som lyser upp fasden och marken närmast huset. På gavlen och långsidan sätter du upp strålkastare som styrs av rörelsesensorer och som lyser upp tomten bort mot gångstigen och kommunens mark om någon rör sig in mot huset.
 
Några bestämda rekommendationer på den kraftiga belysningen?
 
Halogen med hög effekt. De är billigast i inköp och finns ofta i inköp. Eftersom de bara är tända i korta stunder gör det inget att de drar rejält med ström.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Välj halogen eller LED om du vill ha en direkttändande ljuskälla. Metallhalogen som du har länkat har en uppstartstid.
 
Atom skrev:
Ingen som har åsikter?
Nu blir jag ledsen :(
Nu har du visserligen fått några svar. Men det kan väl inte uteslutas att du skulle få mer respons om du lade frågeställningen i forumdelen "belysning". http://www.byggahus.se/forum/belysning/
 
Jag hade valt både en mer normal belysning så att man kan se trädgården när man ser ut genom fönstret på kvällen samt kompletterat med en IR aktiverad lampa då någon närmar sig t.ex. altan eller motsvarande.

Beroende på hur stigen används så bör du anpassa din belysning. En rörelsedetektor som tänder en en strålkastare med många watt kommer inte att uppskattas av grannar som rastar hunden.
 
Deras hundar bryr jag mig inte om. Bara mina!
 
Är det så att du inte bryr dig alls om dina grannar så finns det även stroblampor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.